Miten auttaa alkoholistia,jolla ei minkäänlaista sairaudentuntoa itsellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailee"

Vieras
olen aika lailla neuvoton,enkä tiedä mitä enää voin tehdä. Oma isä juo mahdottomat määrät viinaa viikonloppuisin ja viikollakin. Hoitaa työnsä kyllä,mutta kaikki vapaat menee pullo kourassa. Olen sanonut asiasta hyvällä sekä pahalla. On lopettanut juomisen pariksi viikoksi ja sitten taas sama meno jatkuu. Omasta mielestään hänellä ei ole ongelmaa,mutta mielestäni on ongelma,jos viikonlopun aikana menee pari pulloa viinaa ja pullo viiniä ja viikolla pari olutta/pvä. Mitä tässä nyt voi tehdä? Katsoa vierestä kun toinen juo itsensä hengiltä?

No tuota pahempaa juomista nyt kolmisen vuotta. Pidempään on ottanut ns. lievempiä kännejä,mutta nykyään vapaapäivinä saattaa aamulla herätä jo aamuyöstä ryyppäämään ja juo niin kauan kuin juotavaa riittää. välillä nukkuu ja taas jatkaa.

[QUOTE="vieras";28487027]Lopeta tapaamiset, jos juo tai ainkin poistu aina paikalta, jos on ottanut.[/QUOTE]

No tätä oon yrittänyt,mutta en haluaisi isän juomisesta äitiä ja vielä kotona olevia sisaruksia rankaista,heitä haluan kuitenkin tavata.

[QUOTE="vierailee";28487039]No tätä oon yrittänyt,mutta en haluaisi isän juomisesta äitiä ja vielä kotona olevia sisaruksia rankaista,heitä haluan kuitenkin tavata.[/QUOTE]

he voivat tulla sun luokse.

Jollei isä ymmärrä puheistasi, tai kenenkään muun puheista, katsoa itseään peilistä, et valitettavasti voi tehdä mitään. On järkyttävän vaikeaa luopua kokonaan jostain asiasta, joka kuuluu jokaiseen päivään.
Voit tietysti kokeilla vielä joitain keinoja, kuten sitä, että vietät isäsi kanssa aikaa paikassa, jossa ei voi juoda, etkä tapaa häntä, kun hän on humalassa. Selität myös rehellisesti, että haluat olla hänen kanssaan vain, kun hän on selvinpäin. Jollei tämäkään auta, niin kannattaa vain katkaista välit, ettei tule pahaa mieltä itsellesi.
Jos isä juo mieluummin kuin tapaa sinua, se johtuu joko siitä, että viina on tärkeämpää, tai että hän kokee sinun hylänneen hänet omana itsenään. Pidä siis huoli siitä, että selität asian isällesi tarkkaan ja että hän sen ymmärtää.

Oma isäni juo paljon, ja tekee paljon muutakin ikävää, joten olen lopettanut yhteydenpidon. En tosin ole saanut selitettyä hänelle, miksi, mutta ei tuota tunnu kiinnostavankaan. Kerran lähetti tesktarin ja kysyi, en vastannut, sen jälkeen ei ole mitään kuulunut.. Kirjeen kyllä olen kirjoittanut, mutten vielä lähettänyt..

Ainoa mitä voit tehdä on olla auttamatta juomista. Eli älä anna rahaa, keksi tekosyitä hänen puolestaan, hoida hänen asioitaan jne. Muuten et valitettavasti voi mitään. Jokainen on vastuussa omasta elämästään.

Valitettavasti et voi tällä hetkellä auttaa mitenkään. Sitten jos joskus haluaa (oikeasti) lopettaa juomisen, voit olla tukena ja auttajana. Mutta vasta sitten, kun päätös lähtee isästäsi.

Äitisi asiahan se olisi huolehtia, että mies ei juo lasten seurassa, vaikka sitten potkaisemalla isäsi ulos.. On todella ahdistavaa asua juopon kanssa, vaikka ei olisikaan väkivaltainen.

[QUOTE="vieras";28487120]Äitisi asiahan se olisi huolehtia, että mies ei juo lasten seurassa, vaikka sitten potkaisemalla isäsi ulos.. On todella ahdistavaa asua juopon kanssa, vaikka ei olisikaan väkivaltainen.[/QUOTE]
Eli jos lapset eivät ole juuri aikuisiän kynnyksellä, niin lastensuojeluilmoitus on myös mahdollinen.

On koitettu juurta jaksain selittäen puuttua asiaan,myös kerran olen hermostunut. Suoraan olen sanonut,että apua olisi haettava,mutta nauraa vaan ja kyselee,että tosissaniko olen sitä mieltä,että hän juo liikaa. Taidanpa vaan lakata välittämästä ja puuttumasta. Omasta isästä ei kuitenkaan haluaisi luopua ja vaikka ymmärränkin että hänen on itse se ongelma tunnistettava ja hoitoon hakeuduttava niin silti en pääse niistä mietteistä,että mitä vielä voisin tehdä.

[QUOTE="vieras";28487124]Eli jos lapset eivät ole juuri aikuisiän kynnyksellä, niin lastensuojeluilmoitus on myös mahdollinen.[/QUOTE]

Kaikki ovat täysi-ikäisiä. Ehkäpä pian kotoa muuttamassakin.

Mitä äitisi kaikeasta ajattelee? Toimiiko hän niin, että mahdollistaa toisen alkoholinkäytön ja työssäkäynnin, esim. salailee, huolehtii liikaa käytännönasioista ym.. Voisit isällesi sanoa, että hänen hyysäämisensä ja ryyppäämisen katselemisensa on äidillesi varmasti raskasta.

Yhteistyössä