Miten joku voi antaa saman nimen kuin ystävien lapsilla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oho

Vieras
omille lapsilleen? Yhdellä tutulla on lasten nimet Onni ja Helmi, ja ihmettelin hieman, kun tutun parhailla ystävillä on molemmilla Onni-nimiset lapset ja Helmi-niminen tyttö löytyy naapurista kaksin kappalein. Miten kukaan haluaa antaa saman nimen kuin ystävien lapsilla, varsinkin jos heitäkin on useampi? Minusta aika erikoista.

Jos mulla ois jokin nimi ollut mielessä jo vuosia, niin en tiedä pystyisinkö sitä vaihtamaan vain sen vuoksi että olisin elämän varrella tutustunut johonkin sen nimiseen lapseen :ashamed: Esikoisen nimi esimerkiksi oli tosi pitkään mielessä. Tosin en tuntenut ketään sen nimistä mutta sen jälkeen on tullut melko yleiseksi.

Riippuu kuinka hyviä tuttuja on. Itse olemme vältelleet läheisimpiemme nimiä. Sen lisäksi olemme vältelleet myös top 10 nimiä, vaikka ei mitään erikoisia nimiä olla tavoiteltukaan.

On se vähän erikoista. Mutta esim. mua harmittaa kun meil on pojan nimi ollut jemmassa pitkään (toivon siis että vielä saatais kolmas lapsi joskus) ja tutut meni antamaan just sen nimen pojalleen. No eiväthän he sitä tiedä mitä me olemme suunnitelleet mutta mietinkin et jos tulis tarvetta antaa omalle pojalle nimi niin kehtaisko antaa saman :whistle: Tuskin. Mutta toisaalta rupee kaikki hyvät nimet olemaan varattuja jos kaikkien tuttujen nimiä rupee listaamaan. =)

no eipä ne lapset luultavasti ystäviä tuu keskenään olemaan niin mitä sillä väliä. ja onpa mulla samanniminen tuttu kuin mitä itse olen eikä haittaa yhtään :D

Hirveän todennäköisesti samannimisiä on kuitenkin monta niin en ymmärrä miksi valitsemaansa nimeä ei antaisi vain siksi että jollain lähipiirissäkin on se.

Mun kaverilla on sama nimi kuin pari vuotta vanhemmalla serkullaan. Siis sukunimeä myöten.

Hankala kai se vanhempien muuttaa nimeä toisten vuoksi, jos aina on haaveillut tietyn nimisestä lapsesta. Luulisin.

mulla ja mun serkulla on sama nimi.
esikoisen ja pikkuserkun nimet on samat.
suvussa muutenkin saman nimisiä kaksin kappalein.
mua siis ei haittaa saman nimisyys suvussa.

Helmi ja Onni on niin yleisiä nimiä, että tulet varmaan törmäämään niihin enemmänkin. Eri asia sitten jos lapsen nimi on jotain tosi erikoista, silloin se tuntuu "varastamiselta"

Mun mielestä kukaan ei voi ''omistaa'' jotain nimeä. Se et jokun mun ystävä/sukulainen tms. on antanut lapselleen jonkun nimen josta myös minä pidän, ei minusta estä mua antamasta sitä samaa omalle lapselle. Ja sama menee myös toisin päin, jokainen saa antaa lapselleen nimen josta pitää, vaikka se olisi sama kuin jollain muulla, enemmän tai vähemmän läheisellä.

Alkuperäinen kirjoittaja CandleLight:
Mun mielestä kukaan ei voi ''omistaa'' jotain nimeä. Se et jokun mun ystävä/sukulainen tms. on antanut lapselleen jonkun nimen josta myös minä pidän, ei minusta estä mua antamasta sitä samaa omalle lapselle. Ja sama menee myös toisin päin, jokainen saa antaa lapselleen nimen josta pitää, vaikka se olisi sama kuin jollain muulla, enemmän tai vähemmän läheisellä.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Jos mulla ois jokin nimi ollut mielessä jo vuosia, niin en tiedä pystyisinkö sitä vaihtamaan vain sen vuoksi että olisin elämän varrella tutustunut johonkin sen nimiseen lapseen :ashamed: Esikoisen nimi esimerkiksi oli tosi pitkään mielessä. Tosin en tuntenut ketään sen nimistä mutta sen jälkeen on tullut melko yleiseksi.

Sama täällä. Esikoisen nimi ollut mielessä n. 15-vuotiaasta lähtien ja lapselle nimeä antaessa, kun oli 19-v, en tuntenut ketään samannimistä. Kun lapsi kasvoi, niin yhtäkkiä on nimikin yleistynyt, ja tutut lapseni nimen kuullessaan, alkoivat sanomaan, että "myös sillä ja sillä on samanniminen tyttö" ja puistossakin on yks samanniminen, tarhassa ei vielä ole (samannimisiä siis ).

Alkuperäinen kirjoittaja CandleLight:

Kyllä meillä ainaki riemu repes kun aviomieheni ex tyttöystävä antoi pojalleen meidän esikoisemme nimen. Itse en ikimaailmassa kehtaisi niin tehdä. Nimi ei muutenkaan ollut yleisimmästä päästä emmekä tunteneet yhtään saman nimistä ennen tän exän vauvaa.

Kai sitä saa antaa minkä nimen tahtoo, mutta en minä ikinä antaisi lapselleni samaa nimeä kuin ystäväni lapsella tai ex:n lapsella saati sisarukseni lapsella(siis lapseni serkulla)

Naapurin likalla on sama nimi, kuin meidän esikoisella.
Me ollaan naapurin emännän kanssa oikeastaan parhaita ystäviä.

Ja tässä vihoviimeisessä tuppukylässä on asukkaita niin julmetun vähän, että joku ulkopuolinen tai puolituttuhan voi toki pitää meitä (tai itseasiassa naapuria, sen tyttö on nuorempi) aivan idiootteina, kun on samalla nimellä lapsparkoja paiskattu.

Tosiasiassa me ollaan tutustuttu vasta pari vuotta sitten, jolloin naapurin likka on ollut 1,5v. ja meidän esikoinen jo reilu 3v.

Toivottavasti ap tietää mainitsemistaan tapauksista varmasti ihan kaikki taustat, kun on varaa jurnuttaa asiasta ja taivastella täällä toisten valintoja :whistle: ?

Meillä ja miehen kaverin miehen lapsella on sama nimi. Mies ei koskaan muista kavereiden lasten nimet ja en ole tavannut hirveästi niitä kavereita perheineen niin en häpeä vaikka samanlaiset nimet.

En rupea juoksemaan miehen kavereiden luona ja kyselemään minkä nimiset lapset. Enkä jätä omaa lasta ilman nimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Varmaan jos on kateellinen sen kaverin elämästä, niin sortuu antamaan saman nimenkin.

Kateellinen elämästä :o :laugh:

Mä olin oikeastaan jo vuosia ennen meidän esikoisen syntymää päättänyt, mikä nimeksi tulee jos lapsi on tyttö (tietysti sillä varauksella että mieskin siirä nimestä tykkää ).
Enkä varmasti olis muuttanut nimeä sen takia, että joku kaveri olis antanut lapselleen saman etunimen.

Eikä sama nimi taatusti olis johtunut kateudesta.

Oli meillä kuopuksellekin nimi valmiina jo kun plussa tuli testiin, eikä sekään olisi muuttunut, vaikka joku tuttumme siinä välillä olisi saman nimen keksinyt antaa.

Tuntuuks miusta vaan siltä, että olis aihetta hankkia elämä (ei millään pahalla!) jos ei oo muuta huolenaihetta kuin miettiä miten joku voikaan antaa lapselleen nimeksi se ja se kun jollain toisella on jo sen niminen lapsi...
Mutta siis, ite en kyllä edes miettinyt asiaa kun omalle pojalle nimeä päätettiin - ja nimi oli mielessä paljon ennen pojan syntymää. Ja by the way, yhellä kaverilla muuten on samanniminen poika, 3 nimestä 2 samaa :) mutta en kyllä muista kumpi on kastettu/nimi julkistettu ekana :)

Yhteistyössä