Miten avataan vanhempien silmät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marsa11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Marsa11

Uusi jäsen
12.12.2011
1
0
1
Tarinani kertoo veljeni perheestä, jossa on 2,5 vuotias esikoistyttö sekä kohta vuoden vanhat kaksoset. Itselläni on myöskin 2 lasta, 6 ja 8 vuotiaat tytöt, joten olen toki päässyt itsekin näkemään elämää lapsiperheessä jo hyvän tovin.

Ongelman muodostaa se, miten puututtaisiin vanhempien käyttäytymiseen tuota 2,5 vuotiasta kohtaan. Lapsella on jotensakin uskomaton kuri ja lapsi pyytelee koko ajan pieniäkin vahinkoja kovasti anteeksi. Mielestäni pienestä mehun kaatumisesta lapsen ei tarvitse pyytää hätäisesti anteeksi, koska hienomotoriikka ei toimi vielä kuten aikuisilla.

Seuraava ongelma on vanhempien vaatimukset lapselle. Vanhinta lasta pidetään niin vanhana, että häneltä jatkuvasti kysellään, mitä hän haluaa laittaa päälle ja pukeeko hän itse. Jos lapsi väsyneenä
alkaa itkeä ja temppuilla, äiti vain koventaa otettaan ja vaatimalla vaatii lasta päättämään, tekeekö hän asioita itse vai tekeekö joku muu. Ja hampaiden pesu! Sinä peset hampaat tai sinut nakataan ulos tai jätetään pimeään vessaan. Lisäksi uhataan näissä tilanteissa antaa vaatteet pikkusiskolle ja esim. jos et tottele, iltamaito pullosta kaadetaan viemäriin. Herranjumala! Ja sitten
lapsen uhmaa pidetään hankalana. Mielestäni lapsi on peili vanhempiensa käytökselle ja lapsi itkee paniikissa, koska luulee vanhempiensa rakkauden loppuvan koska on niin tuhma.

Lapsen on myös äärimmäisen hankala jäädä kenenkään hoitoon, koska heti kun vanhemmat häviävät näkyvistä, lapsi luultavasti luulee, että vanhemmat ovat hänet jättäneet ja hyljänneet.

Joten, miten tätä perhettä autetaan? Olen jutellut veljeni kanssa asiasta, mutta ei hän tätä asiaa näe mitenkään erikoisena. Minä melkein itkin kerran, kun pääsin näkemään tilanteen, jossa lapseen käytetiin tällaista henkistä väkivaltaa. Puutuin myös tilanteeseen ja sanoin lapsen olevan niin pieni, ettei pysty täyttämään heidän pyyntöjään eikä ymmärrä sitä, mitä häneltä vaaditaan. Minä pystyn samoja asioita vaatimaan 6 ja 8 vuotiailta tyttäriltäni, mutten 2,5 vuotiaalta taaperolta.
Tiedän vanhempien olevan hirveän väsyneitä ja jonkinlainen sokeus iskee siinä vaiheessa, kun talossa on noin paljon lapsia. Äiti on päivät yksin lasten kanssa, isä käy töissä kauempana kodin ulkopuolella. Miten tätä perhettä autetaan? Hirvittävän hankala asia ottaa puheeksi veljen avokin kanssa, että hei, lopeta tuo henkinen väkivalta kummityttöä kohtaan...

Parasta olisi varmasti vaan puhua veljen avovaimollekin asiasta ja kehottaa pyytämään apua ihan vaikka vaan kodinhoitoon neuvolan kautta. Voisi akuutisti auttaa väsymykseen jos välillä olisi käsipari auttamassa arjessa kun mies on töissä. Ja muutenkin voisit kehottaa kertomaan neuvolassa heidän arjestaan, sieltä voisi vanhemmat saada neuvoja kuinka muuttaa käyttäytymistään.
Mä myönnän että musta toi meidän esikoinen oli muka niin iso kun kuopus syntyi vaikka olikin ihan pikkunen vielä ja vaadin silloin häneltä väsyneenä välillä ihan mahdotomia asioita. Hävettää ihan näin jälkikäteen oma käytös :ashamed: Olisi ollut ihanaa jos joku olisi huomannut sen jo ennen mua ja nätisti sanonut asiasta ja koettanut auttaa mua korjaamaan käytöstäni.

Pelkäämpä ettei ihan lastensuojeluilmoitusasia ole. Lastensuojelu on tupaten täynnä vvakavia päihdeongelmia ja vanhempien mielisairauksia. Mutta huolestuttavaa tuon tytön kannalta tällainen on. Ihana että olet puuttunut. Vanhemmat ei välttämättä tajua, jotkut vanhemmat on tuon luonteisia että syyllistävät lasta.

Varsinaisesti anteeksi pyytämistä itse en pidä pahana, mun miehelläni oli lapsena tapana aina pyytää anteeksi mummolta, ihan varmuuden vuoksi :) Mutta jos lapsta kohdellaan huonosti, käytetään henkistä väkivaltaa, niin siittä pitää tehdä lastensuojeluilmoitus tai keskustella asiasta neuvolassa, jos eivät kerran itse näe käytöksessään mitään pahaa.

Yhteistyössä