Miten eroon huonosta itsetunnosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkeus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkeus

Vieras
Jälleen kerran olen jäänyt junnaamaan ajatukseen, että olen aivan paska ja elämäni täysin merkityksetön. Pienetkin vastoinkäymiset tässä tilassa saa lukittautumaan makkariin ja mykkäkoulun pitoon. Nytkin tällainen olo on ollut piilemässä pinnan alla muutamia viikkoja ja tänään kun tein pienen mokan, niin jumitin täysin.

Onko mut tuomittu elämään näin? Ensimmäinen muistikuva siitä, että olen ajatellut olevani huono, on ekaluokalta. Tätä samaa ajatusta vaihtelevalla intensiteetillä on tullut pyöriteltyä siis n. 25 vuotta. Tämä olo tulee ja menee. Aina kun tilanne on päällä, kuten nyt, en näe mitään ulospääsyä. En muista, kuinka tämä lukko on edellisillä kerroilla auennut.

Haluaisin elää onnellisena ja tyytyväisenä. Se, että ajattelen olevani huono, estää tekemästä asioita. Eniten tällä hetkellä ahdistaa se, miten nämä mun itsesurkeuskaudet vaikuttavat perheeseen. Olen sanonut miehelle, että ettii paremman vaimon, mutta ei se lähde. Ei, vaikka mun huono itsetuntoni on johtanut siihen, ettei meillä ole enää mitään läheisyyttä, seksistä puhumattakaan. En halua, että muhun kosketaan, koska olen ällöttävä.

Jotenkin olen onnistunut lapsiakin tähän maailmaan synnyttämään. Olen ihan varma, että niiden olisi parempi olla jossain muualla kun minun luona. Vanhin on jo niin iso, että on varmaan tottunut tähän. Nytkin kun sanoin, että mulla on huono päivä, lähti vaan pihalle kavereiden kanssa sen enempiä ihmettelemättä. Koen valtavaa epäonnistumista lasten kasvatuksessa. Pienin on niin pieni vauva, että ei ole vielä pilalle mennyt. Tosin tämä on ensimmäinen kerta, kun tällainen puuska iski hänen elinaikanaan. Olen apaattinen, en katso ketään silmiin enkä puhu yhtään mitään. Yritän väkisin hymyillä vauvalle, mutta kyllä ne vauvat teeskentelyn huomaa. Minkälaisen mallin oikein annan lapsille, kun epäonnistumisen jälkeen sulkeudun huoneeseen itkemään? Tarkemmin kun ajattelen, koululaisellamme on ollut vähän samanmoista käytöstä, mutta en ole sitä huomannut silloin kun itsellä oli taas monta kuukautta ihan ok fiilis.

Psykoterapiassa olen nuorempana käynyt ja oli siitä se hyöty, että opin kyllä tunnistamaan näitä hälytysmerkkejä ja tiedän, ettei nämä ajatukset aina vastaa todellisuutta. Mutta en ole oppinut rakastamaan itseäni.

Jos jollakin on jotain kirjavinkkejä tai muuta ajatuksenkääntöopastusta, otan vastaan kiitollisena. Jostain syystä en oikein haluaisi mennä terapiaan enää. Varmaan siksi, kun on useampi tonni velkaa niistä edellisistäkin istunnoista. Sieltä sain diagnoosiksi vaativa persoonallisuus, joka varmasti liittyy paljon tähän itseinhoon.

Mitä jos ottaisit yhteyttä ainakin kasvatus- ja perheneuvolaan? Aika vaikealla tavalla tuo oireistosi kuitenkin vaikuttaa vanhemmuuteesi, perheeseenne ja lapsiinkin.

Kuulostaa jotenkin siltä että asiaan liittyy myös masennusta ja/tai ahdistuneisuutta ja ne olisi varmasti hyvä hoitaa pois ennen kuin itsetuntoa lähtee parantamaan kotikonstein.

Jostain syystä en haluaisi puhua tästä kenellekään, vaan selvitä yksin. Ehkä se olisi minun kohdallani jotain epäonnistumisen myöntämistä, jos menisin johonkin perheneuvolaan. Vaikka lasten etuahan tässä pitäisi ajatella.

Unohdin ihan mainita, että silloin kun terapiaan päädyin, diagnoosi oli keskivaikea masennus, vaikken kokenut olevani masentunut. Tällainen itsensä surkuttelu on niin normitila, etten osaa erottaa mitään masennusta normaalista hetkestä.

