Hae Anna.fi-sivustolta

Miten hemmottelet

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä itseäsi?, 17.01.2006.

1. Anteeksi... Vierailija

jo etukäteen? Käyn salaisen aseen luona namipanolla. Sitten taas jaksan aviomiestä ja arkea.

2. liisa Vierailija

Hemmottelen itseäni menemällä uuteen uimahalliin.
    Uin, käyn hierovissa suihkuissa, porealtaassa ja höyrysaunassa. Kelloa ei katsota, kaikessa rauhassa rentoutuen ja nauttien.

3. rusinoita Vierailija

Minulle riittää kaupan namut ja rusinapakkaus tuossa netin vieressä.

Olen hemmotellut tänään itseäni nukkumalla pitkään, lukemalla lehtiä ja katsomalla telkkaria. Venetsia-dokumentti ja Punainen lanka.

Sitten kirjoittelin Ulkosuomalaiset ja 50+ palstalle.

Nyt lähden Valintataloon ja ostan Berliinin munkin lapsellemme.

Miestä ei ole. Joten virtaa elämään saa muualtakin kuin salarakkailta.

4. Ahh Vierailija

Samppanjalla!

Sen kanssa voi ottaa pienen palan ihanaa kakkua tai leivoksen.

Joskus otan rokulipäivän. Jos vuorotteluvapaan saisi tässä maassa, anoisin heti sellaiselle. Työtä on paahdettu ihan kotitarpeiksi viimeiset 27 vuotta, joten haluaisin ottaa jo iisimmin. Vielä muutama vuosi säästämistä, ja sitten saa minun puolestani joku muu hoidella sorvia. Työt ei minua kiinnosta pätkääkään.

5. Liisa Vierailija

Täällähän saa vuorotteluvapaan. Olin vuoden, palasin töihin syyskuussa.

6. :-D Vierailija

Terve vaan sisaret. Koen olevani onnentyttö, kun luen kirjoituksianne. Kyllä työelämässä on rankkaa, se on loputon oravanpyörä, mikä vie kaikki mehut. Kuten jo aiemmin kirjoitin, olen saanut lopputilin 55 vuotiaana. Nyt on aika alkujärkytyksen jälkeen nauttia tästäkin elämäntilanteesta. Ja sen olen tehnytkin.

Suuri houkutus minulla olisi nyt vaipua epävoivoon, alkaa suremaan kohtaloaan, katkeroitua ja vaipua itsesääliin, tuntea pelkoa tulevasta taloudellisesta niukkuudesta. Varsinkin, kun joskus sattumulta näkee entisiä työtovereita, he ovat nolon näköisiä, eivät tiedä, miten minuun nyt pitäisi suhtautua. Ikään kuin he tuntisivat myötähäpeää puolestani. Vaikka minulta vietiin työpaikka, en anna minulta viedä kuitenkaan itseluottamusta, elämäniloa ja toivoa.

Hiihtäminen on ihanaa. Hiihdän luonnon keskellä, metsässä, missä ei montaa muuta hiihtäjää tapaa. Latu ei ole niin hyvässä kunnossa, kuin kaupungin suosituilla laduilla. Siellä olisin huonona hiihtäjä vain muiden jaloissa. Nyt saan hiihdellä lähes yksin ja aina kun tapaan toisen hiihtäjän, vaihdamme muutaman sanan säästä, ladun kunnosta ja muusta vastaavasta. Mukavaa saada välillä juttuseuraa ihan tuntemattomista ihmisistä.

Tarkkailen hiihtäessä luontoa, milloin ihailen jäniksen jälkiä, milloin lumikko vilistää ladun poikki, milloin hiiret ilmeisesti ovat tehneet vekkuleita kuvioitaan hangelle. Tarkkailen samalla maastoa, ladun reunoilla kasvaa runsaasti vaapukkaa, huomaan hyviä sieni- ja marjamaastoja. Syksyllä aion käydä poimimassa hiihtolenkkini varrelta vaapukoita, metsämansikoita, puolukoita ja mustikoita. Ja sieniä tietenkin aion etsiä samoilta seuduilta.

Kunnon hiihtolenkin jälkeen on ihana olla. On levollinen, raukea ja tyyni mieli, työttömyys ei jaksa huolestuttaa, mikään murhe ei jaksa painaa. Suihkuun ja ruokaa, niin vaivun vaivatta ja huolettomana päiväunille.

Nyt on aikaa myös lukea ja olen iloinen ilmaisen kirjaston palveluista. Vuorotteluvapaa on varmasti kiva juttu, mutta tiedän, että esim. pienipalkkainen yksinhuoltaja, kuten minä olen, ei voi taloudellisesti sellaiselle jäädä. Nyt tämän upean ja ihanan puolivuotisen tarjoaa minulle lopputilin jälkeinen irtisanomisajan palkka. Sitten on vuorossa työttömyys ja ansiosidonnaiselle päivärahalle sopeutuminen, mutta sitä en sure vielä. Turha surra vielä etukäteen, jokaiselle päivälle on omat murheensa muutenkin.

Kivaa kevättalvea kaikille teille ellit.

7. N37 Vierailija

Rahatilanne on erittäin niukka, joten ulkomaanmatkat tms ei sovi budjettiin. Sen sijaan yritän tehdä kaikkea sellaista, joka ei ole niin aikaan, paikkaan ja rahaan sidottuja:

- luen paljon (kaikkea sarjakuvista roskaromaaneihin, klassikoista elämänkertoihin ja historiateoksiin)
    - teen ristikoita
    - kiertelen huvikseni kirppiksiä
    - kävelen paljon
    - käyn viikoittain kirjastossa lukemassa lehtiä
    - tapaan kavereita
    - käyn aika-ajoin uimassa, pyöräilemässä ja jumpassa, jonka jälkeen on ihana olo
    - kerran viikossa saunomassa
    - perjantaisin kotiinpäästyä heittäydyn sohvalle lämpimän viltin alle lukemaan hyvää kirjaa ja syömään suklaata!!!

8. Ahh Vierailija

Siinäpä se, kun en asu nykyään Suomessa, niin tuollaisista fiksuista ideoista kuten vuorotteluvapaa ei pääse osalliseksi.

Sinulle työttömäksi jääneelle joka nautit nyt elämästäsi, tosi hienoa että olet saanut tuollaisen mahdollisuuden, jossa on sekä aikaa rentoutua sekä nauttia siitä ilman että rahahuolet painaa niskaan. Ja vielä upeampi juttu että olet herännyt huomaamaan että elämässä on paljon muutakin arvokasta kuin jatkuva työssäkäyminen. Nauti rauhassa tästä hetkestä, ja ole luottavainen tulevaisuuden suhteen, asioilla on nimittäin yleensä taipumus järjestyä.

9. Ratsastajatar Vierailija

10. coffeepause Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri