Miten elää aikuisopiskelija???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi elämä haussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin en ole mikään tukien nostaja :( Joskus ennen 2000 lukua nostin opintotukea ja asumislisää 3 vuotta ja sen jälkeen ihan omin avuin elänyt. Ai joo, hups, äitiyslomat tietty (no niitä tukia on täällä varmaan moni saanut).

En todellakaan uskalla irtisanoa itseäni ja ilmoittautua kouluun ennen kuin tiedän miten pysymme leivän syrjässä kiinni.

Kiitos kaikille jotka jaksoitte vastailla. Jään pohtimaan kuinka onnistun elämän muutokseni toteuttamaan :)

Pankin kanssa kannattaa neuvotella asuntolainan lyhennysvapaasta opintojen ajaksi. Asuntolainan korkoihin sekä yhtiövastikkeeseen on mahdollista saada yleistä asumistukea. Sitten - tilanteestasi riippuen - joko opintotuki+opintolaina tai aikuisopintotuki tai se työkkärin tuki (käsittääkseni tätä saadakseen pitää olla työtön?). Ja kun kerran hoitoalalla olet, niin keikkaduunia opiskelujen ohessa.

Mä tein aikoinaan ensin puoli vuotta 30h/viikossa ja sitten sain harjoittelupaikan, jossa tein vuoden ajan 20h/viikossa. Olin joka toinen viikko 2 päivää töissä ja joka toinen viikko 3 päivää. Muut päivät käytin opiskeluun. Koska pääsin töihin paikkaan, joka oli tätä uutta opiskelemaani alaa vastaava, työ ja opiskelu tukivat kivasti toisiaan ja sen jälkeen aloin tekemään kokopäiväistä, vaikka opiskelinkin. Palkaton vapaa onnistui tuossa paikassa lähiopetusviikkojen ajaksi, mutta käytin usein vuosilomapäiviäni niihin. Yöunet tietty kärsi, kun oli kaksi lasta ja huushollikin hoidettavana, mutta olipahan opiskelumotivaatiokin aika hyvä eikä aikaa tuhraantunut opiskellessa mihinkään turhaan.

Mä opiskelin oman työni ohessa monimuoto-opintoja. Päivätyö, jonka jälkeen 2-3(4) iltaa viikossa koulua (+lisäksi vaihteleva määrä tehtäviä/tenttejä). Otin koulun harrastuksena, joten sillä asenteella sen jaksoi. Työstäni olin opintovapaalla harjoittelujen ajat, jolloin sain aikuiskoulutustukea koulutusrahastolta.

Raskastahan se oli, mutta toisaalta koulua oli iltaisin vain parisen kuukautta lukukauden aikana, eli esim. elokuun puolessa välissä alkoivat opiskelut ja niitä kesti lokakuun puoleen väliin, jolloin alkoi harjoittelu, joka taas tarkoitti sitä, että oma työ ja kouluillat jäivät pois aikataulusta.

Yhteistyössä