Miten ihmisestä tulee Nasu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hehee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hehee"

Vieras
Sellainen pelokas ja nynny, joka yrittää aina olla vahvemman tai isomman joukon puolella?

Tiedättekö tällaisia?
Jos joku sanoo jotain, niin tämä henkilö on heti samaa mieltä, jos sanojia on tarpeeksi monta tai jos sanoja on tarpeeksi pelottava. Siis jos sanoja vaikuttaa vahvalta henkilöltä, jonka kanssa eri mieltä olemisesta voisi seurata vaikeuksia.

Itsekin miettinyt että onkohan noin.

Mutta kun hänen vanhemmat vaikuttavat tosi fiksuilta ja filmaattisilta. Mutta tuota epäilen silti.

Miten henkilö on tuollainen Nasu, mutta kuitenkin tosi vaativa omien vanhempiensa suhteen, vaatii näiltä paljon.

eihän ihminen ole oikeasti Nasu, vaan se on selviytymisstrategia. Kun on päättänyt jossain vaiheessa mennä vahvemman puolelle, niin se on moraalisesti yksinkertaisempaa tehdä silloin, kun vahvempi on asemansa ansainnut. Eli pitää pakottaa se ansaitsemaan asemansa.

jotain tämmöistä? Ei kyllä ole täysin totta sitten se fiksuus ja filmaattisuus, jos lapsesta tulee tuommoinen.

[QUOTE="jaahas";25692402]oisko lapsena koettu tai nähty väkivalta[/QUOTE]

Aikamoista ylitulkintaa. Lapsuudessa koettu väkivalta voi toki olla tähänkin yksi syy, mutta tuskin ainoa.

[QUOTE="jaahas";25692646]No kun tuntuu olevan paljon liikkeellä tuota wannabe-oikeistolaisuutta liikkeellä, ja tuommoinen vahvemman jengiin ryysimisen maku siinä myös.

Ja joskus tuntuu, että se asenne myös periytyy.[/QUOTE]

Öh, mutta tämä liittyi minuun miten?

[QUOTE="jaahas";25692655]No ei mitenkään. Sehän oli mun ehdottama syy. Jäin odottelemaan nälissäni, että ehdotatkos puolestasi jotain sinäkin. Jos kirjotan jotenkin töksyvästi, niin se vaan johtuu siitä että nälättää ja väsyttää ja räyhätuuli vaivaa.

slurps nam nam. kerro ny jo.[/QUOTE]

Tjaah, no sitten. Ehkä se vanhempien fiksuus tai ainakin filmaattisuus onkin totta. Mutta niin, jos tässä nyt aletaan oikein yeistämään, niin itsetunnon kanssahan sillä on jotain tekemistä. Siis ettei uskalla syystä tai toisesta olla oma itsensä ja ilmaista sitä omaa ainutlaatuista mielipidettään vaan peeshaa ja peeshaa.

no mitäs meinaat harmolainen, kun olen miettiny näitä kiusaustarinoita täältä luettuani. että jos onkin kysymys sellaisesta, että kouluvaiheessa on oppinu tuon strategiansa? kun tuntuis, että jotkut ovat kokeneet muuttuneensa radikaalisti kiusaamisen seurauksena, eivätkä ole löytäneet alkuperäistä itteään sen koommin.

ja yksi kaverikin törmäsi vanhaan koulukaveriin joka oli ihmeissään kyselly että milloin susta tuommoinen nyynä on tullu kun olit niin räyhäkkä ennen. samaa multakin on joskus kysytty. tosin meitä ei kiusattu, vaan kasvuympäristöstä saadut traumat vaan nousi pintaan teinivuosina.

Olen miettinyt juuri noin, että itsetunnon kanssa jotain tekemistä. Huono itsetunto.

Tai miettinyt millainen lapsuus on ollut. Eräs tuntemani tällainen henkiö, äiti ei puhu mitään. Isä on puhelias.
Vaikuttaa älykkäältä. Mutta jotenkin kasvatustehtävässä, itsetunnon luomisessa on silti mennyt jotain pieleen.

Toki voi olla niin, että on vain tehnyt strategian, halu selvitä elämässä ja olla voittajan puolella.

Voi olla myös koulukiusaamista taustalla.

Arvelette ihan samaa kuin itsekin miettinyt.

Tiedättekö tyypin, joku sanoo erittäin vahvalla äänenpainolla jotain, niin johan tyyppi on peesaamassa: "kauheaa, hirveää, ei kai?"

Miksi ehdoin tahdoin pitäisi hankkia itselleen vaikeuksia? Yleensä vahvimman ja enemmistön joukoissa olemisesta on yksilölle enemmän hyötyä kuin heikoimman ja vähemmistön. En kyllä tunne kuvaamasi kaltaisia, jotka olisivat pelokkaita ja nynnyjä, mutta tunnen näitä vahvimman ja enemmistön joukoissa seisovia, olipa asia mikä tahansa. Jopa työelämässä heitä näkee, sillä oman urakehityksen kannalta on järkevämpää seistä vahvojen/enemmistön kuin heikkojen/vähemmistön joukossa. Kyse voi siis olla myös taktikoinnista ja siitä, että niin toimimalla voi saavuttaa tiettyjä etuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25693567:
Miksi ehdoin tahdoin pitäisi hankkia itselleen vaikeuksia? Yleensä vahvimman ja enemmistön joukoissa olemisesta on yksilölle enemmän hyötyä kuin heikoimman ja vähemmistön. En kyllä tunne kuvaamasi kaltaisia, jotka olisivat pelokkaita ja nynnyjä, mutta tunnen näitä vahvimman ja enemmistön joukoissa seisovia, olipa asia mikä tahansa. Jopa työelämässä heitä näkee, sillä oman urakehityksen kannalta on järkevämpää seistä vahvojen/enemmistön kuin heikkojen/vähemmistön joukossa. Kyse voi siis olla myös taktikoinnista ja siitä, että niin toimimalla voi saavuttaa tiettyjä etuja.

Ok. Ehkä loppupeleissä siis kaikki ovat Nasuja? Kukaan ei halua itselleen vaikeuksia.

Itse olen sitten varmaan hullu.

[QUOTE="a p";25693632]Ok. Ehkä loppupeleissä siis kaikki ovat Nasuja? Kukaan ei halua itselleen vaikeuksia.

Itse olen sitten varmaan hullu.[/QUOTE]
Kyllä mä tunnen niitäkin ihmisiä, jotka ovat aina kerjäämässä verta nenästään :D Mutta on aika tavallista, että ihminen ei halua itselleen vaikeuksia, jos on jokin keino välttää ne. Näillä "Nasuilla" ei luultavasti ole mitään kiveen hakattuja periaatteita tai mielipiteitä, joten heidän on helppo liikkua erilaisten näkemysten välillä ilman, että joutuisivat toimimaan omien periaatteidensa vastaisesti tai muuttamaan omaa mielipidettään. Mun tuntemani "Nasut" ovat varsin laskelmoivia ja valitsevat puolensa sen mukaan, mistä on heille eniten hyötyä. He ovat myös varsin menestyneitä, koska heillä on taito vaistota, kenen joukoissa kannattaa seistä. Vaikka eivät itse olekaan niitä vahvimpia, vahvimpien joukossa saa kuitenkin osansa siitä menestyksestä, mitä vahvimmat hankkivat. Menestyksestä sataa vähän mannaa niille häntäpään peesaajillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25693700:
Kyllä mä tunnen niitäkin ihmisiä, jotka ovat aina kerjäämässä verta nenästään :D Mutta on aika tavallista, että ihminen ei halua itselleen vaikeuksia, jos on jokin keino välttää ne. Näillä "Nasuilla" ei luultavasti ole mitään kiveen hakattuja periaatteita tai mielipiteitä, joten heidän on helppo liikkua erilaisten näkemysten välillä ilman, että joutuisivat toimimaan omien periaatteidensa vastaisesti tai muuttamaan omaa mielipidettään. Mun tuntemani "Nasut" ovat varsin laskelmoivia ja valitsevat puolensa sen mukaan, mistä on heille eniten hyötyä. He ovat myös varsin menestyneitä, koska heillä on taito vaistota, kenen joukoissa kannattaa seistä. Vaikka eivät itse olekaan niitä vahvimpia, vahvimpien joukossa saa kuitenkin osansa siitä menestyksestä, mitä vahvimmat hankkivat. Menestyksestä sataa vähän mannaa niille häntäpään peesaajillekin.
Minä taidan olla ainakin varttinasu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25693567:

Tämä on ihan totta, ja todella ymmärrettävää. Taktikoimalla sitä työelämässä parhaisiin tehtäviin edetään - karkeasti yleistettynä. :)

Sulla on väärä termi.

Siis Nasuhan haluaa toimia aina oikein, ja änkyttää sitten vaikka möhköfanttia vastaan että m-m-m-m-möhköf-f-fanttiher-r-ra ei saa k-k-kiusata

[QUOTE="vieras";25693786]Sulla on väärä termi.

Siis Nasuhan haluaa toimia aina oikein, ja änkyttää sitten vaikka möhköfanttia vastaan että m-m-m-m-möhköf-f-fanttiher-r-ra ei saa k-k-kiusata[/QUOTE]

Ahaa. Sitten en ole tarpeeksi hyvin perehtynyt lastenkirjallisuuteen. Minulle tuli Nasusta kuva, että hän menee mukaan kaikkeen, vahvempien puolelle.

Esim. se missä tiikeri eksytettiin muista.

[QUOTE="a p";25693843]Ahaa. Sitten en ole tarpeeksi hyvin perehtynyt lastenkirjallisuuteen. Minulle tuli Nasusta kuva, että hän menee mukaan kaikkeen, vahvempien puolelle.

Esim. se missä tiikeri eksytettiin muista.[/QUOTE]

No Nasu ei kyllä koskaan esim. kiusaa heikompaa.