Miten 10kk nukkuvat yöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamsu

Vieras
Hei, kyselisin galluppina että miten n. 10kk (tai vaikka 8-12kk :) vanhat vauvanne nukkuvat yöt -putkeen vai montako kertaa heräten? Ja jos nukkuvat putkeen niin ovatko itse jättäneet yösyönnit ja heräykset pois, vai oletteko lopettaneet yösyötöt tai tehneet muita toimenpiteitä? En nyt varsinaisesti kysele neuvoja yöheräilyiden loppumiselle, täällä on ollut hyviä ketjuja siitä asiasta, mutta kiinnostaa vaan tietää miten muiden vauvat nukkuvat -meillä kun 10kk neiti herää 1-3 kertaa yössä syömään. Mietin että lopettaakohan tyty omatoimisesti nuo yöheräilyt jossain vaiheessa, vai pitäisikö meidän jossain vaiheessa vaan lopettaa yösyöttö tms.

Meidä poika heräsi vielä kuukausi sitten joka yö 2 kertaa syömään. Sitten päätin et nyt saa yötissittely loppua. Pari yötä oli meillä itkuisempia, ja poika aina heräsi totuttuun aikaan. Annoin tuttia ja kannoin sylissä. Sitten lopulta väheni yö yöltä itkut ja nyt poika nukkuu ilman syömistä aamu 5-6 jolloin imetän eka kerran ja sitten vielä jatkamme unia pari tuntia. Nopaesti poika tottui nukkumaan pidemmän jakson ilman maitoa ja eikä siis nälkäänsä enää syönyt.

Välillä tietty herää ja unissaan nousee seisomaan, mutta sitten vaan kellistan takaisin sänkyyn ja tutti suuhun, niin uni jaktuu. Kannattaa kokeilla yösyönnistä luopumista, ei se ole niin hankalaa. Itsekin jännitin että miten siinä käy ja aina siirsin vieroistusta eteenpäin, mutta lopulta tuli mitta täyteen ja nyt ovat yöt ehjempiä. Pojalla ikää nyt 11kk. Eikä siis oma-aloitteisesti alkanut luopumaan yösyönnistä.

mun tyttö on jo 1v4kk. mut kun oli 10kk, meidän yöt oli yhtä helvettiä. heräs varmaan 20 kertaa yössä ja kun se oli jatkunut jo muutaman kuukauden.. mä olin ihan zombie. yösyönnit ja pullon käyttö muutenkin me lopetettiin sitten 11kk iässä ja siihen loppui se järjetön yörumbakin. vieläkin likka heräilee tutin perään tai johonkin pahoihin uniin tms 1-2 krt yössä. toisinaan ei tarvi mua lainkaan (mutta heräänhän mä siihen itkuun) ja toisinaan taas tarvii. mut tää on jo unelmaa verrattuna puolen vuoden takaiseen elämään... mua ei siis nuo haittaa enää yhtään!

Meillä nukutaan pääsääntöisesti yöt heräämättä. Ehkä kerran viikossa on yksi yö, jolloin täytyy käydä rauhoittelemassa poikaa kerran. Olemme siitä onnekkaassa asemassa olleet, että poika irtisanoutui itse yösyömisestä 5 kk iässä! Yöunet n. 20.00 - 6.00. Nukkuu omassa huoneessa ja varmaankin on välillä öisin hereillä, mutta osaa nukahtaa uudelleen itsekseen.

Meillä kans loppui yösyömiset 5 kk ikäisenä (itse jätti) nyt ikää vähän vaille 10 kk ja todella levoton tapaus on.Seistä tököttää pinniksen reunaa vasten useaan otteeseen,yölläkin nousee pystyy vissiin unissaan.Onhan tämä aika raskasta kun ennen vaan kantoi sänkyyn niin nukahti.Niin kai ne uudet taidot pyörii päässä.En muuta selitystä keksi.Toivottavasti tämä vaan menisi pian ohi,ei kyllä siltä näytä.Pahenee vaan.Pitää istua vieressä ja pitää kädestä.(Oli tutun kuuloista myös tuossa 1.v nukkumiset ketjussa) Kun näyttää että jo nukkuu,kun hitaasti nousen ylös niin johan heti herää ja nousee reunaa vasten itkemään.Tyttö siis nukkuu omassa sängyssään,meidän huoneessa ja uniaika on suurinpiirtein 20.30-7.30

Meillä kohta 10kk poika parkuu öisin monta kertaa, välillä vain unissaan ja hiljenee kohta itsekseen, mutta monesti karjuu täysin hereillä niin että täytyy antaa pulloa. Nukkuu 2½-vuotiaan isosiskonsa kanssa samassa huoneessa enkä jaksa joka itkuun edes nousta, mutta jos rupeaa sisko heräämään meteliin niin sitten otan pojan ylös sängystä ja toiseen huoneeseen. Tässä on tehty urakalla hampaita, sairasteltu ja opeteltu uutta, ne vissiin haittaa uniakin. Joskus harvoin on parempiakin öitä, mutta herättelee tuo isompikin välillä äitiä. Päivä kerrallaan odottelen aikaa että saisin nukkua yöni ja herätä aamulla virkeänä...

Meillä ei kumpikaan lapsista jättänyt itse yösyöntejään pois vaan itseasiassa lisäsivät niitä niin, että noin 8-9 kk iässä söivät 2 tunnin välein. Molemille pidin siinä vaiheessa tassuttelu unikoulut ja oppivat nukkumaan yönsä 3-5 yössä. En siis suosittele, että odotat että lapsi itse jättää syönnin pois, varsinkaan jos/kun olet jo itse kovin väsynyt.

Meillä oli samanlainen tilanne kuin Ompulla, tyttö alkoi n. 8-9 kk ikäisenä heräilemään öisin entistä tiheämpään tahtiin. Siinä vaiheessa kun herätyksiä alkoi aamukolmen jälkeen tulemaan puolen tunnin välein, meilläkin järjestettiin unikoulu.

meillä heräillään 2-3 kertaa yössä ja joskus ei ollenkaan. Poika nyt 9 kk. Yösyönnit jätin pois 7 kk iässä. Söi silloin kaksi kertaa yössä. Ensin jätin toisen pois ja sitten aamuyön syönninkin. Muutama yö meni niin että piti ottaa viereen nukkumaan, kun ei muuten rauhoittunut, mutta sitten tottui olemaan ilman maitoa öisin.

Kiitos kaikille vastauksista, luulenpa että meilläkin lopetellaan yösyötöt vanhempien toimesta jos tuo tilanne ei ala kohta rauhoittua. Meidän tyttö nimittäin on tehnyt kuten Ompun ja rox:n lapset: tultuaan 9kk ikään tyttömme lisäsi huomattavasti yönsyöntikertoja, ja me olemme olleet ihan ihmeissämme että mitä tämä nyt on ja meneeköhän itsestään ohi. Aiemmin tyttö nimittäin parin kuukauden ajan heräsi vain kerran aamuyöllä syömään, nyt siis saattaa herätä klo 01, 03, 05, 07 ja 08.30 jolloin herätään sitten uuteen päivään -ja väsymyshän tässä on isille ja äitille tullut.

Yhteistyössä