Mulle on ollu apua erilaisista itsehoito-oppaista tms. Psykologiaa ja elämänfilosofiaa. Nyt talvesta asti oon käyny psyk.sairaanhoitajan luona liki viikottain ja siitäki oon kokenu olevan apua. Aikasemminki kävin mutta eri henkilön luona ja siitä ei ollu mitään apua, vissiin oli vaan väärä henkilö mulle.

Terapiassa on aika turha käydä, jos ei halua kertoa mitään...

Käypä peilin edessä ja sano itselles vaikka 10 kertaa että "minä olen arvokas". Onnistuuko? :)

[QUOTE="orion";29910411]Mulle on ollu apua erilaisista itsehoito-oppaista tms. Psykologiaa ja elämänfilosofiaa. Nyt talvesta asti oon käyny psyk.sairaanhoitajan luona liki viikottain ja siitäki oon kokenu olevan apua. Aikasemminki kävin mutta eri henkilön luona ja siitä ei ollu mitään apua, vissiin oli vaan väärä henkilö mulle.

Terapiassa on aika turha käydä, jos ei halua kertoa mitään...

Käypä peilin edessä ja sano itselles vaikka 10 kertaa että "minä olen arvokas". Onnistuuko? :)[/QUOTE]

Mulla oli kyllä hyvä terapeutti, jonka luona kävin. Silloin kyllä puhuin ihan avoimesti kaikesta. Pääsin siinä vaiheessa elämää jaloilleni ja monta vinksahtanutta ajatusta päässä muuttuikin.

Tällä hetkellä tuollaiset peilin edessä hokemiset tuntuu ihan teeskentelyltä. Kai se on jotakin yritettävä. Joskus aiemmin testasin sitä, että pakotin itseni hymyilemään kadulla kulkiessani, kun kuulemma sekin simuloi avoille aitoa hymyilyä. Oli siitä ainakin se teho, että kaikki mummot tuli bussissa rupattelemaan.

Tämä on niin outo tila, kun järjellä osaan kyllä päätellä, että enhän minä ole varmaan sen paskempi kuin ihmiset keskimäärin. Vaikkakin olen elänyt aina epätavallisen lahjakkaiden ihmisten ympäröimänä, joihin verrattuna tällainen keskinkertaisuus näyttäytyy surkeutena. Mutta siis, mun mieleni ei hyväksy faktoja, jotka aivot kyllä ymmärtää.

Tuntuu typerältä kirjoittaa tänne, mutta siksi kai kirjoitan, kun en osaa kenellekään puhua.

Kyselit kirjavinkkejä. Tämän terapeuttini antoi minulle luettavaksi ja se tuntui kolahtavan. http://prisma.s-verkkokauppa.fi/fi/prisma/mina-kullanmurunen-pehmeakantinen-kirja

Menneitä ei aina kannata penkoa, mutta kysyn silti...osattiinko sua myös tukea lapsena, vaikka ympärillä oli tavallista lahjakkaampia ihmisiä? Menikö koko perheesi aika niiden lahjakkaiden tsemppaamiseen?

Menneitä ei aina kannata penkoa, mutta kysyn silti...osattiinko sua myös tukea lapsena, vaikka ympärillä oli tavallista lahjakkaampia ihmisiä? Menikö koko perheesi aika niiden lahjakkaiden tsemppaamiseen?

En lahjakkaammilla viitannut oikeastaan oman perheen jäseniin. Mutta kyllä mulla on aina ollut vähän sitä keskimmäisen lapsen syndroomaa, että koin aina jääväni isosisaruksen varjoon. Suorituksilla meillä kotona on ollut tärkeä merkitys, siksi minusta on varmaan perfektionisti suorittaja kehittynytkin. En ikinä kelpaa itselleni, en ikinä ole riittävän hyvä.

Olen ollut sellaisissa kouluissa, joissa on ollut melko valikoitunutta porukkaa, ihan poikkeusyksilöitäkin joko taiteellisesti tai fiksuuden puolesta. Yläasteella mun vuosikurssillani taisi olla 5, jonka keskiarvo oli tasan 10. Yliopistossakin niitä, jotka suorittavat koko paketin alle suositusajan ja tekevät siinä sivussa vaikka mitä pikkuvarpaallaan. Olen aina ollut ilmeisen kova vertaamaan itseäni muihin. Työelämässäkin ajattelen, että enhän minä ole mikään vaihtoehto, kun tuollaisia huippuyksilöitäkin on tarjolla.

Sitä kysymystä olen itseltäni usein kysynyt, minkä vuoksi ei riitä olla tavallinen keskinkertaisuus. En tiedä. Julkkis en ikinä ole halunnut olla, mutta olen haaveillut arvostuksesta työpiireissä. Mutta ei sitä saa jos ei uskalla yrittää mitään.

Yhteistyössä