Miten h*lvetissä tähän pitäis suhtautua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seikkailija Dora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Lapsella ei ole oikeutta määrätä elämästään eikä todellakaan kaikkea tietoa ja valmiutta määrätä omia eettisiäarvoja. Suurin osa varmaan lapsista lopettaisi koulunkin jos saisi itse päättää.
Samaa mieltä.

Aikuinen päättää, ei pompottamishaluinen kuusivuotias joka ei vielä edes tiedä tarpeeksi asioista.

Omani kohdalla sanoisin kyllä, että ei käy, ja pystyn perustelemaan terveysjutuilla (esim. mehun kinuamisen sain torpattua tuolla lailla, ettei kasva isoksi tytöksi ja luut tulee huonoiksi, jos ei juo maitoa ja näytin hammaspeikkokuvia). Mutta tässähän ei kuitenkaan ole kyse täysin ruokavalion huononnuksesta kuten mehun juonnissa.

Mutta jos ap:n lapsi on muutenkin huono syömään ja kyseessä ei ole oikku, niin monimutkaisempi juttu... Meillä syödään muutenkin välillä kasvisruokaa, muttei olla kasvissyöjiä. Jos syö sitä mieluusti + saa siitä proteiiniä, niin parempi se on kuin vain peruna & salaatti.

Mä koettaisin ehkä silleen, että on kerran viikkoon esim. perjantaisin ns. lempiruokapäivä, eli jokaisella olisi oikeus päättää silloin mitä haluaa. Ja koko perhekin voi syödä muutenkin vaikka kerran viikossa jotain papu-linssi-ruokaa tai vaikka bolognesea soijarouheesta. Epäilen, että aika monen perheen kokonaisruokavalio paranisi siitä :-). Itse asiassa taidan ottaa meillä tuon käyttöön. Meillä tyttö rakastaa papuja ja linssejä, vaikka on kyllä lihankin ystävä. Ja meillä syö hyvin, vaikka onkin miinuskäyräläinen (-10 % pituuden ja painon suhde).

Muistan itselläni pienenä olleen kauden, etten syönyt metvurstia kun oli hevosenlihaa (olin heppahullu). Sitä oli toki helpompi sallia... Sitten en syönyt vuosiiin makkaraa, kun näin ala-asteella ohjelman, missä näytettiin, mitä se on...

Eli mitä yritän sanoa, että täältä ruudun takaa on vaikeaa sanoa, onko pompotusta ja vedättämistä, vai totista totta. Ap tietää sen, että käyttääkö lapsi nyt hyväkseen äidin huolta kasvustaan... lapset vaistoaa niin herkästi nää jutut.

Mutta jos joku +10 rupeaa kasvissyöjäksi, niin sitä on jo vaikeampaa torpata...

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Mä en tekisi eri ruokaa kuusivuotiaalle.

Samaa safkaa kaikille, toteuttakoon ideologioitaan sitten isompana kun asioista jo jotain ihan oikeasti ymmärtääkin.

Jos perheessä on muitakin vegejä, niin se on tietty eri asia.

mulla vaan on huoli ton lapsen kasvusta. on jo valmiiks alipainoinen niin kauanko pitäis oottaa että sen nirsoiluvaihe menee ohi? syksyllä alkaa koulu niin miten toi voi oppia mitään ku ei syö mitään?

Täytyy sit muistaa et koulussa ei nirsoilu onnistu, meillä pitää ainakin olla lääkärintodistus erikoisruokavalioon eikä noin pienet vielä saa meilläpäin syödä kasvisruokaa, yläasteella vasta.

:O oho, kyllä meidän lapset on saaneet kasvisruoan ihan vaan mun ilmoituksesta ettei meillä syödä lihaa. Ja vähälaktoosisen ateriankin pyynnöstä . Ei tartte kumpaankaan lääkärin todistuksia eikä ne täällä sellaisia edes kirjoita!

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalimaan vartija j:
[quote="Peuhu

Täytyy sit muistaa et koulussa ei nirsoilu onnistu, meillä pitää ainakin olla lääkärintodistus erikoisruokavalioon eikä noin pienet vielä saa meilläpäin syödä kasvisruokaa, yläasteella vasta.

:O oho, kyllä meidän lapset on saaneet kasvisruoan ihan vaan mun ilmoituksesta ettei meillä syödä lihaa. Ja vähälaktoosisen ateriankin pyynnöstä . Ei tartte kumpaankaan lääkärin todistuksia eikä ne täällä sellaisia edes kirjoita!

Niin siis lapsen oman nirsoilun takia ei alasteella saa kasvisruokaa mut jos se on vanhempien eettinen juttu niin tottakai saa. Ylä-asteella nuori saa kasvisruoan niin itse halutessaan.

[/quote]

No meidän lasten hoitopaikassa ja koulussa ruokavaliot ilmoitetaan rastiruutuun menetelmällä. Kukaan ei kysele perään että kuinka moni perheestä syö milläkin ruokavaliolla.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Mitä hän syö muualla (eskarissa?)

normiruokaa syö. en tiiä syökö esim. keitosta vaan vihannekset vai ei. ei ne ainakaan oo sanonu että sillä olis syömisen kaa ongelmia. ei syö muutenkaan paljoo. salaattia eniten.

Ja onko kyse vegaanista vai käviskö lakto-ovo-vege-ruokavalio (eli juustot, maidot, munat)?

oon huono noitten termien kaa..syö juustoa, maitoa ja munia joo.

Sinuna ottaisin johonkin ravintoterapeuttiin yhteyttä ja sinne mukaan päiväkodin ruokalista kasvissyöjille, ja että minkätasoista se ruoka on. Mulla on omat epäilykseni sen suhteen. Jos se ei oo hyvälaatuista, niin koettaisin puhua, että kun on lapsi ja kasvaa tarvii rakennusaineita, ja tällä ruokavaliolla ei onnistu hyvin ja siksi ei voi olla kasvissyöjä. Jos on ok, niin antaisin olla.

Ja opettelisin. Koko perhekin voi välillä syödä sitä ruokaa.

Itse olin kasvissyöjä lukioikäisenä - 23 v (lopetin silloin kun opiskelijaruokalan kasvisruoka oli niin ala-arvoista ja siihen opiskeluun meni päivittäin jotain 10 h aikaa).

taidan tehä niin joo. ensin ravintoterapeuttiin ja eskariin yhteyttä ja kysyä mitä se syö siellä ja sitten sinne terapeutille kuulemaan mitä mieltä siellä ollaan.

Lakto-ovo-vegetarismi tarkoittaa just sitä, että syö maitotuotteita ja kananmunia, eli ruokavaliosta on helpompi saada monipuolinen ja hyvä. Vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotetta (ei esim. liivatettakaan).

Katselin meidän päikyn ruokalistaa ja teoriassa ok, eli on

Kalkkunasuikalekastike/Linssi-kasviskastike

Lohi-seikeitto/lohikeitto/papukeitto

Chili con carne/chili sin carne (eli toisessa lihaa, toisessa ei)

Seitiä maissicurrykastikkeessa/Sienikasvisgratiini
jne.

Ehkä ne ovat parantuneet jostain muinaisista ajoista jolloin olivat tosi laihoja ja huonoja.

Itseäsi voit helpottaa valmiskasvisruualla pakkasesta eli meilläkin (vaikka ollaan sekasyöjiä ) syödään pirkka-kasvispihvejä (hyviä koko perheen mielestä ) ja on joku hälsans kok-sarja, jossa soijapohjaisia "pihvejä", pyöryköitä ym.

