Hae Anna.fi-sivustolta

Miten alkoholin suhteen ohjeistetaan?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Ymmälläni, 28.06.2011.

1. Ymmälläni Vierailija

Minulla olisi kysymys liittyen alkoholiin ja särkylääkkeisiin ja lapsettomuushoitoihin.

1. En kärsi itse lapsettomuudesta, mutta minulla on lapsi. Tunnen siis sen tavallisen valistusmatskun jota saa neuvolassa ja joka koskee jo raskaana olevia mutta en tunne hedelmöityshoidoissa olevien saamia neuvoja.

2. Tosi läheinen ystävä on ollut lapsettomuushoidoissa. Ongelma on kiinnittyminen, tarkempia termejä en osaa antaa. Häneltä on kerätty munasoluja ja mieheltään siittiöitä ja ne on sitten ruiskutettu takaisin.

3. Minua ihmetyttää, kun ystävä reagoi sinänsä ymmärrettävään stressiin varaamalla kotiin punaviiniä ja buranaa. Eli hänelle (vissiin kaikille?) tulee kipuja niistä hoidoista ja niihin hän ottaa todella reilusti buranaa (8*400 / pvä). Viiniä ottaa hoidon jälkeen pikkuisen, mutta jos ei plussaa, niin ottaa reippaammin.

Mikä minua tässä ihmetyttää on ensinnäkin tuo särkylääkekuvio - onko se tosiaan ohjeena? Se tuntuu maallikosta ennemminkin vähentävän sitä kiinnittymisen mahdollisuutta, mutta onko kohdun limakalvo hoitojen seurauksena jotenkin erilainen? Ja miten se viini, eikö olisi parempi pidättäytyä alkoholista?

Siis minä ymmärrän että pettymys on suuri, en ehkä sitä miten suuri mutta kuitenkin. Mutta ohjeistetaanko hoidoissa näitä asioita jotenkin?

Neuvolan perusohjeissa on lääkkeisiin ja alkoholiin kanta äärimaltillisuuteen ohjaava. Toki silloin on oletuksena se että on jo raskaana, mutta ei kai burana ja viini autakaan kiinnittymistä?

Olen tästä kysäissyt, mutta kaverini on hyvin ympäripyöreästi viitannut siihen, ettei sikiö alussa ole äidin kanssa samassa verenkierrossa. Ei olekaan, mutta kun se ongelma on kiinnittymisessä.

Kuuluisiko minun vaan tukea ystävää ja ottaa lasillinen kanssaan vai yritänkö ohjata tipattomaan? Lääkkeisiin en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata.

Kiitos jos joku vuodatukseeni osaa sanoa jotakin ja anteeksi jos jonkun mielen pahoitan.

2. kokemusta Vierailija

Meillä klinikan lääkäri sanoi ehdottomasti, että ei suosittele alkoholia missään muodossa minkään vertaa hoitojen aikana. Ilmeisesti jossain päin maailmaa sanotaan, että pikkulasi viiniä auttaa kiinnittymisessä, mutta lääkärit eivät sitä käsitykseni mukaan Suomessa kyllä sano kenellekään hoidoissa onnistumista haluavalle..eikä tästä varmaan ole tieteellistä näyttöäkään. Verenkiertoa kohdussa voi parantaa kyllä muilla keinoin.

Särkylääkkeistäkin on sanottu, että kiinnittymistä haittaa jos syö niitä. Munasolujen keräyksen jälkeen kipuja voi olla, päivän pari. Keräyksestä kuluu 1-3pv kunnes on alkionsiirto eikä sekään satu joten särkylääkkeitä ei tarvita.

Ehkäpä ystäväsi ei TODELLA halua tulla raskaaksi. Ainakin hyvin tuhoisalta tuo tie vaikuttaa, mutta jos rahaa on jota tuhlata huvin vuoksi niin..kannattaa kehottaa häntä jatkamaan samaa rataa ja masentumaan kun ei tärppää..

3. ap Vierailija

Kiitos.

Uskon että ystävä haluaa raskaaksi, mutta ei oikein enää jaksa pettymystä. Ehkä pelkää myös ettei mies kestä ajatusta sperman huonosta laadusta. En tiedä... Jos tekee lääke- tai viinajutun niin jää takaportiksi asia jonka voisi vielä korjata.

No, en ainakaan ota kaverina lasillista vaan tarjoan jotain terveellistä.

4. Justiinsa Vierailija

En kyllä usko, että ystäväsi ei haluaisi lasta, jos käy läpi lapsettomuushoitoja. Niihin ei kukaan huvikseen lähde.
    Moni uskoo, että muutama tilkka tai lasi (tai pari) punaviiniä voi parantaa kohdun verenkiertoa ja parantaa kiinnittymistä. Käsittääkseni mitään tieteellistä näyttöä asiasta ei ole. Jos alkoholi estäisi kiinnittymisen täysin, maailmassa olisi aika paljon vähemmän lapsia.
    Toisekseen kovista kivuista on turha kärsiä. Jos kyse on kipujen hoitamisesta punktion jälkeen, voi ohje olla saatu suoraan klinikaltakin, että oloa voi helpottaa särkylääkkein. Määrä on kieltämättä aika iso, ehkä hän voisi saada klinikalta lääkettä joka auttaa paremmin oikeissa mittasuhteissa.

Ap, annat nyt ystävästäsi kuvan että hän kännää ja vetää lääkkeitä (ja Burana nyt on aika peruskauraa) vaikka kyse on varmasti jostain ihan muusta. Ehkä sinun on vaikea ymmärtää lapsettomuushoidoissa käyvää ystävääsi, kun olet itse lapsen saanut, kirjoituksestasi päätellen luomusti ja helposti (?).

Ystäväsi käy varmasti läpi sen verran rankkoja hetkiä, että jos lasi viiniä parantaa fiilistä, niin sillä saattaa olla huomattavasti positiivisemmat vaikutukset kuin sillä, ettei joisi mitään.

Antaa kaikkien kukkien kukkia ja anna ystäväsi toimia niin kuin hän parhaaksi näkee.

5. sairaanhoitaja Vierailija

Särkylääkkeistä buranaa ei suositella, koska voi estää ovulaation. Parempi vaihtoehto on parasetamolivalmisteet.

Terveelliset elämäntavat ovat hyvä asia ja tietenkin suositellaan alkoholin välttämistä, kun lasta yritetään. Totuus on kuitenkin se, että joskus lasta "tekemällä tehdään" vuosia ja lapsettomuushoitojen läpikäyminen on hyvin raskasta. Sen tietää vain sen läpikäyneet ihmiset. Mielestäni on kohtuutonta olettaa, että ihminen jättää "elämänsä elämättä" tänä aikana, kun ei tiedä, saako koskaan sitä lasta. Eli mielestäni viinilasillinen tai pari yritysvaiheessa on sallittua, kunhan jättää alkoholin pois raskauden varmistuessa.

6. Justiinsa Vierailija

Mikäli ymmärsin ap:n viestin oikein käyttää ystävä buranaa punktion jälkeen. Ei siis huolta edes tuosta ovuloinnin estymisestä siinä vaiheessa.

7. härregyd Vierailija

Ihmekös tuo että on mahoja naisia, jos buranat ja viini on normaalia arjen ravintoa!

8. ex lapseton Vierailija

Minua on ohjeistettu ottamaan buranaa punktion jälkeen. Otahan huomioon, että punktiosta menee n. 2 päivää, ennenkuin alkio edes siirretään. Ovulaatiooon burana tosiaan voi vaikuttaa, mutta ei mielestäni kiinnittymiseen. Ja kyllä, kipuja voi todella olla ja ne voivat olla todella kovia ja myös punktion yhteydessä kroppa tuutataan täyteen erilaisia kipulääkkeitä ja rauhoittavia. KOSKA SE SATTUU!

Liikkuu uskomus, jonka mukaan punaviinilasillinen iltaisin muutamana päivänä siirron jälkeen parantaa kohdun verenkiertoa ja siten kiinnittymistä. Se myös voi tuoda hyvää mieltä piinan keskellä ja kenpä tietää, miten ratkaiseva vaikutus sillä on hoidossa onnistumiseen. Ainakin järjissään pysymiseen, jos ei muuhun.

Miksi arvostelet ystävääsi? Anna olla, se ei kuulu sinulle.

9. ex lapseton Vierailija

Sanottakoon vielä, että muistaakseni ohje oli niin, että siirron jälkeen ei enää buranaa.

10. sivuhuikkaus Vierailija

Tyypillinen lapsettomuudessaan vellovan kommentti.

Kaikkien on aina jaksettava kuunnella sitä vollotusta, mutta mitään mieltä ei saa olla.

Lihaville lapsettomille ei saa sanoa että laihduta. Tupakoiville ukoille ei saa sanoa että lopeta tupakointi niin voi joku siittiö tokeentuakin. Ei saa sanoa työhön pakenemisesta, ei ryyppäämisestä, ei paskasafkasta.

No, kun ei kerran saa sanoa mitään niin voitteko itse pitää mölyt mahassa, kiitos.

11. ex lapseton Vierailija

Onneksi et ole mun ystävä.

Ihmisten erilaisissa kriiseissä parhaiten auttaa kuunteleminen. Monilta se taito puuttuu. Hyvin harvassa kriisissä neuvomisella saadaan mitään muuta kuin ärsytystä aikaan. Vai mitenkäs itse perhe-elämässäsi ihmisten hyvää tarkoittavat neuvot koet?

Miten muuten sinun mielestäsi työhön pakeneminen vaikeuttaa raskautumista? Ja mihin sitä sitten pitäisi paeta?

12. kuuntelija Vierailija

Mulla on varmaan sitten vajavainen kuuntelun taito. Mutta eikö lapsettomat IKINÄ voi pitää turpaansa kiinni siitä aiheesta? Oikeasti!

Minä alan olla niin vanha akka että tutuilla joko on lapset tai ei tulekaan. Ja niille joille ei tule se on osalle OK ja osalle ei.

Yksikin pari on jo 42 ja 48 vuotiaita. Sitä mukulaa on hierottu koko 90-luku ja tämän vuosituhannen puoli. On itketty, märehditty, vaahdottu ja vellottu. Heille ei saa kertoa vauvauutisia, ei lasten kuulumisia tai saavutuksia.

Ukko polttaa, on polttanut koko ajan. Eivät liiku kumpikaan. Lihavia paksuja pötkylöitä, semmoisia juuri kuin stereotyyppisesti ajatellaan Lidlin asiakskunnan olevan (mutta jota suurin osa ei toki ole). Mässyttävät rasvaa, suolaa, makeaa ja oikein rypevät siinä lapsettomuudessa.

Minulla tuli mitta täyteen jo joskus 10 vuotta sitten ja aika monella muullakin. Pari kokee että heitä eristetään (no, rehellisyyden nimissä, nainen tässä on se pahempi) ja eivät kelpaa kun ei ole lasta. VÄÄRIN! Eivät ole kivaa seuraa, kun syyllistävät kaikkia muita ja yrittävät alistaa kaikki ystävät ilmaisterapeuteiksi. Samalla kun jaksetaan jauhaa siitä lapsettomuudesta - yhyy -, ei kuitenkaan millään tavalla tehdä ratkaisuja, joilla edistettäisiin sitä raskaaksu tulemista. Ei, röökiä pitää olla ja sitä epäterveelliistä paskaa. Liikunta poissuljettu.

Työhön pakenemisesta ja muusta epäterveestä elämästä: jos ei nalli napsahda niin kannattaisi pitää kehosta ja mielestä hyvää huolta. Liika työnteko aiheuttaa stressiä. Lapsettomuus ei aina ole oma vika mutta monella on elämäntapoja jotka eivät ainakaan edistä hedelmöittymistä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri