Miten elää narsistin kanssa?? Kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "narsistin vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"narsistin vaimo"

Vieras
Oon tässä pikku hiljaa ruvennut ihan tosissani miettimään, että onkohan mun mies narsisti. Oon lukenut monia artikkeleita missä kerrotaan narsistin piirteet ja jokaisesta on tullut esille mieheni piirteet.
Rakastan miestäni yli kaiken, mutta jotenkin tämä asia vaivaa minua ja tekee parisuhteen hieman hankalaksi ajoittain.
Kysyinkin että onko kellään muulla kokemuksia narsistin kanssa olemisesta ja miten sellaisen ihmisen kanssa voisi elää parisuhteessa??

ei ole omaa kokemusta, onneksi. ystävälläni on kokemus. on vuosi sitten muuttanut erilleen miehestään. elämä ei onnistunut narsistin kanssa. narsisti imee mehut läheisistä. toivon sinulle parempaa onnea.

Niin mä vähän olen lukenut ja kuullut ettei narsistin kanssa pystyisi elämään. Ja kyllä tuo imee mehut läheisistä on aika kuvaava...ikävää, että tuostakaan sairaudesta ei voi parantua :(

Siskoni elämää sivusta seurasin 10v ennenkuin erosivat.Ei ikinä ollut mikään miehen syy,siskoni kaikki,vaikka mies olisi mokannut,jotenkin osasi kääntää kaiken toisen syyksi.Alkuun toki tällaista ei nähnyt,ensimmäisen vuoden narsistit jaksavat näytellä :(

Mä erosin noin vuosi sitten lopullisesti narsistimiehestä. Ainakin se tuntui vahvasti siltä et se oli sitä. Mun mielipiteillä ei ollut mitään merkitystä, en saanut olla oma itseni.Vastaus kysymykseesi voiko narsistin kanssa elää parisuhteessa; voi mutta se vaatii helvetin pitkää pinnaa, mm. omien tarpeiden unohtamista. Olen koettanut unohtaa ne ajat, mutta suhde vammautti tunne-elämäni.

Joo kuullostaa niin tutulta, että kaikki näyttää olevan minun syytäni, vaikka en sanoisi tai tekisi mitään. Ja sitten raivostutaan ihan turhasta :(
Miten sitä sitten osaisi päästää enää irti kun niin monta vuotta ollut toisen kanssa?! Sellaista ns. tukiverkostoa, kun minulla ei ole ja yksin se lähteminen olisi niin rankkaa.
Pitäisikö vain olla välittämättä kaikesta...

Siskoni elämää sivusta seurasin 10v ennenkuin erosivat.Ei ikinä ollut mikään miehen syy,siskoni kaikki,vaikka mies olisi mokannut,jotenkin osasi kääntää kaiken toisen syyksi.Alkuun toki tällaista ei nähnyt,ensimmäisen vuoden narsistit jaksavat näytellä :(

kuulostaa tosiaankin juuri ystäväni liitolta. :( narsisti pystyy pitämään oman häiriönsä piilossa, kunnes on saanut toisen loukkoon. sitten loppujen lopuksi narsistin läheinen kai monesti alkaa uskoa, että vika todellakin on hänessä. mitäpä sitä muuta voikaan, jos toinen painaa alas jatkuvasti, latistaa itsetunnon, eikä pysty tuntemaan empatiaa. tuo on niin surullista. surullisinta se, että narsisti itse ei tunne olevansa sairas tai häiriintynyt persoona.

Pitkää pinnaa minulta kyllä löytyy, mutta tuon itsetunnon on kyllä saanut jo latistettua sen verran alas, että en tiedä miten sen saisi sieltä kohoamaan. Olen kylläkin alkanut enemmän viettämään aikaa pois kotoa, enkä ihan kaikkiin hänen juttuihin edes jaksa kommentoida tai vastata.

Alistu,kärsi,kidu...näin karkeasti.

Itse alistuin 15 v narsistin kanssa..tosin 5 vuotta oli pahinta.

Mulla ei saanut olla omia kavereita,ei kirjeenvaihtoystäviä(mies luki kaikki,vaati kaikki selväksi mistä on kyse kun kirjoittaa ystävä niin tai noin),ei omia ystäviä/kavereita muutenkaan...........Ole kotona,tee kuten mies sanoo tai turpiin tulee...

No multa ei kyllä kavereita kielletä, mutta jos lähden esim. ulos niin kyllä kysellään heti että kenen kanssa ja milloin tulen, vaikka hän itse menee ja tulee miten lystää. Tähän hän itse on kommentoinut, että hän on mies ja että naiset eivät toimi niin, kun olen sanonut, että miltäs se tuntuisi jos käyttäytyisin samoin.
Ja mua ei kyllä koskaan ole lyöty ja tavallaan hän on kiltti, mutta sitten tää itsensä kohottaminen ja mun alistaminen, jokapäiväistä....

Alistu,kärsi,kidu...näin karkeasti.

Itse alistuin 15 v narsistin kanssa..tosin 5 vuotta oli pahinta.

Mulla ei saanut olla omia kavereita,ei kirjeenvaihtoystäviä(mies luki kaikki,vaati kaikki selväksi mistä on kyse kun kirjoittaa ystävä niin tai noin),ei omia ystäviä/kavereita muutenkaan...........Ole kotona,tee kuten mies sanoo tai turpiin tulee...

Näin, mutta sitähän ap haluaa. Kun se rakastaa miestä, mitä väliä vaikkei mies rakasta takaisin <3 ihkuu!

[QUOTE="diu";25642163]Näin, mutta sitähän ap haluaa. Kun se rakastaa miestä, mitä väliä vaikkei mies rakasta takaisin <3 ihkuu![/QUOTE]

Siinä on kuulkaa ihkut kaukana,kun kolme kertaa ottaa turpaansa syyttä!Neljännen kerran kojahtaa silleen että poskiluu murtuu seittämään osaan,joista yks kohta ei parane koskaan =( nytkin on "valunut" alaspäin 0.6mm...kirurgin lausuntoa odotan..vedetäänkä väkisin paikalleen vai mitä tehdään....

on aika vaikea lähteä asumaan muualle, kun rakastaa toista, vaikka kuinka näkee, että toinen on sairas ja sairastuttaa ennen pitkää ehkä puolisonsakin. ihan turha kellään tulla aukoon päätä tähän ketjuun, jos ei ole itsellä kokemusta asiasta. löytäisitköhän googlella jotain vertaistukiryhmiä oman alueesi lähettyviltä tai omalta asuinalueelta. niitä löytyy henkisen väkivallan uhreille sekä "narsistin uhreille" monelta paikkakunnalta. jos saa jonku vertaistukiryhmän itselle, helpompi saada voimaa tulevan elämän suunnitteluun ja muutenkin voi peilata omaa elämää muiden saman kokeneiden kanssa. sekavaa tekstiä, mut jos pointtini ymmärrät ap.

Tosi surullista kuulla, että väkivaltaisuus kuuluu kanssa tuohon. Meillä vaan saatetaan äristä ja huutaa ja sitten ovet paukkuen lähdetään paikalta, mutta ei kyllä mitään fyysistä agressiivisuutta koskaan oo ollut. Ja toivotaan ettei tulekaan, meinaan sen oon päättänyt että jos muhun käydään käsiksi niin siitä ei hyvä heilu...
Toivottavasti murtumat saadaan korjattua!!

kyllä niitä persoonallisuushäiriöisen piirteitä voi olla eri tasoisia, ja jokaisessa ihmisessä on ripaus narsismia. Miehellä voi olla huono itsetunto. Hyvä kun et jää tossun alle. Kunnioitusta voi vaatia itselle ja olla toiselle kunnioittava, yrittää sopia pelisäännöt, joilla haluaa elää yhdessä. Ja määritellä rajat, että ei tarvitse sietää nimittelyä tai mitään alistamista. Jos miehesi sinua rakastaa, ei hän aivan paatunut narsisti voi onneksi olla.

[QUOTE="narsistin vaimo";25642171]Näin kai se sitten menee :) Tosin kyllä mä uskon että mun mieheni mua rakastaa, vaikka kärsiikin persoonallisuushäiriöstä.[/QUOTE]

Narsisti ei kykene rakastamaan, että siinä sulle :) Joko miehes on tavallinen kusipää ja 'rakastaa' sua tai sitten se on narsisti joka ei rakasta sua.

[QUOTE="elina";25642204]kyllä niitä persoonallisuushäiriöisen piirteitä voi olla eri tasoisia, ja jokaisessa ihmisessä on ripaus narsismia. Miehellä voi olla huono itsetunto. Hyvä kun et jää tossun alle. Kunnioitusta voi vaatia itselle ja olla toiselle kunnioittava, yrittää sopia pelisäännöt, joilla haluaa elää yhdessä. Ja määritellä rajat, että ei tarvitse sietää nimittelyä tai mitään alistamista. Jos miehesi sinua rakastaa, ei hän aivan paatunut narsisti voi onneksi olla.[/QUOTE]
No tottakai miehellä on huono itsetunto. Siitähän narsismissa on kyse, mutta ei se ymmärtämällä poistu ja tuo "jokaisessa ihmisessä on vähän narsismia" tarkoittaa ihan jotakin muuta kuin miksi sinä sen käsität. Sitä en ymmärrä mistä keksit sen, että mies rakastaa ap:ta. Rakkaus ei ole hienoja sanoja, vaan se näkyy teoissa. Tämä on ansa mihin moni jää kiinni, kun ei ymmärretä, että sanoilla ei tosiaan ole mitään väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja työmies jorma;25642216:
Tuntuu että nykyään mies on joko narsisti tai sitten homppeli, näitä on paljon liikkeellä

Mutta kyllä meitä kunnon miehiäkin löytyy :)

Löytyy,kunnon miehiä löytyy..miekin uskalsin alkaa uuteen parisuhteeseen entisen jälkeen. Tosin tilitin hälle kaiken..heräsin monena yönä "iskuihin" kun hän vaan laitti kätensä varovasti ympärilleni..hän on nyt jaksanut mua ymmärtää - luotto pelaa.

Missään nimessä en tahdo yleistää narsismia jokaiseen vastalauseeseen..mutta tuo avioliitto...se oli sitä!

[QUOTE="vieras";25642242]Kyllä narsistikin "rakastaa", mutta se on vaan sitä, että tarvitsee sitä toista johonkin. Narsisti rakastaa sitä, kun häntä rakastetaan.[/QUOTE]

Taitaa sitten mullakin olla narsisti mies... Kovat on vaateet, mutta mitään (hyvää) ei tule takaisin :(

[QUOTE="hups";25642282]Taitaa sitten mullakin olla narsisti mies... Kovat on vaateet, mutta mitään (hyvää) ei tule takaisin :([/QUOTE]
Niin. Mitään rakkauttahan sellainen ei tosiaan ole.

Yhteistyössä