Tässä on melko monipuolinen kasvissyöjän ruokalista päiväkotiin ensi viikolle.Näin ei aina ole ja monasti kasvisruoka on vaan pelkkiä kasviksia eli ei riittävän monipuolinen.Tämän takia mä syön töissä aina omia eväitä,että saan kaiken tarvitsemani.
Meidän lasten päiväkotiin piti kirjoittaa vastuuvapauslappu.Keittäjä siis sanoi ettei hän voi valmistaa riittävän monipuolista ruokaa meidän kasvissyöjä lapsille.Tämä ei tietenkään haittaa,koska kotona syövät kuitenkin riittävän monipuolisesti.
Pointtina siis tässä sekavassa sepustuksessa se ettei siellä päikyssä välttämättä ole riittävän monipuolinen se ruokalista ja kotna kannattaa panostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalimaan vartija harmailee:
No meidän lasten hoitopaikassa ja koulussa ruokavaliot ilmoitetaan rastiruutuun menetelmällä. Kukaan ei kysele perään että kuinka moni perheestä syö milläkin ruokavaliolla.

Aika harva vanhempi varmaan vaatii lapselleen kasvisruokavaliota jos itse on lihansyöjä;)

Alkuperäinen kirjoittaja odyssey:
Mitä hän syö muualla (eskarissa?)

normiruokaa syö. en tiiä syökö esim. keitosta vaan vihannekset vai ei. ei ne ainakaan oo sanonu että sillä olis syömisen kaa ongelmia. ei syö muutenkaan paljoo. salaattia eniten.

Ja onko kyse vegaanista vai käviskö lakto-ovo-vege-ruokavalio (eli juustot, maidot, munat)?

oon huono noitten termien kaa..syö juustoa, maitoa ja munia joo.

Sinuna ottaisin johonkin ravintoterapeuttiin yhteyttä ja sinne mukaan päiväkodin ruokalista kasvissyöjille, ja että minkätasoista se ruoka on. Mulla on omat epäilykseni sen suhteen. Jos se ei oo hyvälaatuista, niin koettaisin puhua, että kun on lapsi ja kasvaa tarvii rakennusaineita, ja tällä ruokavaliolla ei onnistu hyvin ja siksi ei voi olla kasvissyöjä. Jos on ok, niin antaisin olla.

Ja opettelisin. Koko perhekin voi välillä syödä sitä ruokaa.

Itse olin kasvissyöjä lukioikäisenä - 23 v (lopetin silloin kun opiskelijaruokalan kasvisruoka oli niin ala-arvoista ja siihen opiskeluun meni päivittäin jotain 10 h aikaa).

taidan tehä niin joo. ensin ravintoterapeuttiin ja eskariin yhteyttä ja kysyä mitä se syö siellä ja sitten sinne terapeutille kuulemaan mitä mieltä siellä ollaan.

Lakto-ovo-vegetarismi tarkoittaa just sitä, että syö maitotuotteita ja kananmunia, eli ruokavaliosta on helpompi saada monipuolinen ja hyvä. Vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotetta (ei esim. liivatettakaan).

Katselin meidän päikyn ruokalistaa ja teoriassa ok, eli on

Kalkkunasuikalekastike/Linssi-kasviskastike

Lohi-seikeitto/lohikeitto/papukeitto

Chili con carne/chili sin carne (eli toisessa lihaa, toisessa ei)

Seitiä maissicurrykastikkeessa/Sienikasvisgratiini
jne.

Ehkä ne ovat parantuneet jostain muinaisista ajoista jolloin olivat tosi laihoja ja huonoja.

Itseäsi voit helpottaa valmiskasvisruualla pakkasesta eli meilläkin (vaikka ollaan sekasyöjiä ) syödään pirkka-kasvispihvejä (hyviä koko perheen mielestä ) ja on joku hälsans kok-sarja, jossa soijapohjaisia "pihvejä", pyöryköitä ym.

Tässä on melko monipuolinen kasvissyöjän ruokalista päiväkotiin ensi viikolle.Näin ei aina ole ja monasti kasvisruoka on vaan pelkkiä kasviksia eli ei riittävän monipuolinen.Tämän takia mä syön töissä aina omia eväitä,että saan kaiken tarvitsemani.
Meidän lasten päiväkotiin piti kirjoittaa vastuuvapauslappu.Keittäjä siis sanoi ettei hän voi valmistaa riittävän monipuolista ruokaa meidän kasvissyöjä lapsille.Tämä ei tietenkään haittaa,koska kotona syövät kuitenkin riittävän monipuolisesti.
Pointtina siis tässä sekavassa sepustuksessa se ettei siellä päikyssä välttämättä ole riittävän monipuolinen se ruokalista ja kotna kannattaa panostaa.

Tätä mä epäilin, ja yllätyin itsekin. Tsekkasin Vantaan listan ensi viikolle ja seuraavalle, tuota tyyliä se oli. Oli siellä hernekeittoa (toinen lihaton) ja puuropäivä (niin on sekasyöjillekin) ja joku kasviskeitto kun muilla on lihakeitto jne.

Mutta paperilla tuo vaikutti ok:lta.

Katselin nyt pikaisesti muutaman viikon ja tuota linjaa se oli

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;53118;84014;53137;53397;53407

no siinä mielessä oon erimieltä että en aio pakottaa tyttöä syömään ellei haluu. on paljonkin ruokia mitä en söis vaikka mies niitä tekis. samaa koskee lapsia. ei kaikista voi pitää.

mä nyt kuitenkin otan yhteyttä neuvolaan ja ravintoterapeutille jos ei muuta niin ehkä sais tietää kui paljon toi kuuluu syödä ja missä vaiheessa on aika luovuttaa.

Mistään pakottamisesta ei oo kukaan kai puhunut, vaan siitä, aletaanko kokkaamaan eri sapuskaa kuusivuotiaalle & ilmoittelemaan kouluun/eskariin että meidän lapsi on kasvissyöjä kun lapsi kieltäytyy syömästä lihaa.

Meillä ei tarvitse syödä kaikkea, mutta maistaa täytyy, eikä aleta tekemään eri pöperöitä vaan tarjolla on sitä mitä on & jos ei maistu niin syö sitten sitä mikä maistuu (eli salaattia, riisiä, tms mitä pöydässä sitten onkin pääruoan lisukkeena).

Mistään pakottamisesta ei oo kukaan kai puhunut, vaan siitä, aletaanko kokkaamaan eri sapuskaa kuusivuotiaalle & ilmoittelemaan kouluun/eskariin että meidän lapsi on kasvissyöjä kun lapsi kieltäytyy syömästä lihaa.

Meillä ei tarvitse syödä kaikkea, mutta maistaa täytyy, eikä aleta tekemään eri pöperöitä vaan tarjolla on sitä mitä on & jos ei maistu niin syö sitten sitä mikä maistuu (eli salaattia, riisiä, tms mitä pöydässä sitten onkin pääruoan lisukkeena).

Meillä on samalinja lasten kanssa, meillä ainakin lapset on aina kokeilleet jos mitäkin kikkaa ruokapöydässä ettei tarvitsisi syödä :D

no siinä mielessä oon erimieltä että en aio pakottaa tyttöä syömään ellei haluu. on paljonkin ruokia mitä en söis vaikka mies niitä tekis. samaa koskee lapsia. ei kaikista voi pitää.

mä nyt kuitenkin otan yhteyttä neuvolaan ja ravintoterapeutille jos ei muuta niin ehkä sais tietää kui paljon toi kuuluu syödä ja missä vaiheessa on aika luovuttaa.

Mä itse ajattelisin kompromissia.

Eli jos ei tosiaan syö kotona lihaa (ilmeisesti eskarissa syö sekaruuasta sen mikä ns. kelpaa eli lisukkeet), niin olisi kyllä terveyden kannalta parempi joustaa sen verran, että ujuttaa siihen ruokaan mukaan sellaista hyvälaatuista proteiiniä mitä hän syö. Eli silloin tällöin vähän linssiä, papuja, soijapyörykän tms. Jos siis tilanne jatkuu kuukausia. Ja tekemättä siitä sen kummempaa numeroa. Ehkä tekisin niin, ja eskarissa/koulussa saisi jatkaa sekasyöjien joukossa.

Kyllä mäkin ostan tiettyjä juttuja esim. tietynmerkkistä leipää tai juustoa, koska tyttö tykkää siitä enemmän. Tai teen joskus lempiruokiaan tarkoituksella. Onko sekin sitten liikajoustoa...

Meillä molemmat isommat lapset (9,5v. ja 7,5v.) nirsoilee lihan suhteen, johtuu varmasti myös siitä että itse olen kasvissyöjä. olen kyllä lapsille siis tehnyt liharuokia. Nyt meillä tehdään sitten kaikki ruuat joihin tulis j-lihaa, soijarouheesta ja se kelpaa. On paljon edullisempaa ja säilyy pitkään kuivaruokaa kun on. Muutenkin sitten tehdään kasvisruokia kun ne maistuu paremmin. Tänään ajattelin tehdä bataattisosekeittoa :p päivällisellä. Kyllä lapsi ilman lihaakin kasvaa, etenkin jos kuitenkin käyttää maitotuotteita ja kananmunia.

Katso esim. vegaaniliiton sivuilta meheviä kasvisohjeita, huolta ei pitäisi olla jos varmistat riittävän aminohappojen saannin palkokasveja, muita proteiinipitoisia kasviksia (esim. kvinoa) käyttämällä. Tofu ja muut soijatuotteet ovat myös erinomaisia. Liharuoissakin on toki vaihtoehtoja, jos broileri ja possu eivät pelitä kokeile nautaa, lammasta, äläkä unohda kalaa ja äyriäisiä.

==================================
Safkaseireenin blogi: http://safkaseireeni.blogspot.com

Eli jos ei tosiaan syö kotona lihaa (ilmeisesti eskarissa syö sekaruuasta sen mikä ns. kelpaa eli lisukkeet), niin olisi kyllä terveyden kannalta parempi joustaa sen verran, että ujuttaa siihen ruokaan mukaan sellaista hyvälaatuista proteiiniä mitä hän syö. Eli silloin tällöin vähän linssiä, papuja, soijapyörykän tms. Jos siis tilanne jatkuu kuukausia. Ja tekemättä siitä sen kummempaa numeroa. Ehkä tekisin niin, ja eskarissa/koulussa saisi jatkaa sekasyöjien joukossa.

Kyllä mäkin ostan tiettyjä juttuja esim. tietynmerkkistä leipää tai juustoa, koska tyttö tykkää siitä enemmän. Tai teen joskus lempiruokiaan tarkoituksella. Onko sekin sitten liikajoustoa...

No, tuo on meillä jokapäiväistä :D. Eli syödään papuja paljon, monta kertaa viikossa. Niitä löytyi eilisestä ruoasta ja niitä on myös tämän päivän aterialla (eilen oli härkäpapuja kastikkeen joukossa, tänään "mössön" joukossa on kikherneitä ).

Lempiruokia tehdään lasten toiveesta joskus, tottakai, mutten edelleenkään lähtisi tekemään erikseen ruokaa nirsoilevalle lapselle. Jos meillä on ruokana liha-kasvis-papukastiketta niin muuta kastiketta ei todellakaan tehdä, jos se ei lapsille kelpaisi.

No, tuo on meillä jokapäiväistä :D. Eli syödään papuja paljon, monta kertaa viikossa. Niitä löytyi eilisestä ruoasta ja niitä on myös tämän päivän aterialla (eilen oli härkäpapuja kastikkeen joukossa, tänään "mössön" joukossa on kikherneitä ).

Lempiruokia tehdään lasten toiveesta joskus, tottakai, mutten edelleenkään lähtisi tekemään erikseen ruokaa nirsoilevalle lapselle. Jos meillä on ruokana liha-kasvis-papukastiketta niin muuta kastiketta ei todellakaan tehdä, jos se ei lapsille kelpaisi.

Teillä jokapäiväistä? Miten se tähän liittyy?

(Ehkäpä jokainen ei vain halua toimia kuten sinä, vaikka kuinka perustelisit.)

Niin meilläkin on, ei nyt jokapäiväistä, mutta sanoisin että 1-2 krt viikossa on papuja/soijarouhetta/linssejä/kik-herneitä. Eikä ruuassa aina lihaa, ja jos onkin, niin tyttö saattaa syödä pelkät pavut :). Ja luulisin että ap:llakin on joskus, koskapa on selvinnyt, että lapsi tykkää linssi-papu-ruuasta.

Mutta en oo laskenut riittäiskö se meidänkään proteiinin määrä, jos siis eläisi muuten salaatti-peruna/riisi/pasta/leipä-linjalla. Tosin meillä ja vissin myös ap:lla juo myös maitoa. Ja jos on kerran 2 viikossa joku chili con carne, se ei tosiaan riitä...

Me jopa kasvatetaan härkäpapuja omalla pikku palstalla (hyvä maanparannuskeino saviselle maalle). Satokautena noita on kyllä usein...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Jokainen saa toki toimia miten tahtoo, mutta ap vissiin kyseli mielipiteitä ja mä en edelleenkään lähtisi hyppimään kuusivuotiaan pillin mukaan ruoka-asioissa :)

Meillä on tosi usein papuja yms. Jollain ei ehkä ole, ja silloin liha on tärkeää. Mutta kun palkokasvit ovat osa koko perheen normaalia ruokavaliota, niin ei tarvitse alkaa kokkaamaan mitään erikseen sille jolla on lihankarttamisvaihe menossa. Syököön ruoasta ne pavut yms ja jättäköön lihanpalat lautaselle. Saa tarpeeksi proteiinia silti, mutta nirsoilua ei palkita erityishuomiolla ja eri ruokien tekemisellä, vaan lapsen lautaselle laitetaan sitä mitä muillekin. Yksinkertaista.

Lapselle ja kaikille ihmisille on terveellisintä syödä täysipainoista sekaravintoa - myös lihaa.

On erittäin huolestuttava merkki jos noin pieni lapsi alkaa vältellä "epäterveellisiä" ruokia. Syynä on usein nykyään vallalla oleva hengenvaarallinen langanlaiha kauneusihanne, jonka myös aikuiset naiset yleensä hyväksyvät. Malli saatta tulla kodin ulkopuolelta tai jopa kotoa.

Jos kysymys on eettisyydestä, vanhemman pitää selittää lapselle, että on eettisesti hyväksyttävää syödä lihaa ja että suurin osa ihmisistä on tehnyt niin ammoisista ajoista alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Jokainen saa toki toimia miten tahtoo, mutta ap vissiin kyseli mielipiteitä ja mä en edelleenkään lähtisi hyppimään kuusivuotiaan pillin mukaan ruoka-asioissa :)

Meillä on tosi usein papuja yms. Jollain ei ehkä ole, ja silloin liha on tärkeää. Mutta kun palkokasvit ovat osa koko perheen normaalia ruokavaliota, niin ei tarvitse alkaa kokkaamaan mitään erikseen sille jolla on lihankarttamisvaihe menossa. Syököön ruoasta ne pavut yms ja jättäköön lihanpalat lautaselle. Saa tarpeeksi proteiinia silti, mutta nirsoilua ei palkita erityishuomiolla ja eri ruokien tekemisellä, vaan lapsen lautaselle laitetaan sitä mitä muillekin. Yksinkertaista.

Mutta ap:lla tuskin on. On joskus papuruokaa, ei varmaan edes viikottain. Eli ap:n lapsen tapauksessa lapsi syö vain ne lisukkeet eli vihannekset ja perunan/riisin/pastan ja leipää. Ja vaikka silläkin elossa pysyy, niin ei ole hyvä ruokavalio pidemmän päälle kasvavalle lapselle.

Joten minusta teidän lähtökohdat suhtautumiseen ns. nirsoiluun on erilaiset. Ja onko se nirsoilua, vaan tosissaan (niin tosissaan kuin 6-v voi olla) päätetty että en syö eläimiä. AP:lla on aito huoli saako riittävästi proteiiniä jne., tuleeko toimeen noin, onko terveellistä, mitä taas teillä ei olisi, vaikka nyppisikin joukosta vain ne pavut. Joten ei voi neuvoa täysin omista lähtökohdistaan käsin. Täytyy vähän eläytyä ap:nkin lähtökohtaan, tai neuvosta ei ole mitään hyötyä.

Meillä kasvaa pikkumuslimi täällä. Poika kieltäytyy sianlihasta. :o
Muutenkin syynää lautasensa tarkkaan läpi, kyselee mitä mikäkin aine on.

Mutta ap:lla tuskin on. On joskus papuruokaa, ei varmaan edes viikottain. Eli ap:n lapsen tapauksessa lapsi syö vain ne lisukkeet eli vihannekset ja perunan/riisin/pastan ja leipää. Ja vaikka silläkin elossa pysyy, niin ei ole hyvä ruokavalio pidemmän päälle kasvavalle lapselle.

Siinä tapauksessa muuttaisin koko perheen ruokavaliota siihen suuntaan, ettei tarvitse alkaa tekemään erikseen ruokaa lihattomalle. Papuja vaikka salaatin joukkoon ja vaivihkaa lapsen lautaselle enemmän kuin muille, jne. Mutta en, en ja en alkaisi tekemään yhdelle papusoppaa kun muilla on spaghettia ja jauhelihakastiketta ruokana.

Sitä mä niinkuin tarkoitin sillä, että kun palkokasvit yms ovat osa koko perheen ruokavaliota...

Se nyt on selvää, ettei pelkällä hiilihydraatilla ja salaatilla pärjää.

Syökö tyttösi lihavalmisteita esim. nakkeja, lihapullia, makkaraa, nugetteja tms.? Käsittääkö, että myös ne sisältävät lihaa ja jos haluaa kasvisyöjäksi on luovuttava myös niistä :/

Siinä tapauksessa muuttaisin koko perheen ruokavaliota siihen suuntaan, ettei tarvitse alkaa tekemään erikseen ruokaa lihattomalle. Papuja vaikka salaatin joukkoon ja vaivihkaa lapsen lautaselle enemmän kuin muille, jne. Mutta en, en ja en alkaisi tekemään yhdelle papusoppaa kun muilla on spaghettia ja jauhelihakastiketta ruokana.

Sitä mä niinkuin tarkoitin sillä, että kun palkokasvit yms ovat osa koko perheen ruokavaliota...

Se nyt on selvää, ettei pelkällä hiilihydraatilla ja salaatilla pärjää.

Näinhän mäkin neuvoin, että lisää sitä osuutta muillakin, kun yleensä keskimäärin ottaen luulisin että koko perheen ruokavalio saattaa siitä parantua laadullisesti. Ja mitään numeroa tekemättä vähän enemmän salaatin kik-herneitä sille lihaa vieroksuvallle lapselle. Ja kun ap:lla on ilmeisesti useampia lapsia, niin jokaiselle vuoronperään lempiruokaperjantai.

Mutta onhan sekin tämän "nirsoilun" huomioonottoa, tavallaan... :whistle: