Miten jaksan opiskella? kun olen näin väsynyt, uupunut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kahvi enää auta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kahvi enää auta

Vieras
Opiskelen etänä.. Olen kotona tällä hetkellä 4v ja 8v lasten kanssa. Viikko sitten päättyi puolenvuoden työharjoittelu. 8v on tietty päivällä koulussa ja 4v käy 2xviikossa osapäivähoidossa. Nyt mun pitäis lukea tenttiin, väsätä opinnäytetyötä ja samalla koko huusholli on kun pommin jäljiltä eli siivota pitäis. Normaalisti 4v menis hoitoon tänään mutta on niin kovassa flunssassa että taida pitää kotona tänään kun on infektio herkkä lapsi ja astmaa.

Mä oon ihan tööt... Olen kyllä saanut nukkua kun mies on touhunnut lasten kanssa mutta tuntuu että se ei auta mitään väsyttää kuitenkin yhtä paljon.

Muutama vuosi sitten kärsin aina loka-joulukuu kaamos masennuksesta. Nykyään en ole ollenkaan masentunut tuohon aikaan vaan se masennus alkaakin vasta joulun jälkeen ja saattaa kestää toukokuun alkuun asti eli oon aivan tööt sen ajan. Kroppa saa vissiin jonkun järkytyksen kun alkaa taas päivät pitenemään ja on valoisaa.

Paineita lisää se että mulla on 3 tehtävää jotka pitää palauttaa helmikuun sisällä, mieluiten ennen hiihtolomia. Niissäkin on kova homma kun en ole edes aloittanut niitä.

Omaa vikaahan tämä tietty on kun olen jättänyt asiat viime tinkaan... Ei ole yhtään mun tapaista mutta kun on niin väsynyt.

d-vitamiinia otan purkista päivittäin 20mikrog. ja c-vitamiinia 500mg sillon kun oikein väsyttää otan 1g.

normaalipainoinen olen. Yleensä harrastan liikuntaa jossain muodossa päivittäin ja siihen päälle vielä hyötyliikunnat. Tosin nyt en ole liikkunut pitkään aikaan olen sairastellut flunssaa itsenäisyys päivästä lähtien.. Nyt kyllä tauti voiton puolella mutta yskä on ollut kova ja sitä on edelleenkin joten siksi olen ollut varovainen tuon liikunnan suhteen, kun pelkona ollut että hankin itselleni keuhkokuumeen niin kuin mies ja lapsi sai.

Syömiset on vähän niin ja näin... syön terveellisesti sillon kun jaksan.. en kyllä käsitä miten ihminen voi olla niin laiska ettei viitsi edes omenaa tai mandariinia itsellensä kuoria.. mutta näin joskus on...

Ymmärrän! Olen kans ihan väsyny opiskelija, joka käy samalla töissä. Mietin noin kerran viikossa, että luovuttaisin. Tähän asti olen kuitenkin taistellut kursseista läpi. Varmaan sen voimalla, että tätä elämää missä mulla ei ole vapaa-aikaa ja hirveet paineet suoriutua joka paikasta olis enää vain vuosi jäljellä! Sitten saan olla vain töissä :) se on varmaa niinkuin ois lomalla :D

Mulla on auttanut se etten vaadi itseltäni ihan niin paljon. En ota enää stressiä siitä onko kotona siistiä tai onko tukka aina aamulla hyvin. Kuhan selviydyn pakollisista toiminnoista. Autto kummasti ku lakkasin stressaamasta jokapäiväsestä siivoamisesta. Ei siihen kuollukkaan että kämppä on välillä ihan pommin jäljiltä.

Olen myös antanut itselleni luvan opiskella vähän pitempään. Ei haittaa vaikka valmistun puolivuotta myöhemmin kun muut, kuhan valmistun :)

Stressaa niin kun mun olis pitänyt jo valmistua jouluksi. Mutta en valmistunut. En saa noista opinnoistani enää opintotukea joten raha asiakin nyt sitten stressaa ja paljon, työmarkkinatukea kun ei tipu ennenku on tutkinto valmis. :(

Ja vaikka saisin olla rauhassa se ei joka asiaan auta. Esim opinnäytetyön tekeminen on osoittautunut todella haastavaksi. Pelkään että kirjoitan liian samantapaisesti kuin kirjoissa tai muissa käyttämissä lähteissäni ja saan jonkun plagiointi syytöksen.

Yhden tehtävän sain eilen illalla tehtyä..edes jotain edistystä..

Tee suunnitelma, mitä teet milloinkin. Aikatauluta tarpeeksi löysästi, ettei synny stressiä. Anna siivoamisen olla. Hanki kaikki mahdollinen lastenhoitoapu. Älä pidä rimaa liian korkealla opinnäytetyön kanssa. Merkitse tekstiin lainausmerkkeihin suoraan lähteestä kopioidut osat. Ensimmäisessä versiossa suoria lainauksia voi olla enemmänkin ja kun pääset asioista jyvälle, alkaa sitä omaakin näkemystä löytyä ja voit muokata tekstiä omaksesi. Plagiointisyytöksiä on turha pelätä, ellet ole väitöskirjaa tekemässä.

Jos ei vaan onnistu, niin mene lääkäriin, saatat sairastaa masennusta. Silloin ei vaan jaksa nnostua mistään :(

Opiskelun ja lapsiperheen yhdistäminen on ollut paljon vaikeampaa kuin kuvittelin. Olen vähän samassa tilanteessa kuin ap. Ollaan kaikki sairastettu ihan hirveästi ja kun päivisin olisi aikaa opiskella, niin olen vain yksinkertaisesti niin väsynyt, etten saa opintoja tehtyä. Suuren työmäärän vaativat viimeset esseet ja seminaarityöt pitäisi saada tehtyä. Tiukkaa keskittymistä vaativa työskentely on ylivoimasen vaikeeta, kun ei saa öisin nukuttua.

Olin työelämässä vuoden tuossa välissä ja silloin valvotut yöt oli paljon, paljon helpompi kestää ja selvitä töissä. Vaikka työ myös melko haastavaa. Väsyttää niin, että itkettää.

Sainpahan valitettua. Tsemppiä ap:lle!

Mitenkä tuo sitten merkitään että mistä se lainattu teksti on otettu? loppuunko? vai heti sen lainauksen jälkeen?

esim näinkö?

pälä päläplösdjdj kdjflsjdkflsdkf ljflkjdfkldjflkf. jslkfjklsdjfksdjfklsdj
djfjdfkjshdfhsdfkjhdjfhdjfhkjdhfdsf. "hökö höpö löpön töttööö löllöö".
kdjfkdjf jäkä jäkä jää plää ksdjflsjkdjflsdjfksdjfl öasdläasld ösldöl.

Lähde kukkojen kirja, J höppänä , K Eskola 2003.

Tää on niin hankalaa kun opiskelee etänä ja ei voi noin yhtäkkiä vaan kysyä neuvoa oppilaitokselta.
ja se ohje paperi nippu minkä sain on niin vajaa ettei sielä oo juuri mitään mainittu ainakaan näistä jutuista.

Täällä myös yksi väsynyt yh-opiskelija.. :/ Tuntuu ettei kerkiä millään tekemään ja pysy muiden matkassa, tarvitsisi enemmän lukuaikaa tentteihin. Keskittymiskyky huono, masennuskin taitaa taas pitkästä aikaa kolkutella ovella :/

[QUOTE="a.p";28035932]Mitenkä tuo sitten merkitään että mistä se lainattu teksti on otettu? loppuunko? vai heti sen lainauksen jälkeen?

esim näinkö?

pälä päläplösdjdj kdjflsjdkflsdkf ljflkjdfkldjflkf. jslkfjklsdjfksdjfklsdj
djfjdfkjshdfhsdfkjhdjfhdjfhkjdhfdsf. "hökö höpö löpön töttööö löllöö".
kdjfkdjf jäkä jäkä jää plää ksdjflsjkdjflsdjfksdjfl öasdläasld ösldöl.

Lähde kukkojen kirja, J höppänä , K Eskola 2003.

Tää on niin hankalaa kun opiskelee etänä ja ei voi noin yhtäkkiä vaan kysyä neuvoa oppilaitokselta.
ja se ohje paperi nippu minkä sain on niin vajaa ettei sielä oo juuri mitään mainittu ainakaan näistä jutuista.[/QUOTE]

Voit laittaa esim.

Eskolan (2003, 23-25) mukaan plaa plaa....

tai plaa plaa plaa (Eskola 2003, 23-25). Tuossa siis jos Eskola on kirjan kirjoittaja, niin viittaat häneenja pilkun jälkeen sitten sivunumerot. JOs taas Eskola on on toimittanut kirja ja siinä on usemapia kirjoittajia, niin viittaat kirjoittajaan teksitissä Esim. jos eskolan kirjassa on möttösen artikkeli, niin laitat viittauskohtaan Möttönen ja sivunumerot. LÄhdeluetteloon ensin Möttönen, kirjan julkaisuvuosi ja artikkelin nimi, sitten teoksessa Eskola....

JOs viittaus kuuluu vain yhteen lauseseen, niin piste tulee sulkujen jälkeen, tällä tavoin:

Pupuja pidetään monesti hankalina lapsiperheen lemmikkeinä (Eskola 2003, 1).

JOs taas samaan kirjaan/kirjoittajaan viitataan koko kappaleessa tai useammassa lauseessa, niin tehdään näin:

Pupuja pidetään monesti hankalina lapiperheen lemmikkeinä. Puput ovat arkoja ja jäävät helposti jalkoihin. Pieni lapsi ei välttämättä osaa kohdella pupua oikein. (Eskola 2003, 1.)

Tällöin pisteet tulee kuten edellä, lauseen loppuun ja sulkeiden sisään.

:hug: Niin tuttua, niin tuttua. Täällä toinen saamaton. :wave:
Tiedän, että tähään auttaisi säännöllinen aikataulu. En vain tunnu saavan sitä aikaiseksi, kun aina voi aloittaa huomenna. Meillä on hyvin samanikäiset lapsetkin. Tokaluokkalaisen koulupäivät on vielä sen verran lyhyitä, eteti siinä hirveästi ehdi. Lisäksi minä oon iltaihminen. Aamulla ja aamupäivästä en ole parhaimmillani.

Sen ole huomannut, että vihdoin vauhtiin päästyäni voisin jatkaa vaikka kuinka kauan. Voisiko sun mies auttaa sua esim. viikonloppuina ja antaa sun keskittyä vain kirjoittamiseen, vaikka koko päivän ja yötä myöten? Kun sulla on deadlinekin noin pian. Siis jos sulla toimisi sama systeemi.

Katso lähdeviittausten merkintä kielijelpistä. Ja ainakin yliopistojen sivuilta löytyy neuvoja juuri noihin merkintöihin ja muihin. Googleta.
Ryhdy vaan hommiin.

vo ikuule mä mietin ihan samaa ennen joululomaa.. olin jos ehtinyt purkaa mieheenkin väsymystäni ja stressiä,kun tuntui että en saa yhtään tuke häneltä,lisäksi oli parisuhde ongelmiakin. ei oikein yhteistä aikaa ja sekin meni hampaiden kiristelyksi koska mä olin vaan niin väsynyt ja hermostuin liian herkästi.

ukko ratkasi ongelman lähti kävelee koska vihaa mua(ei rakasta enään) koska hänellä oli niin hirveää elämää mun kanssa(joo viimeiset viikot enenn lähtöä,mutta ei kaikki vuodet).

joten mulla meni parisuhde/avioliitto sen jatkuvan väsymyksen ja stressin vuoksi.voin sanoa että ei kannattanut!

nyt sit seisoo opinnot kun jaksan vielä vähempi,oikeastaan tuntuvat aika turhilta, opintojen takia vedin itseni piippuun ja suhteeni myös.. :( en suosittele. Mutta yleensä opinnäytetyöhön saa kirjalliset ohjeet! mikä ala? onko ammattikoulun opinnäytetyö kysessä? hei multa tuntu kanssa tolta,kävin kyselee palstaltakin neuvoja ja niitte avulla oikeastaan ratkaisin pari vaikeaa ongelmaa ja mä sain h3! vaikka en yhtään jaksanut panostaa siihen. tosin mulla oli sellanen ala/opinnäytetyö aihe että pystyin kirjoittaa lähes kaiken omasta päästä :D

Vähän tuntuu olevan paukut loppu minullakin... Teen vain osa-aikatöitä, että jäisi enemmän aikaa opiskelulle. Nytkin istun kirjastossa "opiskelemassa"... hoh-hoijaa. Perjantaina on deadline, että pakkohan se on tästä taas motivaatiota repiä.

Minä en edes pysty tekemään iltaisin tehtäviä, keskittymiskyky on väsyneenä ja lääkkeen vaikutuksen loputtua ihan olematon. Lisäksi minun pitää nukkua tarpeeksi, koska aivoni toimivat entistä huonommin, jos olen väsynyt.

...yksi ikuisuusopiskelija, joka on päättänyt tämän vuoden aikana vihdoin valmistua. Yritetään tsempata toisiamme - pistetäänks joku tsemppiryhmä facee tai jotain? Mun on myös tosi vaikea saada aloitettua mitään + masennus vaivaa ajoittain. Mulla on pienet koululaiset ja 7kk vauva.

Voimia!

Jaaha nyt on tainnu opintotukipäivästä vierähtää jo tovi ja koffit on lopussa niin voikin vähän "masentua". Pistäkää nuo facetsemppienergianne siihen opiskeluun tai menkää töihin.

[QUOTE="niila";28036446]Jaaha nyt on tainnu opintotukipäivästä vierähtää jo tovi ja koffit on lopussa niin voikin vähän "masentua". Pistäkää nuo facetsemppienergianne siihen opiskeluun tai menkää töihin.[/QUOTE]

Kyllä äiti. Tästäpä olikin ihan vitusti apua :-) Mitäs jos on jo töissä?

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, vinkeistä ja tsempeistä :)

Onneksi en siis ole ainoa tämän "ongelman" kanssa :D

Mä jotenkin tässä mietin että miten sitten kun voi joskus olla esim sellaisia juttuja kirjassa esim "aurinko on pyöreä ja keltainen. Aurinko paistaa päivisin ja lämmittää maata." Eihän tuota voi kerta kaikkiaan kertoa millään muulla tavalla niinku omin sanoin. Vähän voi toki sana järjestystä muuttaa mutta riittääkö se vai pitääkö kaikki tällaiset laittaa lainausmerkkeihin? Mulla kun on aika paljon sellasta faktaa mitä ei oikein hirveästi kirjoittaa muulla tavalla kuin se on kirjaan kirjoitettu.

Hali.
onko mahdollista keskeyttää juttu hetekeksi ja saada työmarkkinatukea ja jatkaa kun oot ladannut akkuja?

isommatkin lapset vaativat, siivousta, ruoanlaittoa, kaupassakäyntiä, kotitehtäviin joskus apua, harrastuskustakusta.
kyllä töissä on melkein helpompi käydä kuin opiskella, varsinkin jos on sellainen työ joka jää töihin.

Itselläni kävi kans mielessä, että olisiko hetkellinen keskeytys mahdollista (tai edes järkevää)? Muistan erittäin hyvin nuo ap:n tunteet. Minulle akkujen lataus teki todella hyvää

Yhteistyössä