Hae Anna.fi-sivustolta

Miten ivf-hoidot alkaa?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Nel., 16.08.2010.

1. Nel. Vierailija

Clomifen hoitojen jälkeen olemme ajatelleen ehkä siirtyä ivf:ään.

Alkaako hormonihoidot IVF:ssä jo edellisen kierron puolella, vai vasta sitten kun menkat ovat alkaneet? Voiko nimittäin hoitoa aloittaa ennen kuin on varmistettu ettei tärppiä ole tullut edellisessä kierrossa?

Mitä kaikkia hormoneja liittyy sitten alkukiertoon, montako käyntiä ultrissa? Millainen on siis tarkka aikataulu?

Onko erilaisia hormonivaihtoehtoja?

Miten tilanteeseen vaikuttaa se, ettei mitään vikaa ole löytynyt, ja clomifeneja kokeiltu 3 kiertoa + välikierrot. Lugesteroni ollut käytössä yli puoli vuotta.

Kuinka monta munasolua yleensä saadaan kyspytettyä ennen punktiota, mikä on ihanteellinen määrä? Tuntuuko erilaiselta kun munasoluja on paljon yhtäaikaa kypsymässä?

Pitääkö miehen antaa spermansa paikanpäällä, vai voinko ne itse viedä punktion jälkeen?

Jos tärppiä ei tule IVF:n myötä, niin millaisia ovat seuraavat kierrot? Onko punktio niihin vaikuttanut?

Alustavasti näistä jo puhuimme lääkärin kanssa, mutta kyselenpä teiltäkin...

2. Riippuu ihan tehdäänkö hoito pitkällä vai lyhyellä kaavalla. Jos pitkällä, niin toiminnan lamauttavat sumut alkaa jo edelliskierrossa, yleensä kp21. Lyhyessä alotetaan suoraa soluja kasvattavilla fsh-piikeillä jo vuotopäivinä.
    Julkisella suositaan pitkää kaavaa, koska silloin punktio voidaan ajoittaa tarkemmin tietylle viikolle. Sumuja saattaa silloin joutua käyttämään pidemmänkin aikaa, esim. pari viikkoa ennen piikkejä. Kuukautiset tulee sumujen aikana, mutta on tavallista että tällöin ne voi alkaa myöhemminkin. Piikkejä ei voi aloittaa ennenkuin tyhjennysvuoto on alkanut.

Koko hoito lyhyelläkin kaavalla kestää kuukauden, ja pitkällä lisäksi vielä se sumutusaika. Ennen piikkien aloitusta on ns. nollaultra jossa katsotaan kaiken olevan levossa ja limakalvon ohut, ja 1-2 ultraa on piikkien aikana, ennen punktiota.

Erilaisia lääkkeitä tiedän ainakin 5, näistä 3 yleisintä tuntuu olevan Puregon, Gonal ja Menopur. Näitä käytetään noin kymmenen päivää samaan aikaan sumujen (pitkä kaava) tai jarrupiikin kanssa (lyhyt kaava).
    Samanlailla käsittääkseni nämä hoidot tehdään, oli vikaa löytynyt tai ei.

Solujen määrä voi vaihdella paljonkin (ei mitään tai jopa kymmeniä), yleisin/toivottu määrä on ehkä 10-20 paikkeilla. Tästähän karsiutuu usein vielä hedelmöityksessä ja alkoiden jakaantumisessa osa pois. En ole kokenut mitään isompia kipuja tms. tuntemuksia tälläisillä rakkulamäärillä.

Miehen olisi melko välttämätöntä tulla paikanpäälle antamaan spermansa, tai se pitäisi tuoda kotoa paikanpäälle puolessa tunnissa. Se pitäisi olla jo valmiina käsittelyssä ennen punktiota.

Itselläni on venyneet seuraavat kierrot jonkin verran ivf:n jälkeen, muutamista päivistä jopa pariin kuukauteen.

3. Nel. Vierailija

Kiitos vastauksista! Voiko siis klinikalle mennä miehen kanssa yhtämatkaa, minä punktioon, ja mies näytteen antoon? vai pitääkö mihen olla siellä jo aikasemmin? Onko teille muille tullut sellaisia kauhuajatuksia, että mitä jos purkit menee sekaisin, ja munasoluni hedelmöitetäänkin jonkun muun siittiöillä? Varsinkin kun on eri sukunimet. Kyllä siellä saavat olla tarkkana. Tietty asiaa auttaa jos samana päivänä ei ole muita vastaavassa tilanteessa, niin ei ole labrassa ruuhkaa.

4. Lumikukka'' Vierailija

Kyllä, oikein hyvä on mennä yhtä matkaa miehen kanssa toimenpiteeseen. Huomaathan, että punktiossa doupataan aika tavalla ja sen jälkeen ei saa ajaa autoa vuorokauteen. Punktion jälkeen voi olla myös kipeä. Punktiopäivästä myös mies saa sairaslomapäivän.

Vaikka hoito lyhyellä kaavalla kestää kaikenkaikkiaan periaatteessa sen kuukauden, niin puolet siitä on piinailua. Vaihe pistosten aloituksesta siirtoon kestää noin kaksi viikkoa.

Muistelen, että lääkäri olisi jossain vaiheessa sanonut, että noin kymmenen kerättyä solua on keskiverto määrä. Näppituntumalta väittäisin, että yleensä noin puolet hedelmöittyy, mutta sitähän on etukäteen vaikea sanoa. Meillä on saatu viitisen solua kummallakin kerralla ja kahteen siirtoon alkioita.

Ei ole tullut ihan tuollaisia kauhuajatuksia, mutta monenlaisia muita kauhuskenaarioita kyllä. Rohkeutta! Paljon helpompia ne hoidot on ainakin mulle olleet, kuin mitä etukäteen pelkäsin.

5. Nel. Vierailija

Lisää hölmöjä kysymyksiä:

Maksetaanko ivf-hoito kerralla, vai sitä mukaan kun hoito etenee? ilmeisesti koko hintaa ei oteta siinä vaiheessa, jos yhtään hedelmöittynyttä munasolua ei ole siirrettäväksi?

Maksaako jokainen pakastettu alkio erikseen? Ja määräytyykö hinta sen mukaan kauanko niitä aiotaan säilyttää?

Onko sen kuukauden ajan seksikielto, vai miten menetellään? Ilmeisesti ei ole ainakaan hyvä että mies olisi pitkään "syöksymättä" ennen näytteen antoa?

Mitä jos onkin raskaana ja munasolujen kasvatushoidot punktiota varten jo aloitettu?

6. ekakertalainen Vierailija

Meilläkin alkamassa ensimmäinen ivf-kierto. Hoidot julkisella ja pitkällä kaavalla. Osaiskohan joku vastata munkin kysymyksiin.

Matkan vuoksi en päässyt ilmoittautumaan hoitokiertoon heti kp1 vaan pystyn soittamaan klinikalle huomenna jolloin on kp3. Onko liian myöhäistä päästä hoitoon tässä kierrossa?

Onko joku ollut punktiossa ilman miestä? Meillä mies matkustaa välillä työn puolesta ja pelottaa, että punktiopäivälle sattuu tietenkin joku matka. Lupasi kyllä olla antamassa näytettä aamulla, mutta jos pitää lähteä toiseen kaupunkiin töihin voi olla ettei pääse klinikalle mukaan päiväksi. Voiko sinne mennä yksin?

Jos olisi niin huono tuuri, että mieheni ei pääsisi mukaan, voisinko minä viedä mukanani hänen näytteen sairaalaan vai pitääkö miehen olla viemässä sitä henk.koht? Inssejä varten mies vei ne itse, mutta otti näytteet kotona eikä paikanpäällä.

Kun pitkällä kaavalla aloitetaan miten käydään ultrissa ja millainen aikataulu yleensä on. Meillä oli kyllä infokäynti jossa näitä asioita käytiin läpi, mutta lienenkö ollut niin jännittynyt, että kaikki on unohtunut :)

Kiitos jos joku ehtii / jaksaa vastailla.

