Miten herkästi tuo rotapöpö voi tarttua vauvan kakasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
vanhempaan?

Itse olen rotan sairastanut 11 vuotiaana, mutta voiko sen vielä näin aikuisena saada uudelleen. Kun tuntuu, että olen ns. pöpölinko ollut pienestä asti eli mitä tauteja (lähinnä flunssa ja mahatauti) on ollut liikenteessä niin minulle ne ovat kanssa tulleet. Sama vaiva jatkuu näin aikuisenakin. Sairastin aikuisena mm; vesirokonkin ja se vasta oli kurja tauti.

Vaan ei kyllä nyt tarvitsisi tätä rotaa tulla uudestaan, oli se lapsena jo sen verran ikävä vaiva, että ei kiitos uusintakierrosta. Muutenkin on ohjelmaa tälle viikolle jo luvassa ihan tarpeeksi.

Hanskat kädessä nyt toki vaihdan vauvalta vaipan ja pesen kädet hanskoista huolimatta huolellisesti vedellä + saippualla.

Siis se on elävä heikennetty virus joka ei periaatteessa tartu ihmisestä toiseen. Jos on esim vanhus jolla puolustuskyky jo valmiiksi alentunut niin käsittääkseni sellaiseen voi tarttua.

[QUOTE="Vieras";28817637]Siis se on elävä heikennetty virus joka ei periaatteessa tartu ihmisestä toiseen. Jos on esim vanhus jolla puolustuskyky jo valmiiksi alentunut niin käsittääkseni sellaiseen voi tarttua.[/QUOTE]

Voi tarttua. Ainakin neuvolassa käskettiin noudattamaan hyvää käsihygieniaa, jotta sairastumiselta välttyisi.

Me käytettiin kumihanskoja aina viikko rotarokotteen jälkeen, kun vauvan kakkavaippaa vaihdettiin.

[QUOTE="Vieras";28817662]Voi tarttua. Ainakin neuvolassa käskettiin noudattamaan hyvää käsihygieniaa, jotta sairastumiselta välttyisi.

Me käytettiin kumihanskoja aina viikko rotarokotteen jälkeen, kun vauvan kakkavaippaa vaihdettiin.[/QUOTE]

Se heikennetty virus ei aiheuta tautia terveessä äidissä sen enempää kuin terveessä rokotetussa lapsessakaan. Ohimenevää ulosteen löysyyttä siis voi olla. sairaalle vanhukselle tms tuo voi aiheuttaa ripulitaudin.

[QUOTE="Vieras";28817698]Se heikennetty virus ei aiheuta tautia terveessä äidissä sen enempää kuin terveessä rokotetussa lapsessakaan. Ohimenevää ulosteen löysyyttä siis voi olla. sairaalle vanhukselle tms tuo voi aiheuttaa ripulitaudin.[/QUOTE]

Tiedossa parikin tuttava perhettä jotka on rotan sairastaneet vauvan rotarokotteen jälkeen...

Voi tarttua. Itse asiassa rota on aika herkästi tarttuva. Meillä sen sairasti mies ja oli muuten paljon sairaampi ja huonommassa kunnossa kuin lapset joilta sen sai... Harkitsin silloin vakavasti miehen viemistä sairaalaan... :( muutenkin toipuminen oli lapsilla nopeampaa. Ja mun mies ei siis yleensä sairasta lastentauteja, ei oksennustauteja tai flunssia... ENkä minäkään. Hassua sinänsä, että mä en sitä saanut kun hoidin ensisijaisesti ne kaksi sairastunutta llasta ja vielä sen miehenkin... Mulla taisi olla vastustuskykyä tautia vastaan, miehellä ei.

Mutta siis, summa summarium, varovainen kannattaa olla. Hyvä hygienia on kaiken a ja o.

Itse sairastuin siihen ollessani lastenosastolla harjoittelussa. Käytin kyllä mielestäni asianmukaista suojausta hoitaessani rota-lasta, mutta silti se peijakas vaan tarttui.. olin melkein viikon kuume/oksennus/paskataudissa. En ole siis sairastanut lapsena rotaa.

Meillä sairasti mun äitini tuon taudin kun käytiin siellä kylässä kuopuksen rota-rokotuksen jälkeen. Eikä edes vaihtanut vauvalle vaippaa, mä vaihdoin ja pesin hyvin käteni sen jälkeen. Oletettavasti tauti tarttui pyyhkeestä jota käytin pyllyn pesussa, pistin sen kyllä pyykkikoriin mutta äitini varmaankin pyykkiä pestessään koski siihen eikä pessyt käsiään. Aika raju ja kivulias tauti oli, vatsa oli kuulemma tosi kipeä.

Yhteistyössä