Miten eroon vatsamakkaroista /vatsaläskeistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinkkejä

Vieras
Olen muuten tosi hoikka, en siis yhtään ylipainoinen, mutta vatsan kohdalla on ylimääräistä (esim. reisissä ja takapuolessa ei ole, eli kaikki on tuossa edessä, vatsan kohdalla). Vatsamakkarat ja pyöreä vatsa todella häiritsevät, jo sen vuoksi, että vaikutan koko ajan siltä kuin olisin raskaana, jotkut ovat siitä sanoneetkin. Viimeisimmästä raskaudesta tuo onkin jäänyt, osasyy varmaan se että vauvavuosi oli todella rankka ja tuli syötyä tosi paljon suklaata ja karkkia (ihan suruun ja vitutukseen...)

Nyt olen lopettanut sen herkuttelun, mutta vatsaläskit ovat jääneet. Liikunnan lisääminen on yksi keino, vatsalihasliikkeet myös, mutta entäs ruokavalio? Sanokaa jotain hyviä vinkkejä, miten ruokavaliolla voisi saada tuon vatsan pienemmäksi.

Keväällä pienensi annoskokoa, ja se vaikutti heti jonkin verran, mutta nyt tilanne tuntuu taas huonontuneen. Olen miettinyt vehnän pois jättämistä ja 5+2-dieetin kokeilemista - mutta tuon jälkimmäisen suhteen koen ongelmaksi sen kaloreiden laskemisen. En ole koskaan harrastanut sellaista.

Teen ruuat pääsääntöisesti itse, olen kasvissyöjä, syön paljon vihanneksia ja hedelmiä/marjoja, syön yleensä korkeintaan kaksi palaa (ruis)leipää päivässä, käytän kasvisrasvoja, vehnää ei paljon ole nytkään ruokavaliossa... En oikein tiedä, mistä kohtaa aloittaisin enkä osaa hahmottaa, mitä ruokavaliossani on se kohta, mikä pitäisi muuttaa.

Myös hyviä vatsalihasliikkeitä saa kertoa! Minulla on vähän notkoselkä, mikä vielä pahentaa tuota pallomahaa, mutta kun vedän vatsan sisään, saan sen aika littanaksi kyllä. Ehkä pitäisi syviä vatsalihaksia saada parempaan kuntoon myös, mutta kyllä tuossa läskiäkin on, eli kaikki syy ei ole vatsalihaksissa.

Itselläni oli vielä talvella vastaava tilanne. Nyt 7 kg laihempana ja vatsa on aika timmi. Vatsalihakset näkyvät. Jostain luin, että vatsalihakset alkavat näkyä kun kehon rasvaprosentti alittaa tietyn luvun (en muista paljon). Sitä ennen ei auta vaikka kuinka monta vatsalihasliikettä tekisi. Olin itse myös ns. normaalipainoinen jo ennen kun laihdutin. Nyt huomaa, että olihan sitä läskiä, varainkin siellä vatsanseudulla.

Ruokavalion muutoksella suurin syy onnistumiseen. Aamupalalla kaurapuuroa raejuustolla. Lounaalla ja päivällisellä salaattia ja kasviksia paljon (muuten normaalit ruoat). Iltapalaksi maitorahkaa ja marjoja. Leipä kokonaan pois vaikka söin sitä ennestäänkin vähän. Liikuntaa lisäsin alkuun paljon. Nyt kun ei ole enää tarvetta laihduttaa vaan pysyä tässä painossa niin voi välillä herkutella eikä tarvi joka ilta käydä lenkillä.

Syötkö tarpeeksi proteiinia? Kasvissyöjän kannattaa olla tarkkana että saa tapeeksi proteiinia. Proteiini on lihasten rakennusaine ja hiilihydraatit (esim. kasvit ja marjat) kehon polttoainetta. Molempia tarvitaan.

Notkoselkä kertoo että vatsalihaksesi ovat heikot. Suosittelen joogaa ja pilatesta.pelkkä vatsalihastreeni harvoin auttaa lihasepätasapainoon, vaan kokonaisvaltainen treeni on paras.

Kiitos vinkeistä! Vatsalihakset ovatkin varmaan heikot, ja suunnitelmissa on syksyllä aloittaa ohjattu ryhmäliikunta, ehkä juuri pilates tms. Ja syksyllä siksi, että nyt olemme lomilla, ei siis kotona. Toivottavasti tuosta treenistä olisi myös apua!

Syön kyllä maitotuotteita, kananmunia ja yleensä ateriaan kuuluu soijarouhetta, tofua, linssejä, tms. Luulisin saavani tarpeeksi proteiinia. Lisäksi syön pähkinöitä.

Mukava kuulla, että joku on onnistunut! Sinä, joka jätit leivät pois - syötkö enää leipää edes satunnaisesti? Kiitos myös konkreettisista ateriavinkeistä :)

Onko laakari tarkistanut ettei ole vatsalihasten valiin jaanyt rakoa? Sen saa pois vaan operoimalla, ei jumpalla tai laihduttamisella. Selkea raskausmahaksikin luultava lkumpu muuten hoikalla ihmisella viittaisi kovasti siihen suuntaan. Itse olen hoikkana saanut itselleni pienemman rollykan aikaiseksi pelkastaan juomalla mehua joka paiva muutaman lasillisen (eraan sairauden vuoksi), vaikka muuten ruokavalio on sama aika terveellinen, joten siita pysyttelisin kaukana. Nestemaiset kalorit ovat tutkimuksissakin pahimpia. Kuin pumppaisi suoraan sokeria suoneen.

Kasvissyojan ei muuten kannata jattaa viljatuotteita pois, koska esim. sinkkia ja seleenia saa silloin huonosti, samoin yleisesti magnesiumia. Jos viljatuotteet aiheuttavat ongelmia, niin silloin ei saa lopettaa viljansyontia, vaan menna tutkituttamaan onko keliakiaa. Keliakia voi aiheuttaa myos runsasta vatsanalueen turvotusta.

Onko laakari tarkistanut ettei ole vatsalihasten valiin jaanyt rakoa? Sen saa pois vaan operoimalla, ei jumpalla tai laihduttamisella. Selkea raskausmahaksikin luultava lkumpu muuten hoikalla ihmisella viittaisi kovasti siihen suuntaan. Itse olen hoikkana saanut itselleni pienemman rollykan aikaiseksi pelkastaan juomalla mehua joka paiva muutaman lasillisen (eraan sairauden vuoksi), vaikka muuten ruokavalio on sama aika terveellinen, joten siita pysyttelisin kaukana. Nestemaiset kalorit ovat tutkimuksissakin pahimpia. Kuin pumppaisi suoraan sokeria suoneen.

Lääkärissä en ole käynyt, mutta fysioterapeutti oli sitä mieltä, että ongelma on notkoselässä ja syvissä vatsalihaksissa. Hänen avullaan "oikaisin" selkää ja samalla vatsa näytti normaalilta. Mutta on siinä kyllä läskiäkin. Voisihan tuonkin jutun lääkärissä tarkistuttaa, mutta jos sellainen on niin mitä sille sitten voi tehdä?

Kasvissyojan ei muuten kannata jattaa viljatuotteita pois, koska esim. sinkkia ja seleenia saa silloin huonosti, samoin yleisesti magnesiumia. Jos viljatuotteet aiheuttavat ongelmia, niin silloin ei saa lopettaa viljansyontia, vaan menna tutkituttamaan onko keliakiaa. Keliakia voi aiheuttaa myos runsasta vatsanalueen turvotusta.

Minulla ei siis ole muita ongelmia kuin tämä vatsa... en siis saa mitään suolisto-oireita tms viljasta. Mutta olen miettinyt ensi sijaisesti vehnän pois jättämistä, jos se auttaisi.

Äkkiseltään kuulostat minusta puhtaalta ektomorfilta (kehotyyppi). Siedät siis leipää ja viljoja paremmin, kuin kaksi muuta kehotyyppiä (endomorfi ja mesomorfi). Ruokavalio ja (lihaskunto)liikunta kuntoon, niin pääset vatsarasvasta :)

http://elinainen.fitfashion.fi/2013/04/19/tunnista-kehotyyppisi-ja-loyda-itsellesi-paras-tapa-syoda/

Yhteistyössä