7. Lumikukka'' Vierailija

Väestöliitolla (Oulussa) hoito maksettiin alkionsiirron yhteydessä kokonaisuudessaan. Laskullekin olisi saanut ja olisi ollut mahdollista maksaa osa jo aiemminkin. Pakastuksen hinta määräytyy alkioiden määrän mukaan, pakastusajalla ei ole merkitystä. Pakastesiirrot maksvat taas erikseen.

En tiedä millainen maksu menee, jos hoito epäonnistuu täysin. Mutta olisin yllättynyt, jos siitä ilmaiseksi pääsisi.

Nel, käytä ehkäisyä sumutekierto niin ei tarvitse pelätä aiheuttavansa mitään oletetulle raskaudelle :) Ei ole seksikieltoa, mutta ei varmaan tee hyvää/tunnu kivalta munasarjoissa kasvatteluvaiheessa. Ei kyllä yhtään tehnyt siinä vaiheessa mieli kokeilla.

Pitkällä kaavalla on ensin nollaultra jonka yhteydessä aloitetaan piikittely ja sitten ainakin kaksi ultraa ennen punktiota. Piikittelyvaihe kestää noin kaksi viikkoa.

8. haavelapsesta Vierailija

Pitkässä kierrossa on ennen piikittelyä oman hormoonitoiminnan lamaus (sumutteilla) ja vasta sitten alkaa munasolujen kasvatus (piikittelemällä). Sumuttelut kestää noin 2 viikkoa ja pistelyt sitten noin 2 viikkoa. Sumuttelujen jälkeen varmistetaan ultralla, että oma toiminta on unessa ja sitten alkaa piikittelyt.

Joku kysyi menosta punktioon ilman miestä. En kyllä suosittelisi. Ja toisekseen itse et saa ajaa autolla toimenpiteen jälkeen eli jollain kyydillä olisi kotiinkin päästävä. Toimenpide on hyvistä lääkityksistä huolimatta hieman kivulias tai vähintään epämiellyttävä, joten kyllä ainakin omasta mielestä se miehen läsnäolo oli ehdoton.

Minulla siis takana 3 IVF:ää, 2 lyhyellä ja 1 pitkällä kaavalla. Nyt viimeisemmästä alkanut raskaus rv 17+1.

Tsemppiä!

9. Nel. Vierailija

Voiko olo olla sen punktion jälkeen niin tukala ettei edes julkisilla pysty yksin kulkemaan ja kaupungilla kävelemään? Voisihan sen miehen pyytää sinne odotushuoneeseen istumaan. Mutta en mä oikeastaan kaipaa sitä miestä siihen kädestä kiinni pitämään - kyllä sitä on kaikenlaisia toimenpiteitä yksin kokenut. Paitsi tietty ensimmäisessä synnytyksessä oli mies mukana. Mä luulen että mua hermostuttais enemmän jos mies olisi siinä vieressä. Paitsi että siinä alkion siirrossa ois tietty ajatuksena mukava että ollaan oltu edes samassa huoneessa kun lapsi saanut alkunsa. ;) Ois myös mielenkiintoista olla näkemässä sitä hedelmöitystä lasimaljalla - mutta se ei kai ole mahdollista.

Noh, omalta osaltani nyt meneillään vielä yksi luomukierto, ja peukut pystyssä, jospa edelliset clomit-kierrot ois saaneet hyvän hormoniputken aikaan...ja tärppi olisi vielä mahdollista näinkin. En tosiaan tiedä millainen hoitosuunnitelma mulle tulisi liittyisikö siihen sumutteetkin. Itse toivon kyllä mahdollisimman lyhyttä kaavaa.

