miten jaksaa mielenterveysongelmaisen läheisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Täytyykö kaikki vain niellä, vaikka loukkaukset ovat mitä alatyylisintä tasoa.

Skitsofreniasta on kyse ja tiedän, että kaikki ne harhaiset käsitykset ja muka kieroudet joita minä suunnittelen, kuuluu sairauteen, mutta entä jos minä en enää jaksa noita juttuja, olenko minä kohtuuton, jos en ole sairaan tukena niin hyvässä kuin pahassa?
Kyllä minäkin käyn terapiassa, mutta ei sekään mikään ihmekeino ole vahvistaa minun kilpeä kestämään kaikki paska mitä minulle syydetään...

entisenä mielenterveyspotilaana sanon että et ole ollenkaan itsekäs tai paha jos otat ihan omaa aikaa välillä.

mun läheiset joutu tosi koville mun kanssa ja nyt olen vasta sen tajunnut..

Ihmisen ei tarvitse kaikkea sietää vaikka toinen olisikin sairas. Paremmin voit jatkossa olla tukena kun pidät huolta myös omasta jaksamisestasi.

otat välilllä aikalisän etkä kanna siitä yhtään huonoa omaatuntoa..

Et ole kohtuuton. Ja hyvä että käyt itsekin terapiassa purkautumassa.
Kuka läheinen on kyseessä? Kysyn vaan siksi, että se on aika eri asia, jos kyseessä on vaikkapa aviomies tai kaukaisempi läheinen.

En osaa kyllä vastata miten jaksaa mielenterveysongelmaisen läheisenä. Ihmettelen (ja arvostan) kyllä suuresti. Itse olen työssäni tavannut paljonkin skitsofreenikkoja ja läheisiä ja en tiedä mikä yhdistävä tekijä näillä läheisillä on. Vahvoja ihmisiä varmaankin. Paljonhan eroja tulee juurikin noissa tilanteissa... Esim. juurikin skitsofrenia on niin rankka sairaus etten osaa sanoa miten itse jaksaisin. Jos aviomies sairastuisi niin eihän sitä toista jätä niin vain, mutta kun on pienet lapsetkin niin tarvisi asiaa miettiä monelta kantilta. Enkä tiedä kuinka oma pää kestäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Lopeta kaveruus hullun kanssa.

No en nyt tiedä onnistuuko, kun kyse on äidistäni.

Minulta myös odotetaan, että minä otan tilanteen haltuun ja saatan hänet hoitoon. Tulee soittoa äidin siskoilta, isäni odottaa että minä hoidan hänet kuntoon. Minun on paha tehdä m1:stä ja hoitoviranomaisilla on avohoito päällä ja eivät ilmeisesti suosi kovinkaan helposti osastoa.

Yhteistyössä