K
keskosen äiti
Vieras
Ihana esikoiseni on nyt reilu 4kk. Hän syntyi kaksi kuukautta etuajassa, mutta kuin ihmeen kaupalla voi todella hyvin ja pääsimme kotiin viikon kuluttua. Vaikka keskosuus ei ole aiheuttanut mitään vahinkoa lapselle (tai ainakaan vielä ei ole huomattu), tuntuu raskaalta kuunnella muiden vertaavan vauvaani ikätovereihinsa. Olen sanonut ihmisille, että lapsi kehittyy aivan ikänsä mukaan, sillä meidän tapauksessamme kehitystä seurataan lasketun iän mukaan kaksivuotiaaksi asti. Vauvani vastaa kehitykseltään nyt siis noin 2,5 kuukauden ikäistä. Silti saan jatkuvasti olla selittelemässä, miksi vauva kannattelee päätään niin huonosti, miksei hän tartu leluihin, miksei hän sitä ja tätä. Serkkuni lapsi on kuukauden vanhempi, syntyi täysiaikaisena ja on luonnollisesti aivan eri tasolla motorisessa kehityksessä kuin oma pikkuiseni. Ainaisen vertailun kuunteleminen on raskasta.
Pahinta tässä on, että olen itsekin huomannut vertailevani lastani muihin. Vaikka TIEDÄN, etten saisi, teen sitä silti. Lapsi on iso ikäisekseen (sai painoa valtavalla vauhdilla), joten koko hämää ihmisiä ja myös minua.
Miten osaisin unohtaa ainaisen vertailun? Siitä vain ahdistuu. Nytkin odotan kovasti, että vauvani alkaisi vierastaa. Jotenkin tuntuisi itselle tärkeältä, että vauva osottaisi jotenkin tunnistavansa minut, äitinsä.
Pahinta tässä on, että olen itsekin huomannut vertailevani lastani muihin. Vaikka TIEDÄN, etten saisi, teen sitä silti. Lapsi on iso ikäisekseen (sai painoa valtavalla vauhdilla), joten koko hämää ihmisiä ja myös minua.
Miten osaisin unohtaa ainaisen vertailun? Siitä vain ahdistuu. Nytkin odotan kovasti, että vauvani alkaisi vierastaa. Jotenkin tuntuisi itselle tärkeältä, että vauva osottaisi jotenkin tunnistavansa minut, äitinsä.