Miten estää oksennustaudin tuleminen vai voiko mitenkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yrjö tulossa, varokaa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yrjö tulossa, varokaa!!

Vieras
Täällä päin riehuu taas oikein kunnolla mahatauti ja yäk sentään että inhoan moista vaivaa.

Voiko ikävän vaivan saamista estää millään konsteilla? Esim; maitohappobakteereja syömällä?

Kyllä olen ajatellut taas ryhtyä pienelle dieetille, koska jos on vähänkin vaarassa saada mahatauti, niin silloin en ainakaan mm; lempiruokiani syö. Koska jos oksennan ne ulos, niin ei lempiruokaa tee hetkilleen mieli uudestaan syödä.

No sehän tulee jos on tullakseen vaikka avaimenreijästä. Voithan kokeilla vaikka oman mielenrauhan säilyttämisesti alkaa vetää maitohappobakteereita sekä kapseleina että esim. mehujen, jukurttien muodossa, voi olla että tauti tulee tai sitten ei. Meillä oli raju vatsatautiepidemia pari viikkoa sitten. Itse"uin yrjössä"kyynärpäitä myöten monta pv kun siivosin toisten yrjöjä, mutta yllätys yllätys, olin ainut joka itse taudilta välttyi:)))

Hyvä käsihygienia on kaiken a ja o. Eli kunnon saippuakäsipesut aina kotiin tai kylään saapuessa, vessassakäynnin jälkeen ja enne ruuanlaittoa ja syömistä.

Maitohappobakteereista ei ainakaan haittaa ole.

Jos joku perheestä sairastuu, hänelle mieluiten oma vessa jos mahdollista. Joka tapauksessa vähintään omat käsipyyhkeet. Suosittelisin myös nukkumista eri huoneessa (jos aikuinen kyseessä).

Sitten kun tauti väistyy niin vessan ja ovenkahvojen puhdistus esim Kloritella.

Näillä toimilla ollaan onnistuttu saamaan mm. norovirus rajoitettua vain yhteen perheenjäseneen.

-syö terveellisesti (ja maitohappobakteerit on ok)
-huolehdi käsihygieniasta ja toki myös muusta hygieniasta, mutta älä vedä liiallisuuksiin
-älä etsi oireita itsestäs äläkä odota että milloin sairastut, vaan ajattele itsesi täysin terveenä, myös huomenna ja viikon päästä

Sitä ei sairastu pelkästään siitä että joku pöpö pääsee elimistöön. Elimistön täytyy olla "otollinen" sille jotta sairastuis. Ja siihe sairastumisriskiin voi omalla toiminnalla vaikuttaa (ehkä ei kuitenkaan riitä että just sillon alkaa toimimaan kun tauti jyllää ympärillä).

Viimeksi muokattu:
Orion, niiin - sepäs se, syö terveellsesti, mutta kun en vain pysty kun yrjötautia kuulee olevan liikenteessä. Silloin haluan syödä mahd. helposti oksennettavaa ruokaa, en mitään palaruokaa. Syön esim; puuroa ja juon mehua, syön viiliä ja rahkaa ja jogurttia ja kiisseliä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23426462:
Orion, niiin - sepäs se, syö terveellsesti, mutta kun en vain pysty kun yrjötautia kuulee olevan liikenteessä. Silloin haluan syödä mahd. helposti oksennettavaa ruokaa, en mitään palaruokaa. Syön esim; puuroa ja juon mehua, syön viiliä ja rahkaa ja jogurttia ja kiisseliä jne.

Silloin sä teet itse itsestäs sairaan.
Oikeesti, ihan järjetöntä käyttäytyä kuin sairas vaikka on täysin terve! Sillä tavoin oikeen kerjää itselleen sitä sairautta.

Yhteistyössä