Miten 1wee nukutetaan omaan sänkyyn??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"henni"

Vieras
Ei vitsi nyt vaan tota huuuuuuutamista!!! :(

Vielä kesällä meillä oli lapsi joka saatikn siis siirrettyä perhepedistä omaan pinnikseen nukkumaan kaikki päivä- ja yöunet. Imetys, omaan sänkyyn missä leikki hetken aikaa jollain lelulla, tai luettii runoja pinnojen välistä ja toinen nukahti..

Nyt vaa pitäis saada nukahtaa tissille, aivan järkyttävä protestointi kun joutuu omaan sänkyyn..! Tänäänkin melki puolitoista tuntia huutoa, nikottelua, kirkumista ennen ku suostu nukkumaan.. aivan täys rääkyminen joka kerta kun koittaa rauhotella ja sanoa että aletaa nukkuu tai pää tyynyyn..
Vielä muutama viikko sit sellanen rauhottelu shhh shhh tai nukumaan, autto.. nyt niistä tulee kahta kauheempi huuto

Huhhei... menee äipällä päiväuniaika toipuessa tosta huutamisesta...

Miten ne esim päiväkodin pienten ryhmässä saa lapset nukkumaan??????

Tytölle yritin pitää unikoulua mutta oma pinna ei kesä huudattaa kauaa. Laitoin tytön omaan sänkyyn ja luin lehteä pinniksen vieressä kunnes tyttö nukahti. En puhunut, hämärä valo. Olin vaan läsnä niin aikansa touhusi peiton kanssa ja nukahti.

Samassa huoneessa meilläki on aina oltu.. välillä koitan siinä muka touhuilla jotain (viikkaan samoja vaatteita uudestaa ja uudestaa), oon aivan vieressä omassa sängyssä muka ite nukkumassa.. luettu lapselle.. itkuhälyttimen musiikkia on saanu kuunnella.... mut nyt vaa jotenki levinny käsiin koko omaan sänkyyn menokin...

ei mitään hommailua samassa huoneessa, vaan lapsi sänkyyn, rauhoittelua silittelemällä ja poistuminen paikalta. meillä tehosi vain ja ainoastaan pieni huudattaminen, eli aina poistui paikalta RAUHALLISESTI ja samalla mallilla hetken päästä takaisin, tutti suuhun tms jos käytössä ja rauhoittelu, otti aikansa ja sitten oppi, että turha huutaa, kun sillä ei ole mitään vaikutusta. lapsihan huutaa, kun huomaa, että reagoit. ei sillä hengenlähtö siellä sängyssä ole. kun jaksoi toistaa tuota, että aina vähän pidemmän ajan päästä meni lapsen luona kämään, JOS kuulosti siltä, että tarvitsee. ja samaa tekniikkaa pitää jatkaa ad infinitum, ei oka päivä jotain uutta. eikä mitään ihmejuttuja, kuten itkuhälytinmusaa. toki vain minun kokemukseni yhdestä edelleen levottomasta nukkujasta. tassutteluksi kai meidän tekniikkaa kutsuttiin.

Eiköhän tuo kerro siitä että lapsi on valmis siirtymään yksiin päiväuniin. Ei siellä päiväkodissakaan yksvuotiaita laiteta kymmeneltä nukkumaan vaan silloin lähdetään ulosmtouhuamaan ja lounaan jälkeen vasta unille.

no mitä mä olen vuoropäiväkodin toimintaa nähnyt, niin ne alle 1v nukkuu usein vaunuissa/rattaissa aamu-ulkoilun ajan/aikana, samoin iltapäivällä ja isommat on aikalailla jo yksillä päiväunilla.

Julmaa yhtäkkiä laittaa lapsi häkkisänkyyn nukkumaan ja huutamaan itsensä uneen, kun hän on tottunut lämpöön ja läheisyyteen... tulee varmaan tosi turvallinen olo.. Kiva vauvan katsoa sieltä kyyneleet silmissä kun äiti ja isä nukkuvat vierekkäin, hänet hylättiin yksin omaan sänkyyn. Lapsi ei ole valmis vielä nukkumaan omassa sängyssä vaikka olisi ihan kiinni vanhempien sängyssä, voi olla eroahdistusta yms. Itse ainakin kuuntelisin lasta ja etenisin lapsentahtisesti. Ainakin meille neuvolasta sanottiin, että jos perhepedin aloittaa niin pitää varautua, että lapsi on vieressä 3-vuotiaaksi.

Vähän samoja mietin. 1.5 v pitäisi siirtää perhepedistä omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn. Tissiä ei enää syö, siitä just vieroitin. Oikeastaan suurin ongelma on, että en viitti huudattaa kun asutaan kerrostalossa. Häiritsee naapureita ihan hirveästi. Vaikka tiedänkin että asiat hoituu muutamilla itkuilla kun pysyy tiukkana, vieroitin tissistä ja huusi keuhkonsa pihalle 3-4 kertaa, sen jälkeen unohtu koko asia.

Perhepedissä ei voi enää pitää koska ei mahdu sinne, hyörii ja myörii unissaan ja pitää meitä hereillä, ja on pudonnut sieltä jo muutaman kerran. Lisäksi meille on tulossa uusi vauva kesällä.

Julmaa yhtäkkiä laittaa lapsi häkkisänkyyn nukkumaan ja huutamaan itsensä uneen, kun hän on tottunut lämpöön ja läheisyyteen... tulee varmaan tosi turvallinen olo.. Kiva vauvan katsoa sieltä kyyneleet silmissä kun äiti ja isä nukkuvat vierekkäin, hänet hylättiin yksin omaan sänkyyn. Lapsi ei ole valmis vielä nukkumaan omassa sängyssä vaikka olisi ihan kiinni vanhempien sängyssä, voi olla eroahdistusta yms. Itse ainakin kuuntelisin lasta ja etenisin lapsentahtisesti. Ainakin meille neuvolasta sanottiin, että jos perhepedin aloittaa niin pitää varautua, että lapsi on vieressä 3-vuotiaaksi.

Ja höpönlöpön! Meillä on pinnis meidän sängyn vieressä, ei oo kaukana ja protestoi silti vaikka olin ihan vieressä. Menetetyistä eduista kun ei haluta luopua. Meillä siirrettiin 7,5kk ikäisenä omaan sänkyyn nukkumaan ja yhden yön jaksoi protestoida, sen jälkeen alkoi nukkua ihan kiltisti. Samalla lopetettiin yöimetykset. Ei oltais enää mahduttu edes samaan sänkyyn kun lapsi alkoi öisin pyöriä miten päin sattuu.

Päiväkodissa nukutetaan siten, että rauhalliset nukkujat laitetaan unikaverin kanssa sänkyyn ja pienen silittelyn jälkeen jätetään nukahtamaan ja siirrytään levottomampien pariin. Lasta pidetään (painetaan) hellästi selästä, eli ei anneta nousta pystyyn eikä touhaamaan. Pian oppivat, että rauhassa nukahdetaan. Jotkut tarvitsevat vierellä olijaa 4-vuotiaaksi, jotkut pari kertaa.

Mutta se on tärkeää, että on kunnolla väsy nukkumaan mennessä. Eli aamu-ulkoilut ja syömiset on hoidettu, vähennetään vaatetta, halitaan ja pusitaan ja sitten rauhallisesti unikaverin kanssa petiin.

Itse olen myös toteuttanut tuota ei mtm virikkeitä, tutti suuhun, silittwly ja rauhallisesti ulos. Äkkiä oppii ja saa nukuttua hyvin. Ainaki meidän temperamenttinen poika alkaa kyllä huutamaan kunnolla jos sille antaa "tilaa". Olen antanut ymmärtää että tässä nukutaan ja nyt nukutaan.

Kiitos vastauksista. Kaikkea aina lukee vähän omasta näkökulmasta ja poimii mikä itselle kuullosyåtsis hyvälle..
Se tässä eniten ihmetyttää kun lapsi ei ole aikaisemmin nukuttanut itseään tissin kanssa, vaan pikkuvauvanakin syötyään törkkäs tissin pois, käänti kylkeä ja alkoi nukkumaan. Ja ehkä 6kk lähtien imetys on tehty jo kauan ennen sänkyyn menoa...
Ehkä tolla nyt joku eroahdistus on päällä... isä (reissutyöläinen) on ollut nyt lomilla, ja menk eilen ekaa päivää töihin..itse en tänään voinut mennä edes nurkan taakse kun toiselle tuli hätä... hätä vai pompottelua... ?? Syteen tai saveen, mutta taidetaan ottaa pieni läheisyys kuuri...

Sillä mää sitä päiväkodin nukuttamisrutiineja kyselin, kun se saattais olla ajankohtainen paikka kihta meidän lapselle, ja toisaalta oon miettiny perhepäivähoitajan työtä, kun parilla tutullakin olis saman ikäsii...
Mut et millä hemmetillä ne kaikki sais nukkumaan kun en yhtäkään osaa nukuttaa......????

Lilli kiitos konkreettisista neuvoista.. tuosta kiinnipitämisestä yks tuttukin jutteli, mutten kehdannu kysyä enempää...
Eli siis mennää sänkyyn, eikä anneta lapsen nousta ylös (vaikka mikä olis)?? Pidetää selästä alhaalla?
Ja kun me kaks aikuista ei kohtuudella saatu lapselle sukkahousuja jalkaan. En vaan enää jaksanu huudattaa yhtää enempää kun ln ollut rsnkka päivä...

Nii ja kun jiku ihmetteli ylipäätäö aamu-unia kymmenen aikaan, nii tämä poitsu on nyt kellojen kääntämisestä lähtien herännyt viideltä viimeistää. Nukkumaan menee kasi-ysi. Ja itseasiassa yleensä siltikin nukkuu vaan ne asmu-unet...

Mut nyt minä annan unelle vallan...

[QUOTE="henni";29387205]Kiitos vastauksista. Kaikkea aina lukee vähän omasta näkökulmasta ja poimii mikä itselle kuullosyåtsis hyvälle..
Se tässä eniten ihmetyttää kun lapsi ei ole aikaisemmin nukuttanut itseään tissin kanssa, vaan pikkuvauvanakin syötyään törkkäs tissin pois, käänti kylkeä ja alkoi nukkumaan. Ja ehkä 6kk lähtien imetys on tehty jo kauan ennen sänkyyn menoa...
Ehkä tolla nyt joku eroahdistus on päällä... isä (reissutyöläinen) on ollut nyt lomilla, ja menk eilen ekaa päivää töihin..itse en tänään voinut mennä edes nurkan taakse kun toiselle tuli hätä... hätä vai pompottelua... ?? Syteen tai saveen, mutta taidetaan ottaa pieni läheisyys kuuri...

Sillä mää sitä päiväkodin nukuttamisrutiineja kyselin, kun se saattais olla ajankohtainen paikka kihta meidän lapselle, ja toisaalta oon miettiny perhepäivähoitajan työtä, kun parilla tutullakin olis saman ikäsii...
Mut et millä hemmetillä ne kaikki sais nukkumaan kun en yhtäkään osaa nukuttaa......????

Lilli kiitos konkreettisista neuvoista.. tuosta kiinnipitämisestä yks tuttukin jutteli, mutten kehdannu kysyä enempää...
Eli siis mennää sänkyyn, eikä anneta lapsen nousta ylös (vaikka mikä olis)?? Pidetää selästä alhaalla?
Ja kun me kaks aikuista ei kohtuudella saatu lapselle sukkahousuja jalkaan. En vaan enää jaksanu huudattaa yhtää enempää kun ln ollut rsnkka päivä...

Nii ja kun jiku ihmetteli ylipäätäö aamu-unia kymmenen aikaan, nii tämä poitsu on nyt kellojen kääntämisestä lähtien herännyt viideltä viimeistää. Nukkumaan menee kasi-ysi. Ja itseasiassa yleensä siltikin nukkuu vaan ne asmu-unet...

Mut nyt minä annan unelle vallan...[/QUOTE]

No silti tuntuu ettei lapsi ole riittävän väsynyt jos nukahtaminen kestää 1,5 tuntia? Päiväkodin hälinässä nuo pienet väsyy kyllä puoli kahteentoista mennessä sillä tavalla että nukahtamisessa harvoin on vaikeuksiakin. Meidän keskimmäinen aloitti päiväkodin 1v 8kk iässä ja hänki torkahteli alkuun lounaan päätteeksi pöydän ääreen.

[QUOTE="Veera";29387284]No silti tuntuu ettei lapsi ole riittävän väsynyt jos nukahtaminen kestää 1,5 tuntia? Päiväkodin hälinässä nuo pienet väsyy kyllä puoli kahteentoista mennessä sillä tavalla että nukahtamisessa harvoin on vaikeuksiakin. Meidän keskimmäinen aloitti päiväkodin 1v 8kk iässä ja hänki torkahteli alkuun lounaan päätteeksi pöydän ääreen.[/QUOTE]

Niin no.. kai se tätä ajatellen saattaa ollakin, että lapsi voisi olla väsyneenpikin... meillä ei vaan ole ikinä meinannut tuollein nuupahtaa, paitsi ihan joskus iltapalalla ei sit jaksa enää kiinnostua syömisestä jos on jostain syystä aivan väsy..esim että ei ole nukkunu päiväunia koko päivänä..
Meillä yleensä väsymyksen ylipäätään huomaa kiihtyvästä vauhdista, kiukuttelusta, käninästä, jatkuvasta epätyytyväisestä itkusta ja kun mikään ei ole hyvin. Ylös alas syliin lattialle, ja huudetaan jo puolivälissä kummallekin vaihtoehdolle,niin siinä vaiheessa viim. "pääsee" nukkumaan..niin kuin tänäänkin..
Olen vaan kyllä valinnut meille ne ajatukset, että sielä sängyssä oltais jo ennen kun ollaan "noin" väsyneitä..tykkää sit dhkä sitä lukemistakin kuunnella hetken nätisti..
Mutta jos tuota käninää ei tule ja lspsi jaksaa tyytyväisenä leikkiä, nii sit menee päiväunille vasta about 12-13..

Ja tänäänkin hän kyllä "murheellisena" pisti pään alas, ja nukahti monta kertas tuon 1, 5h aikana. Mutta sit aina heräsi (käänsin viereisessä sängyssä kylkeä, sänky narahti jne) ja aina yhtä järkyttyny tuntui olevan omasta sängystä.. ja varsinkin sit siitä kun en nostanu pois sieltä...

Vaikka joo, ehkä sitä käninää ja itkua kuitenkin kuuntelee mielummin olohuoneessa kuin pinnasängyssä..

Yhteistyössä