10. haavelapsesta Vierailija

Minä olen pitänyt punktioitani ihan ok helppoina eli suht kivuttomasti ovat menneet, mutta saakelin arkahan se alapää on varsinkin sen ekan päivän. Eli mihinkään julkiseen kulkuneuvoon en olis kyllä suostunu. Ja mieskin yritti ajella niin tasaiseen kun vaan pystyi sillä kuopat ja töyssyt otti kipeää. Mutta luulenpa, että hyvin yksilöllistä on. Ihan jo siitäkin lähtökohdista, että tuleeko muniksia paljon vai vähän. Mulla on tullut aina aika paljon, joten munasarjat ja koko vatsa on ollut toimenpiteen jälkeen turpea ja arka.

Minä tykkäsin siitä samasta ajatuksen tasolla, että mies on mukana punktiossa. Koskapa sinä päivänänähän se mahdollinen lapsi alkunsa saa, kun hedelmöitys tapahtuu tuolloin :)

11. Nel. Vierailija

Voiko niillä pistoksila jotenkin määritellä sitä montako munasolua kypsyy? Voiko sen perusteella ennustaa jotain että clomit on tuottaneet mulle pari kertaa 3 hyväkokoista munarakkulaa (jolloin ei kyllä ole uskallettu yrittää). Eli clomit toimi vähän liian hyvin.

Onko teiltä molemmilta otettu ennen ivf-hoitoon siitymistä jokin tulehdusarvo-verikoe? Jostain sellaistesta lääkäri puhui. Mitä siinä tarkkaillaan, kun kerran mieheltäkin pitäis sit ottaa?

12. haavelapsesta Vierailija

Pistelyillä ei voi määritellä kuinka monta rakkulaa lähtee kehittymään. Reagointi on hyvin yksilöllistä ja samalla ihmiselläkin per kierto voi vaihdella huimasti. Itselleni clomit tuotti aina selkeän johtofollin ja ehkä toisen pikkaisen pienemmän, mutta ei siis enempää. Sitten IVF:ssä reagoin pistelyihin liiankin kanssa eli aina turhan paljon (ja sitten huonolaatuisia) muniksia syntyi. Viimeisimmästä IVF:stä jopa lievää hyperstimulaatiota ja edelleen huonolaatuiset munikset, mutta kovasti se nyt silti yrittää plussana tuolla vatsassa :)

Verikokeissa piti käydä ennen IVF:ää. En muista mitä siihen kuului, mutta tulehdukset ja sukupuolitaudit tsekattiin molemmilta.

13. Minni_ Vierailija

Nel kyseli että voiko punktion jälkeen olla niin kipeä olo ettei pysty kulkemaan julkisilla. Itse olen ainakin ollut, olen ollut kolmessa punktiossa. Heti toimenpiteen jälkeen on aika pöllähtänyt olo (meillä päin annetaan morfiinia, tavallista kipulääkettä sekä yksi rauhoittava punktioon) lääkkeistä ja alapää on aika arka. Ensimmäisen punktioni jälkeen kävelin "kyyryssä" vatsaani pidellen vielä seuraavana päivänä, minusta ei ollut paljon muuhun kuin sohvalla makoiluun samana päivänä, seuraavana sattui ainoastaan kävellessä ja vessassa käynnin yhteydessä. Toisessa ja kolmannessa (josta sitten tärppäsi) punktiossani oli turtunut ja arka olo punktiopäivän, mutta pidin vielä seuraavankin päivän sairaslomaa ja lepuutin sohvalla. Siirtopäivänä -2 päivää punktiosta - on aina ollut jo normaali olo.

Veikkaisin että eka punktioni oli kivuliain, koska silloin minulta puhkaistiin 17 rakkulaa (joista 4 tyhjiä). Toisessa ja kolmannessa oli vähemmän muniksia, ehkä sen takia palauduin nopeammin punktiosta.

Itse en olisi voinut kuvitella olevani punktiossa ilman miestäni. Itse toimenpiteen aikana on aika pöllyssä ja keskityin ainakin itse munien keräykseen (kyselin koko ajan kuinka monta ovat keränneet, ja pyysin tarvittaessa lisää morfiinia) joten mies oli aika statisti, mutta punktiotuolista nousemiseen tarvitsin apua talutukseen kun olin ihan pöllyssä ja jalat meinasivat pettää. Miehelleni on kanssa ollut tärkeää olla mukana kaikessa. Nää hoidot oli meidän eikä mun juttu, ja mies on muutenkin vähän sivustatisti kun kaikki pyörii naisen ympärillä ja hän ei oikein voi tehdä mitään. Se oli miehellekin aika turhauttavaa. Kaikkiin ultrauksiin en kyllä ole miestäni tarvinnut. Alussa hän oli mukana enemmän, vikalla kerralla vaan punktiossa ja alkionsiirrossa.

Olen joskus kuullut että optimaalinen munisten määrä olisi 8-12 kappaletta. Yleensä aloittavat ihan standardiannoksilla, mutta pitkin stimulointia ultrataan ja voidaan sitten nostaa tai laskea annosta. Jos on PCO niin aloitetaan usein varovaisemmilla annoksilla.

En muista enää mitä kokeita meiltä otettiin ennen hoitojen alkuja. Ainakin hormoniarvoja minulta, ja sitten jotan kromosomi- ja hormonijuttuja mieheltä (hänen spermanlaatunsa on todella huono).

Muistelisin että jos miehellä on huono spermanlaatu, niin ainakin pari päivää olisi hyvä pidättäytyä seksistä.

Tsemppiä tuleviin hoitoihin!

14. Minni_ Vierailija

Niin vielä... meidän klinikalla sanotaan että jos asuu alle 2 tunnin matkan päässä klinikalta, niin spermapurkitus tehdään kotosalla. Varmasti mukavampi miehellekin tehdä se kotioloissa, mun miestä on aina häirinnyt jos on joutunut tekemään sen klinikalla (teki joskus kun tehtiin testejä ennen hoitoja), varsinkin ajatus siitä että kun menee purkin kanssa vessaan niin kaikki siellä käytävällä/oven takana tietävät mitä hän tekee. Kun sen purkituksen tekee kotona, niin pari tuntia säilyy hyvin, pitää vain pitää se lämpöisenä, esim. miehen povitaskussa. Minä kuljetin purkkia punktioon tissieni välissä, siellä ainakin pysyi ruumiinlämpöisenä ja pysyi hyvin kun oli sellainen urheilurintsikkatoppi päällä :)

15. Nel. Vierailija

Sain eilen kunnon faktaa asiasta lääkäriltä. Tosiaan nenäsumutuksen voi aloittaa jo tässä kierrossa vaikka tämän kierron lopputulos on vielä epävarma. Mahdollisuus vielä nimittäin luomutärppiin.

Ja tosiaan saikkua tulee monta päivää, ja ilman saattajaa ei kotiin päästetä.

Alkaa kyllä pelottaa. Mutta en halua enää asiaa lykätä.

16. Nel. Vierailija

Lisää kysymyksiä:

Millaisia sivuoireita teillä on tullut sumutteiden aikana, mitkä aloitetaan jo loppukierrosta ennen seuraavia menkkoja? Miten ne on vaikuttaneet menkkoihin? Onko ollu pahemmat vai helpommat?

Huomasin että tosiaan sitä munasolujen kasvatteluvaihetta onkin pidempään kuin mitä normaalissa kierrossa olisi. Eli alkionsiirto tehdään viikkoa myöhemmin kuin mitä oikea ovulaatioajankohta olisi. Johtuuko se vaan siitä että se munasolujen kasvattelu kestää niin pitkään?

17. Mulla on alkaneet myöhemmin ja olleet niukemmat menkat lamautusaikana. Vasta yli 10 päivän käytön jälkeen on alkanut ilmaantua hikoiluja ym. oireita.
    Soluja on kasvateltu 9-11 päivää ja sitten päivä väliin ja pregnyl ja sitten taas päivä ja punktio. Alkiot siirretty 2 päiväisinä. Eihän ne alkiot luonnon oloissakaan heti ovulaation aikoihin kiinnity vaan muutama päivä päästä tästä kun kulkeutuvat kohtuun. Pyritään tässäkin siis luonnolliseen kiinnittymisvaiheeseen. Punktiohan on tavallaan kuin "ovulaatio", kun solut lähtee rakkuloista.

18. haavelapsesta Vierailija

Minulla alkoi sumuttelu kierron 21 päivä ja ihan normimenkat tuli kp 33 (eli hiukan normaalia 28 kiertoa myöhemmin). Ehkä vuoto/suttuilu kesti päivän pari pidempään kuin normaalisti. Pistokset alkoi sitten 17 päivän sumuttelun jälkeen ja tästä 13.:nä oli punktio.

Sumuttelusta en huomannut mitään oireita. Myöskään pistoksista ei ole koskaan tullut muita oireita kun turpea vatsa ja muutoinkin turvotusta. Minä kun tahdon ylireagoida näihin hormooneihin eli lievää hyperstimulaatiota oli tässä pitkällä kaavalla toteutetussa IVF:ssä.

Ihan en ymmärrä Nellin kommenttia: "Alkionsiirto tehdään viikkoa myöhemmin kuin mitä oikea ovulaatioajankohta olisi."

Eihän IVF:ssä oikeasti ovuloida vaan ovulaatio toteutetaan irroituspiikillä sitten kun munikset ovat sopivan kokoisia. Eli riippuu täysin ihmisestä ja miltä ultrissa näyttää eli että milloin se irroituspiikki annetaan. Ja sitten itse alkionsiirto niin sekin tehdään klinikasta riippuen yleisesti 3.:na päivänä punktiosta, mutta pidempääkin viljelyä tehdään. Meillä kokeiltiin ensimmäisen kerran pidempää viljelyä eli alkionsiirto oli vasta 4 päivää punktion jälkeen.

Tsemppiä jatkoon!

19. Nel. Vierailija

Niin, siis tarkoitan että ivf-hoitokierrosta tulee ilmeisesti pidempi kuin normaalikierto olisi? Ainakin omien laskujeni mukaan minulla punktio tehtäisiin noin viikkoa myöhemmin, kuin mitä normaali ovulaatioajankohta olisi. Eli siis että punktio olisi vasta kolmen viikon päästä menkkojen alusta. Tiedän siis että ei normaalia ovulaatiota tässä hoitokierrossa tapahdu.

Kestääkö alkion haahuilu kohdussa sitten yhtä kauan kuin se normalisti kestäisi ennen kiinnittymistä, vai tapahtuuko se tässä ivf-hoidossa aikaisemmin, kun ei alkio kulje munatorvea pitkin? Ja siten siis raskaustestikin voisi näyttää nopeammin tulosta?

Kirjoittelenkohan ihan sekavia. ;)

20. haavelapsesta Vierailija

Ok, nyt Nelli ymmärrän mitä tarkoitit :)

Minä olen ymmärtänyt näin, että normaalissa kierrossa tämä munasolun hedelmöittyminen ja jakaantumisia tapahtuu siellä munajohtimissa ja tämähän IVF:ssä tapahtuu maljalla labrassa. Samallalailla sekä normaalissa että IVF-kierrossa itse kohtuun "tipautetaan" alkio, jonka jakaantumisasteissa voikin sitten olla jo eroja. Mutta eiköhän se IVF-alkiokin paikkaansa etsi, mutta viljeajan pituudesta riippuen saattaa olla luonnollista reittiä tullutta alkiota jakaantuneempi. Ja riippuu ihan alkiosta (luonnollinen tai IVF) kuinka kauan etsii sopivaa paikkaa "telakoitua".

IVF hoidossa raskaustesti/verikoe tehdään kaksio viikkoa punktiosta eli ns. kaksi viikkoa ovulaatiosta. Itse olen aina odottanut tähän saakka, enkä ole testaillut etukäteen. IVF:ssä käytettävät lääkkeet nimittäin antavat liian aikaisin testattuna väärää positiivista r-testiin.

21. Nel. Vierailija

Sellainen hölmö kysymys tuli mieleen, että jos pakasteeseen siirretään alkioita useampi, ja tarve tulee niitä käyttää, niin sulatetaanko ne sitten kaikki kerralla? Vai voiko sieltä ottaa ensin pari, ja jos niiden siirto ei onnistu niin sitten esim seuraavassa kierrossa sieltä otettaisiin taas lisää, mikäli olisivat selvinneet? Ihmettelin vaan että kun monet kokevat usemman ivf-hoidon alusta asti, niin eikö niiden välillä ole sitten kokeiltu ensin pakastesiirtoja? vai onko niin ettei niitä hyvälaatuisia tosiaan niin montaa tule?

22. haavelapsesta Vierailija

Meillä on alkiot pakastettu pareittain ja sitten pariton yksin. Sulatettu on sitten ensin pari ja jos ongelmaa niin sitten lisää. Mutta näinhän se on ollut meidänkin kohdalla, että ekassa IVF:ssä saatiin kyllä kovasti muniksia ja alkioitakin mutta olivat niin huonoa laatua ettei voitu edes pakastaa. Pakastus ja varsinkin sulatus on alkioille kova paikka, joten ihan rupuja ei kannata pakastaa kun eivät kuitenkaan selviäisi. Toisessa IVF:ssä taidettiin saada 5 alkiota pakkaseen. Ensimmäiseen passiin sulatettiin taas suorilta kaksi ja ne siirrettiin, mutta tuloksetta. Toiseen passiin ei sitten päästykään, kun mikään kolmesta alkiosta ei selvinnyt. Mutta eroja toki on eli toisille tulee todella laadukkaita alkioita ja passejakin voidaan sitten yrittää useita.

23. Nel. Vierailija

Mites muuten, onko seksi kiellettyä ivf:än aikaan vai onko se lähinnä niin ettei silloin paljon mieli tee? Entäs jos ois kyseessä pakastealkion siirto luomukiertoon? Silloinhan tulee hyvinkin myös oikea munasolun irtoaminen, vai miten se menee?

Sumutus alkaa pe - toivon ettei heti tulis mitään ikäviä oireita. Miten sumutus vaikuttaa esim PMS-oireisiin? Samallahan käytän edelleen lugesteroneja. Kyllä sitä elimistö joutuu koville kun toisesta päästä tuupataan toista ja toisesta toista ja sitten vielä piikitykset. On siinä sitten oikee hormoonisoppa.

Kauheesti multa tulee kysymyksiä, vaikka aika paljon asioita jo lääkärin kanssa käytiin, mutta ei siinä tajua kaikkea kysyä. Muutenkin se pitää mua varmaan ihan hassuna, kun mietin kaikenlaista.

Edelleen hulluna toivon, että tärppi ois nyt kuitenkin jo käyny.

24. Nel. Vierailija

Sumutusta takana nyt viikko - ei mitään oireita mielestäni vielä siitä....sentään. Nyt tuntuu menkkamaiselta, joten todnäk ne menkat sieltä alkaa, vaikka siis tässäkin kierrossa annettiin tärpille mahdollisuus.

Mietin vaan että miltä siellä ekassa ultrassa pitäisi näyttää? Eli siis saisiko olla yhtään kasvavaa munasolua näkyvissä, vai miten se oman hormonitoiminnan lamautus näkyy? Mitä jos todetaan ettei sumute ole tehonnut halutulla tavalla?

Luin että sumutetta käytetään myös endon hoitoon. Se saattaa ensin pahentaa niitä oireita, mutta jonkun ajan päästä menkat voi jäädä kokonaankin pois - jos siis kyseessä hoito nimenomaan endoon. Eli nähtäväksi jää, alkaako mulla nyt pahemmat menkat vai helpommat... Mulla on aikoinaan ollut lievää endoa, ja aina pahat menkat.

25. haavelapsesta Vierailija

Munasarjojen pitää olla lepotilassa eli ei saa olla kypsyviä munasoluja. Tokihan ne kaikki munasolut/alut siellä näkyy, kun meillä naisilla nämä sukusolut on jo syntyessä ja uusia ei muodostu. Mutta siis mitään johtofollikkeleja/kypsymään alkaneita ei saa olla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri