Miten eroon yövaipasta?!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätoivoinen"

Vieras
Meillä on vähän reilu 2½v tyttö, joka ollut kohta vuoden päiväkuiva. Päivisin vahinkoja käy todella harvoin, ehkä kerran parissa viikossa.
Miten ihmeessä päästäisiin myös yövaipasta eroon? Vaippa on aamuisin ihan läpimärkä. Iltaisin käydään pisulla juuri ennen nukkumaan menoa ja vältetään juomasta hirveitä määriä illalla. Ollaan kokeiltu ilman vaippaa nukkumaan menoa. Ei apua, ei herää pissahätään, vaan aamulla kun nousee, niin on ollut jo ties kuinka kauan märkänä.
Ollaan kokeiltu niin, että jättää pikkarit vaipan alle, että olo olis ikävä kun vaippa kastuu, ei auta.

Tiedän, mikää kiire ei ole, pieni tyttö vielä.

Mutta ihmetyttää tuo, kun melkein vuosi ollaan selvitty jo ilman päivävaippaa, niin mikä noissa öissä sitten oikein on, ettei ota onnistuakseen ilman vaippaa?

ei se auta kuin itsekurin kanssa.vähä sama asia kuin tutin poisotto. :D
aikansa menee että oppii ja antakaa oppia rauhassa.te ette määrää tahtia, vaa tyttö!

En mitenkään halua masentaa tms. mutta yökastelua saattaa esiintyä todella pitkään. Jos elimistö (hormoonit) ei ole vielä "valmiit". Ja sitähän ei oikeastaan pysty opettamaan. Ainakaan ihan pientä lasta. Toki myöhemmin, yli 5-vuotiaana voi kokeilla hälytyspatjaa, lääkitystä yms.

Meillä on kaikki lapset oppineet suht myöhään päiväkuiviksi (lähempänä 3-v), mutta melkein samantien on saatu jättää yövaippakin pois. Eli yökastelua ei meillä ole esiintynyt, mutta lähisuvussa sitä on melko yleisestikin.

Meillä on tyttö ollut jo kolme vuotta päivökuiva ja vieläkin öisin vaippa on litimärkä. Usein tyttö jopa vaihtaa vaipan yöllä. Ollaan moneen otteeseen kokeiltu jättää yövaippaa pois, mutta muutaman viikon jälkeen ollaan oltu kaikki niin poikki, että ollaan aina laitettu vaippa takaisin. Tyttö täyttää kesällä kuusi vuotta.

Meillä 5v tyttö on vielä yökastelija ja 3v yökuiva.
Molemmat päiväkuivia 2vuotiaana. Eli kovasti voi vaihdella, eikä sille mitään voi jos se hormoni joka herättää lapsen kun sillä on hätä ei ole vielä kehittynyt.

lapses on todella pieni. Itse odottelisin rauhassa, josko se vaippa rupeis joinain aamuina olemaan kuiva. Sitten voi hiljalleen miettiä vaipan pois ottamista. Miksi turhaan makuuttaa lasta märissä vaatteissa jos siitä yökuivuudesta ei ole vielä mitään merkkiäkään. Anna ajan kulua! Yökuivuus on hormonaalinen asia.

Ok. Kiitos vastauksista. :)

En kovin huolissani vielä olekkaan. Kaikki lapset tosiaan on niin erilaisia.

Pojan kanssa kun alettiin treenamaan vaipattomuutta pari vuotiaana ei siitä tullut yhtään mitään.
2½v. sitten otettiin asia uudestaan käsittelyyn ja oppi ihan samantien kokonaan kuivaksi.

Meillä oli tuossa vielä 2kk sama tilanne ja sitten yhtäkkiä tapahtui muutos. Tyttö alkoi ensin yöllä ottaa itse vaipan pois ilmoittamatta ja herätti sitten kun seuraava pissi tuli sänkyyn. Jonkun aikaa "leikittiin" tätä että laitoin illalla vielä vaipan (tyttö itse halusi) ja yöllä se taas otettiin pois. Joskus pissat tuli sänkyyn joskus ei. Vein sitten yhtenä iltana potan tytön sängyn viereen ja sanoin että voit yöllä käydä potalla jos tulee pisuhät, voit pyytää äitiä kaveriksi. No saman yönä tuo meni ekakerran itse potalle ja huusi minulle innoissaan: Äiti pissi tuli pottaan. Seuraavana iltana hän ei enää halunnut vaippaa...

Muutama vahinko on sattunut, mutta pääsääntöisesti käy itse potalla. Nykyään ei edes ilmoita siitä. Yhtenä iltana vaklasin salaa kun kuulin hänen menevän potalle. Ihan unenpöppörössö kävi siinä ja nosti housut ja palasi sänkyyn ja samantien unessa.

Taitaa nuo jutut vahvasti lähteä lapsesta ja siitä kun hän on siihen valmis.

Meillä oli tuossa vielä 2kk sama tilanne ja sitten yhtäkkiä tapahtui muutos. Tyttö alkoi ensin yöllä ottaa itse vaipan pois ilmoittamatta ja herätti sitten kun seuraava pissi tuli sänkyyn. Jonkun aikaa "leikittiin" tätä että laitoin illalla vielä vaipan (tyttö itse halusi) ja yöllä se taas otettiin pois. Joskus pissat tuli sänkyyn joskus ei. Vein sitten yhtenä iltana potan tytön sängyn viereen ja sanoin että voit yöllä käydä potalla jos tulee pisuhät, voit pyytää äitiä kaveriksi. No saman yönä tuo meni ekakerran itse potalle ja huusi minulle innoissaan: Äiti pissi tuli pottaan. Seuraavana iltana hän ei enää halunnut vaippaa...

Muutama vahinko on sattunut, mutta pääsääntöisesti käy itse potalla. Nykyään ei edes ilmoita siitä. Yhtenä iltana vaklasin salaa kun kuulin hänen menevän potalle. Ihan unenpöppörössö kävi siinä ja nosti housut ja palasi sänkyyn ja samantien unessa.

Taitaa nuo jutut vahvasti lähteä lapsesta ja siitä kun hän on siihen valmis.

Lisäys tuohon, meidän tyttö täytää juuri 3 vuotta

Yökuivuutta ei varsinaisesti voi opetella mitenkään, vaan se vaatii kypsyyden ja sen hormoonin että yöllä erittyisi vähemmän virtsaa kuin päivällä. Meillä myös tyttö oli päiväkuiva jo vuotta aiemmin kuin mitä yökuiva. Käytössä oli kestovaipat, eli todellakin lapsi tunsi olevansa märkä. Kertakäyttövaippoja ei voinut edes ajatella kun merkistä riippumatta falskasivat aina yli. Ihan yhtäkkiä vaipat alkoivat olla aamuisin lähes kuivia ja yhtenä iltana tyttö itse ilmoitti, että hän ei haluaisi laittaa vaippaa. Perjantai-ilta eli aamulla ei mihinkään kiire, sänky jo muutenkin valmiiksi suojattu kosteussulkulakanoilla ja lakanat menossa joka tapauksessa vaihtoon pian, joten aattelin, että ihan sama, kokeile vain. Ei olla tarvittu vaippaa sen koommin. Eli odotelkaa ihan rauhassa. Mikään kiire ei ole.

Yhteistyössä