Hae Anna.fi-sivustolta

MITEN BALETTITANSSIJAN VARTALO?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä SuperFitMe, 22.11.2013.

  1. SuperFitMe Vierailija

    Ohjeita ja vinkkejä kaivataan! Olen siis googlannut ja etsinyt niin netistä kuin kirjastosta mutta mistään en ole löytänyt tietoa, kuinka saada balettitanssijan vartalo eli superlaiha, rasvaprosentti hyvin alhainen ja silti erottuvat lihaakset - no, kyllä kai kaikki tietää miltä balettitanssija näyttää!

    Pohja minulla on hyvä, 175cm/56kg ja pitkät raajat, kunto erinomainen, treenaan n. 10 - 20 h/vk ja siihen mahtuu juoksua 40 - 70km, kävelyä vaihtelevasti, cyclingiä, kuntosalia, BodyCombattia ja BodyPumpia. Tarkoituksena lisätä HotJooga ja HotPilates mukaan vielä. Esimerkki viikkotreenistä:

    MA 10km juoksu, 55min. Cycling
    TI sali (koko kroppa kunnon painoilla niin et vikat toistot just ja just jaksaa 3x8-10toistoa),
    BodyCombat
    KE 10km juoksu, 55min. CyclingInterval
    TO 10km juoksu, 55min. BodyCombat, 1h45min. kävely
    PE Cycling 55min., 15km juoksu,venyttely (koko kroppa, 1-1,5min/lihasryhmä)
    LA BodyPump 55min., Cycling 55min., venyttely
    SU 10km juoksu, BodyCombat 55min.

    Kevyemmällä viikolla su lepopäivä, jos viikko-ohhjelmassa 20-25km lenkki, lepopäiviä kaksi. Syöminen (hiilarit-protskut-kalorimäärät ja niiden suhteet) treenin rankkuuteen sovitettu.

    TAHTOISIN SIIS TIETOA balettitanssijan treeniohjelmasta, esim. viikko-ohjelmaa, lajit ja määrät ym., kehonhuollosta ym. metodeista ja syömisestä; ravinto-ohjelma/suositus tms. Esimerkit olis ihan mahtavia jos täällä ammattimaisia balettitanssijoita "kuulolla"!

    MITÄ EN EHDOTTOMASTI KAIPAA, on varoitukset/saarnaamiset painosta, ylitreenaamisesta, siitä että "balettitanssijat ovat ammattiurheilijoita eikä siihen voi tavikset pystyä" tai muita vastaavantyylisiä tilityksiä. Tämä "kielto" näin tylysti syystä, että yleensä kun joku laiha/hoikka kyselee näillä foorumeilla neuvoja tai vinkkejä treeninsä buustaamiseen tai ruokavalion viilamiseen löytyy vastaajista AINA niitä ylihuolehtivia, virallisten ravitsemussuositusten ja painoindeksien normaalipainon rajojen aivopesemiä äitihahmoja, joiden mielestä jokaisella painoindeksin 20 alittavalla on syömishäiriö.

    Jos siis tunnistit itsesi ko. luonnehdinnasta, niin ole kiltti äläkä vastaa tai kommentoi kirjoitustani! Ei millään pahalla, vaan koska haluaisin ainoastaan vastauksia kysymyksiini - muuta infoa en tarvitse!
     
  2. Ex-tanssija Vierailija


    Ala tanssimaan balettia. Maratoonarit näyttää myös samanlaisilta, joten juokse, tyttö juokse.

    Sinänsä ihmettelen kauneusihannettasi, sillä sekä ballerinat että maratoonarit näyttävät aika kuivahtaneilta nälkäkurjilta, mutta makunsa kullakin.
     
  3. sunnuntaitanssija Vierailija

    No ensinnäkin vastoin toivettasi on pakko todeta, että ammattitanssijat ovat geenien ja fysiikan puolesta erittäin valikoitunutta sakkia, suurin osa halukkaista putoaa matkan varrelta pois, koska kroppa ei yksinkertaisesti kestä eikä pysty. Jäljelle jäävä ammattilaisjoukko eli tanssilla itsensä elättävät henkilöt saavat "firman" puolesta jatkuvaa tules-ammattilaisten, lääkärien, fysioterapeuttien, tanssipedagogien ja ravitsemusasiantuntijoiden seurantaa ja neuvontaa. Silti suurin osa on fyysisesti romuna alle nelikymppisenä, 40-v on esim. kansallisbaletin eläkeikä.

    Siksi on aiheellista todeta, ettei kuka tahansa tavis oikeasti saa sellaista kroppaa ilman että terveys menee, tai vaikka se menisikin. Kyse ei ole niinkään painosta tai ulkonäöstä sinänsä, vaan siitä että faktisesti vain harvan kroppa kestää tuollaista menemättä rikki. Ja sitten kun se on rikki, sinua v*tuttaa kuin pientä oravaa varsinkin jos treenasit itsellesi sopimattomalla tavalla puhtaasti ulkonäkösyistä. Sinun mitoilla pitäisi olla aika lähellä tuota ulkonäköä jo nyt, myös ryhdillä ja tavalla liikkua on suuri merkitys sille miltä keho kokonaisuutena näyttää. Myös tanssijoita on erilaisia, Minna Tervamäen kaltaisten laihanjänteikkäiden ohella myös atleettisempia kuten Salla Suominen.

    Mutta jos vain vastaan kysymykseesi, niin pääasiassa tanssijat tekevät lajitreeniä eli baletin perustekniikkatuntia plus esitysohjelmistoon kulloinkin kuuluvan koreografian harjoittelua useita tunteja päivässä. 20 tuntia ei ole alkuunkaan riittävä määrä, mutta mitä enemmän treenataan, siitä suhteessa suurempi osa on kevyttä treeniä. Mutta vahva paino on lajitreenissä, silloin myös voima ja kestävyys kehittyvät niin että keho on juuri "tanssikone".

    Aivan varmasti ei ole kehon toiminnallisen kehityksen tai terveyden kannalta järkevää tai tehokasta tehdä kuten teet, eli vetää kuntokeskustreenejä toisensa perään. Jos jaksat mielestäsi kunnollisen salitreenin perään vetää vielä järkevillä tehoilla bodycombatin, jossain on vikaa!

    En tiedä, olisiko oikea osoite tanssijamaisen treenauksen ja kehonhuollon neuvontaan esim. Art Fysion fysioterapeutit, joka on yksi kansallibaletin tanssijoiden käyttämä talo.
     
  4. Jokuvaan5 Vierailija

    Itsekin haaveilen tuollaisesta balettitanssijan vartalosta. Olen suhteellisen hoikka jo nytkin mutta en kuitenkaan muistuta hirveästi balleriinaa. Olen juuri syksyllä aloittamassa ehkä balettitunnin ja harrastan juoksua sekä discotanssia ja tanssin balettia vapaaajalla hyvin paljon.
     
  5. Tanssija Vierailija

     
  6. Minä Vierailija

    mites olisi barreharjoittelu, jota ballerinat itse käyttävät?
     

Testaa, mitä persoonallisuustyyppiä edustat: punaista, keltaista, vihreää vai sinistä

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti