Miten hiiva kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaana

Vieras
Minulla todettiin näytteessä raskaudenaikaista hiivaa ja otin sitten ohjeen mukaisesti siihen reseptivapaan kolmen päivän kuurin. Nyt tuntuu, ettei se ole vieläkään parantunut, koska valkovuotoa yhä tiputtelee ja vuoto on oudon hajuista. Mitä voi tehdä, jollei kuuri auta? Saanko seuraavaksi jotakin reseptilääkkeitä vai millaisia kokemuksia muilla on ollut? Pelottaa, jos se olisi sittenkin joku muu tulehdus kun eivät nuo supot auttaneet.

Sitä reseptilääkettä ei saa käyttää ainakaan imetyksen aikana, tuskin siis raskaana ollessakaan. En valitettavasti tiedä mikä avuksi, itselläni on päällä tosi sitkeä hiiva. Olen käyttänyt suppoja jo 2 + 6 ja lisäksi voidetta :(

Alkuperäinen kirjoittaja Synnytin jo:
Sitä reseptilääkettä ei saa käyttää ainakaan imetyksen aikana, tuskin siis raskaana ollessakaan. En valitettavasti tiedä mikä avuksi, itselläni on päällä tosi sitkeä hiiva. Olen käyttänyt suppoja jo 2 + 6 ja lisäksi voidetta

Ahaa, saako näitä muutaman päivän reseptittömiä kuureja sitten ottaa periaatteessa heti perään uuden vai täytyykö pitää jotakin väliä?

Tarkoitin muuten tuolla reseptilääkkeellä sitä suun kautta otettavaa pilleriä, joka tehoaa _aina_.

Kysy apteekista farmaseutilta tuosta ottamisesta (tai neuvolalääkäriltä), mulla ei ollut varsinaisesti mitään väliä ottamisessa. Sain tuohon pitkään reseptin lääkäriltä, mutta tuli halvemmaksi käsikauppatavarana ilman toimitusmaksua. Eli ihan on Canestenissa ainakin myös tuo kuuden pakkaus olemassa.

Hei,

Itse sain reseptillä hiivavoidekuurin lääkäriltä, eli kannattaa kyllä ottaa neuvolaan yhteyttä asian tiimoilta. Toisella hiivakerralla tosin neuvolasta kehotettiin ostamaan reseptivapaa kuuri. Lääkärin määräämä ja reseptivapaa kylläkin vaikuttavat tuoteselosteen mukaan melko samanlaisilta tuotteilta.

Minulle sanottiin myös, ettei suppoja saisi käyttää raskaana, vaan nimenomaan tuota voidetta, varovasti asettimella laittaen. Mutta jos sinä olet saanut ohjeet käyttää suppoja niin varmasti se on ok, voihan olla kyse eri lääkkeestä. Mulla oli siis voide, jota viikon ajan laitetaan illalla asettimella.

Sinuna soittaisin neuvolaan ja selittäisin tilanteen kokonaan, pyydä päästä lääkärille!! Tuo kuvauksesti oudon hajuisesta valkovuodosta voi kyllä viitata muuhunkin tulehdukseen, hiivassa valkovuoto ei ymmärtääkseni haise, on vain koostumukseltaan kokkareista. Muina oireina voi olla kutinaa ja kirvelyä virtsatessa.

Nämä raskauden aikaiset tulehdukset ovat tympeitä, itsellänikin jatkuvasti jotain ja aikaisemmin ei ikinä mitään! Ei sitä tarvitse kuitenkaan pelätä, ehdottomasti hoitoon oireiden ilmetessä, ettei tarvitse turhaan kärsiä epämukavuudesta.

Hiivaanhan voi vaikuttaa ruokavaliolla, eli paljon maitohappobakteereja sisältäviä tuotteita ja vähän valkoista sokeria. Nykyäänhän on paljon mehuja ja maitotuotteita joihin niitä on lisättykin. Itsellä tuntuu vähän auttavan, vai liekö korvien välissä;)

Mulle ainakin on aina sanottu valkovuodon HAJUN olevan yksi oire hiivatulehdukseen. Varmistelisin vielä, että saako sitä asetinta tosiaan käyttää raskauden aikana - jostain palstalta luin että olis kielletty, en tosin muista mihin moinen sääntö perustui... mulla myös hiivaepäily, vielä pähkäilen mitä tekisin. Neuvolassa kätilölle kyllä mainitsin asiasta, ja käski "kuullostella asiaa". Nää oireet ei oo IHAN samanlaiset kun yleensä mun hiivatulehduksissa, joten oon itekkin vähän pihalla... ja etenkin kun "ikkunoista ja ovista tursuava" valkovuoto on kuulemma TÄYSIN normaalia, ja kuuluu raskauden aikaan. Ja sekös mua pännii... :)

Yhteistyössä