Hae Anna.fi-sivustolta

Miten auton lämmitys toimii?

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä Ei tuhlaukselle!, 05.11.2007.

  1. Ei tuhlaukselle! Vierailija

    Kysymys kerros- ja rivitaloissa asuville:

    Miten teillä toimii autojen lämpötolpat eli miten sähköä jaellaan? Onko ajastimet vai onko sähkö päällä koko ajan vai pätkitäänkö sitä jotenkin.

    Meillä on systeeminä se, että sähköä jaetaan parkkipaikalla puolen tunnin pätkissä läpi vuorokauden. Ajatus on kaunis eli tarkoitus on "tasapuolisesti" palvella kaikkia eli mihin aikaan tahansa työhön lähteviä. Käytännössä homma ei kuitenkaan palvele ketään, sillä jo tämän aamun alle 10 asteen pakkasella autoni oli umpijäässä, vaikka se oli tolpassa kiinni edellisillasta lähtien. Sähköä kului kuitenkin 7-8 tuntia ihan turhaan. Jos olisi ajastin käytössä, autoni lämmittämiseen olisi tarvittu vain 2 tuntia. Omaa ajastinta lämpötolppaan ei voi laittaa, sillä se on niin ahdas, ettei toinen tolpankäyttäjä saisi omaa töpseliään mahtumaan sinne.

    Nyt tietysti voitaisiin sanoa, että miksen mene aamulla paria tuntia ennen lähtöäni laittamaan autoa piuhaan, ettei sähköä mene hukkaan. Jos asuisin parkkipaikan vieressä, voisin sen tehdäkin, mutta kun matkaa p-paikalle on 300 metriä, ei ajatus aamulenkistä oikein houkuta.

    Mistä voisin saada tietää, paljonko tuo auton lämmityssähkö tuolla tavalla pätkittynä tulee asuntoyhtiölle maksamaan? Lämpöpaikkoja on meidän yhtiössä varmaan ainakin 100 tai enemmänkin.


     
  2. autoilijaleidi Vierailija

    Meillä on ihan perinteinen systeemi, jossa jokaisella on oma ajastin.
    Olen tutustunut tuollaiseen systeemiin aikaisemmalla työpaikallani ja olen samaa mieltä, että se ei toimi. Muistaakseni auto oli vain kerran sopivan lämmin kun lähdin töistä. Luulisi että tuollainen puoli tuntia virtaa- puoli tuntia virratta on myös lämmittimille huonompi systeemi kuin olla päällä max 2 tuntia kerralla.

    Valitettavasti en osaa ottaa kantaa sähkönkulutukseen. JOka tapauksessa tolppien ja systeemin uusiminen maksaisi varmaan aika lailla.
     
  3. 2 h ennen Vierailija

    Ajastin: aiemmassa taloyhtiössä oli niin, että kerroin kellonajan, jolloin lähden ja ajatus tuli päälle automaattisesti joka vuorokausi kahdeksi tunniksi ennen sitä ko aikaan (ellen aikaa muuttanut).

    Nyt ohjeissa lukee kerro monenko tunnin kuluttua haluat käynnistää lämpimän auton, niin lämmitys käynnistyy automaattisesti 2 h ennen. Siinä vaaditaan siis pientä päässälaskua, tulen kotiin klo 17:20 ja haluan lähteä 7:00, siis laitan aikaa 14 h... Lisäksi tämä pitää tehdä joka päivä, eli pakkassunnuntainakin kotoa hiipiä autolle...
     
  4. hannat Uusi jäsen

    liittynyt:
    05.11.2007
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä on jokaisessa tolppapaikassa oma ajastin, josta itse voi säätää, monenko tunnin kuluttua haluaa lähteä liikkeelle. Sähkö menee sitten päälle n. 2 h aikaisemmin. Ajastinta ei tarvitse räplätä joka päivä, vaan valittu ajastus toimii seuraavinakin päivinä samaan aikaan. Sopii niille, joilla on säännöllinen työhönlähtöaika. Ja voihan hienosäädön tehsä kotiin tultua... Itse en tuota käytä, kun kuljen työmatkat julkisilla. Käytän autoa viikonloppuisin, joten käyn virittämässä ajastimen sopivasti etukäteen. Autossani on vain lohkolämmitin, ei sisätilalämmitintä.

    Joillain parkkipaikoilla sisätilalämmittimen käyttö on kielletty tai maksimitehoa rajoitettu, koska piuhat eivät kestä.

    Autoahan ei tarvitse eikä kannata lämmittää tuntitolkulla ennen lähtöä. Moottorin lämmitykseen riittää n. tunti. Yli kahden tunnin lämmityksestä ei ole vastaavaa hyötyä, kun lämpötila ei enää käytännössä kohoa.

    Joillain parkkipaikoilla taas pidetään sähkö päällä kaikissa tolpissa esim. 15 min kerrallaan, sitten 15 min pois ja taas päälle. Tuo 30 minuutin jakso tuntuu liian pitkältä. jaksotus säästää tietysti sähkökuluissa ja 15 min 'lämmöttömänä' aikana auto ei juurikaan jäähdy.
     
  5. Riippuu ihan ilman lämpötilasta, riittääkö esim. 15 min. tai 30 min. lämmitysjakso lämmittämään auton moottorin siihen tasoon, mikä on lämmityksen tarkoitus. Jos pakkasta on esim. 30 astetta, moottori ehtii jäähtyä jo 15 minuutissa ja lämmittäminen on ihan turhaa. 20 asteen pakkasella moottori jäähtyy ainakin 30 minuutissa ja silloinkin lämmittämiseen käytetty sähkö menee harakoille.

    On tutkittu (luin jostakin autolehdestä), että esim. 10-20 asteen pakkasella auton lohkolämmittimen on oltava päällä noin puolitoista tuntia, että moottorin käynnistämisestä ei aiheutuisi päästöjä eikä moottori muutenkaan vahingoittuisi. Ja sehän tuon lämmittämisen tarkoitus on.

    On aika omituista se, että nykypäivän, kun puhutaan koko ajan energiansäästämisestä ja ilmastonmuutoksen torjunnasta, jossakin taloyhtiöissä syydetään kallista energiaa taivaan tuuliin.
     
  6. Kari Haimi Vierailija

    Ei kateeksi käy Teillä siellä käytössä olevat systeemit. Tiedustele asiaa taloyhtiön / AsOy:n isännöitsijältä ja / tai hallituksen puheenjohtajalta. Lämmitystolppien, kaapeleinen yms. uusiminen tietenkin maksaa, mutta taloyhtiö ottakoon pankkilainaa tarvittaessa. Nykyiset systeeminne eivät palvele käytännössä ketään. Ellei asia etene ota se esille yhtiökokouksessa. Selvitä miten pitää menetellä jotta asia saadaan edes yhtiökokouksen asialistalle. Ellei asia etene yhtiökokouksessakaan ala vaatimaan hallituksen eroa!
     
  7. webasto Vierailija

    Onneksi on webasto. Saan lämpimän auton (myös sisältä) juuri silloin kun haluan, eikä tarvitse olla taloyhtiön sähkösäännöstelyn tai paukkuvien sulakkeiden armoilla. Kovallakin pakkasella riittää lämmitysajaksi tunti, ja polttoainetta (diesel) kuluu ehkä puoli litraa. Laskin että lohkolämmittimen (ja sisätilan haaran) asentamisen hinnalla lämmitän autoani webastolla ainakin 5 talvea. Tosin webaston hankintahinta on selvästi korkeampi kuin lohkolla, mutta tämä auto tulikin meille käytettynä ja siinä se oli jo valmiina (kiitos entiselle omistajalle).
     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti