mitäs ootte mieltä tästä lääkäristä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nöttönen harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nöttönen harmaana

Vieras
käytin 2v tyttöä ja 4kk poikaa lääkärillä kuumeen ja ruokahaluttomuuden takia. ensin tutki pojan, ja kun katsoi korvat niin sanoi että "on niin paljon vaikkua ettei näe tärykalvoja, kirjoitan varmuuden vuoksi antibiootin."!!! sitten vaadin että korvat huuhdellaan, näin on lääkärit aina tehneet(mulla 2 korvakierrelasta). lääkäri suostui pitkin hampain huuhteluun, ja kun vauva huusi koko huuhtelun ajan, niin lekuri totesi sitten vihaisena että "ei tästä nyt voi sanoa onko punoitus itkusta johtuvaa vai tulehduksesta." pätevä lääkäri sen kyllä näkee!
sitten tytön vuoro. hänellä on putket, ja marraskuussa oli tulehdus joka meni niin pahaksi(kardiokiitti tms) että sairaalassa oli viikon ja sai suoneen antibiootit, leikkaukseen meinasi joutua. siellä korvaspesialisti sanoi että jos jatkossa tulee tulehdus niin mun täytyy vaatia korvien imurointia jos lääkäri itse ei sitä tee. no, tytöllä oli tulehdus, ja kysyin imurointia ja ilmaisin huoleni uudesta sairaalareissusta ja leikkauksen pelosta. lääkäri vain totesi "ei näitä imuroida tarvi, tulet sitten uudestaan jos ei kuume laske ja alkaa korvat selvästi höröttää".

voisiko tästä jo tehdä valituksen? minne? ylilääkärille vai johonkin muualle?

Lääkärit ei osaa huuhdella. Olis lähettänyt teidät hoitajalle. Kannattaa käyttää seridal-tippoja, niin korvat pysyy puhtaampana.

jos käyt ensin hoitajan luona huuhteluttamassa ja tilaat sit eri lääkärille ajan.

Teet kirjallisen valituksen, johon kirjoitat tapahtumat ja kyseisen lääkärin nimen. Osoitat valituksen ko. paikan ylilääkärille ja vaadit myös itsellesi selvityksen, miten asia on siellä käsitelty.

Me käytiin Tyksin korva- nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärillä viime viikolla, ja hän sanoi samaa: korva punottaa, mutta ei voi tietää johtuuko se itkusta vaiko alkavasta tulehduksesta.
Meidän vaikkukorva-pojan korvat on kyllä aina imuroitu puhtaaksi lääkärillä, tuo antibioottien antaminen varmuuden vuoksi on niiiiiiiin väärin, niin väärin.
Millä lääkärillä kävit? Minä menisin suoraan erikoislääkärille, kun tytöllä on tuollainen historia korvatulehdusten suhteen. Ei yleislääkärit ehkä tajua...

tk-lääkärit ei välttämättä ole erikoistunut korviin, jos haluat et tuubit pysyy korvassa mene erikoislääkärille. ei ne välttämättä uskaskalla alkaa imemään kun siinä on iso riski että tuubi irtoaa. kokemusta on!

Alkuperäinen kirjoittaja Nöttönen harmaana:
käytin 2v tyttöä ja 4kk poikaa lääkärillä kuumeen ja ruokahaluttomuuden takia. ensin tutki pojan, ja kun katsoi korvat niin sanoi että "on niin paljon vaikkua ettei näe tärykalvoja, kirjoitan varmuuden vuoksi antibiootin."!!! sitten vaadin että korvat huuhdellaan, näin on lääkärit aina tehneet(mulla 2 korvakierrelasta). lääkäri suostui pitkin hampain huuhteluun, ja kun vauva huusi koko huuhtelun ajan, niin lekuri totesi sitten vihaisena että "ei tästä nyt voi sanoa onko punoitus itkusta johtuvaa vai tulehduksesta." pätevä lääkäri sen kyllä näkee!
sitten tytön vuoro. hänellä on putket, ja marraskuussa oli tulehdus joka meni niin pahaksi(kardiokiitti tms) että sairaalassa oli viikon ja sai suoneen antibiootit, leikkaukseen meinasi joutua. siellä korvaspesialisti sanoi että jos jatkossa tulee tulehdus niin mun täytyy vaatia korvien imurointia jos lääkäri itse ei sitä tee. no, tytöllä oli tulehdus, ja kysyin imurointia ja ilmaisin huoleni uudesta sairaalareissusta ja leikkauksen pelosta. lääkäri vain totesi "ei näitä imuroida tarvi, tulet sitten uudestaan jos ei kuume laske ja alkaa korvat selvästi höröttää".

voisiko tästä jo tehdä valituksen? minne? ylilääkärille vai johonkin muualle?

Höröttää?!? Mikä tää tällanen on?

Pelkkää punoitusta on vaikea erottaa ,itkun aiheuttama paine vai alkava tulehdus. Antibioottihoitoa varmasti vaativassa tulehduksessa on märkäeritettä tärykalvon takana. Arvostelisin kyllä tuota "varmuudeksi" antibioottikuurin määräämistä kellekään, varsinkaan noin pienelle vauvalle!

Toisen lapsen tilanteesta: korvissa ei varmaan ole ollut vaikkua tai muuta eritettä, joka olisi tarvinnut imeä. Lapsella aiemmin ollut tulehdus lienee ollut mastoidiitti eli korvan takana sijaitsevan luulokeroston tulehdus, se oireilee joskus korvalehden höröttämisellä, siihen tuo lääkärin tarkkailukehotus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Meillä aina sairaanhoitaja on huuhdellut korvat.Ja ensin on muutama päivä laitettu esim remowaxia että vaikku perhmenee ja vasta sitten menty huuhteluun.

Seridal on parempi kuin removax, se ei haise.

Kun kerran tiedät, mitä korvakierrelasten kanssa on, niin mikset huolehdi säännöllisestä vaikun poistosta? Meillä ei olla korvakierteisiä, mutta vaikkua tulee paljon ja sitä on pakko käydä neuvolassa säännöllisesti huuhteluttamassa. Tiedätkö, että ainakaan täällä ei edes lähdetä mielellään korvatulehdusepäilyssä huuhtelemaan tai imemään vaikkua, koska se sattuu ihan älyttömästi (tiedän omakohtaisestakin kokemuksesta).

Jatkossa pidä huoli siitä, että säännöllisesti putsautat lastesi korvat!

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Meillä aina sairaanhoitaja on huuhdellut korvat.Ja ensin on muutama päivä laitettu esim remowaxia että vaikku perhmenee ja vasta sitten menty huuhteluun.

Seridal on parempi kuin removax, se ei haise.

Juu,tuota olenkin ajatellut ostaa seuraavaksi.

Me laitetaan pari suihkausta Ceridalia pojan korviin noin 3 kertaa kuukaudessa, eikä vaikkua enää kerry kuten ennen =). Tämä neuvo tuli Tyksin Pikkunorsu-tutkimuksen lääkäriltä (eli lasten korvatulehdustutkimuksen lääkäriltä ).

Minä olen tehnyt lääkäristä valituksen tapauksesta joka oli pahempi kuin ap:n ja ei ollut mitään hyötyä valituksesta joten älä turhaan tee, potilasasiamieskin puolusti lääkäriä. Tällainen se on yhteiskunta, mätä mikä mätä...

Suomalaisessa tutkimuksessa [2] osoitettiin, että Ceridal Lipolotionin avulla tulpan muodostumista voitiin ehkäistä tehokkaalla ja yksinkertaisella tavalla. Hoitoryhmälle annosteltiin 2 ml Ceridal Lipolotionia kerran viikossa suoraan korvakäytävään. Vertailuryhmä ei saanut mitään hoitoa. Hoidetuista 16 korvasta vain 1 korvassa tulppa uusiutui 3 kk kuluessa, kun taas vertailuryhmän 29 korvasta tulppa uusiutui 11 tapauksessa. Tutkimukseen osallistuneiden mielestä estohoito oli helppo toteuttaa ja vaivatonta. Ceridal Lipolotionia voidaan käyttää niin vauvojen kuin vaarienkin korvien hoidossa.

http://www.ceridal.com/?id=a1a10&select=Ceridal

Kyllä minä en enää terveyskeskukseen veisi edes...Veisin erikoislääkärille...ymmärrän lääkärinkin turhautumisen. Surettaa lapsen puolesta tuollainen kidutus...vie korviin erikoistuneelle lekurille! Mä lämmöllä muistelen lapsuudesta sitä korvalääkäriä, joka pelasti mut pitkittyneeltä korvatulehduskierteeltä.

Yleensä kannattaa keskustella tyytymättömyydestä ko. lekurin kaa tai hoitohenkilökunnan kanssa eka ja sitten jos tässä ei saada yksimielisyyttä niin kirjallinen valitus osastonlääkärille tai ylilääkärille eli tämän tutkineen lekurin esimiehelle.Laissa ei oo mitenkään määrätty mihin valitus pitää tehdä, vaan sulla on oikeus tehdä se kyllä ihan mihin tahansa, mutta luulisin että sieltä ruohonjuuritasolta on kuitenkin lähdettävä ennenkun valituksen pistää kanteluna esim. lääninhallitukseen. Minä vaatisin myös päästä jollekin muulle lääkärille, jos osais paremmin hoitaa homman. Kyllä oli aika typerä lekuri, sen vaan sanon ja aikasta epäpätevältä kuullosti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun kerran tiedät, mitä korvakierrelasten kanssa on, niin mikset huolehdi säännöllisestä vaikun poistosta? Meillä ei olla korvakierteisiä, mutta vaikkua tulee paljon ja sitä on pakko käydä neuvolassa säännöllisesti huuhteluttamassa. Tiedätkö, että ainakaan täällä ei edes lähdetä mielellään korvatulehdusepäilyssä huuhtelemaan tai imemään vaikkua, koska se sattuu ihan älyttömästi (tiedän omakohtaisestakin kokemuksesta).

moiten niin sattuu ja miten niin käytte säännöllisesti putsauttamassa! minä putsaan ainakin itse. sen kun laittaa pariksi tunniksi ensin korvaan tipat ja sen jälkeen huuhtelee vedellä. ihan ruiskulla ruiskutan lämmintä vettä korviin eikä kyllä satu. ehkä hieman kutittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tere:

moiten niin sattuu ja miten niin käytte säännöllisesti putsauttamassa! minä putsaan ainakin itse. sen kun laittaa pariksi tunniksi ensin korvaan tipat ja sen jälkeen huuhtelee vedellä. ihan ruiskulla ruiskutan lämmintä vettä korviin eikä kyllä satu. ehkä hieman kutittaa.

Siis meinas, että sillon sattuu, jos on tulehdus.

Äläpä huuhtele lastesi korvia itse, jos et ole alalla! Osaamaton huuhtelija voi esim. rikkoa tärykalvon ja aiheuttaa kipua tai kuulo-ongelmia jatkossa. Neuvoisin kyllä jättämään korvienhuuhtelun asiantuntijoille.

Äläpä huuhtele lastesi korvia itse, jos et ole alalla! Osaamaton huuhtelija voi esim. rikkoa tärykalvon ja aiheuttaa kipua tai kuulo-ongelmia jatkossa. Neuvoisin kyllä jättämään korvienhuuhtelun asiantuntijoille.

Meillä on tyttö sairastanu tasan kaksi koratulehdusta 4vuoden aikana. Ja on just tämmönen kovasti vaikkua tuottava lapsi. Meillä on aina remo-waxia kotona. Ja sen jälkeen huuhtelen korvat just tuolleen ruiskulla huuhtomalla. Tämän on tk:n hoitaa mulle kädestä pitäen neuvonu, ja anto luvan tehdä tän kotona.

Yhteistyössä