Miten jotkut pärjää ilman omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaa

Vieras
Viitaten tuonne toiseen ketjuun mitä äidit tekee kun lapset ei ole kotona. Minä olisin varmaan mielisairaalassa jos minulla ei olisi omaa aikaa. Tarvitsen ainakin päivän kuukaudessa itselle ja onneksi mies sen minulle suo. Harrastuksissa käyminen on mulle tärkeää ja mun mielestä ei oo tervettä lapsillekkaan olla äidin kanssa 24/7. Kyllä alkais pipo tosiaan kiristellä jos ei muistaisi millon on ollu omaa aikaa tai viettää kaiken sen oman ajan siivoten ja pyykäten,mitä omaa aikaa se semmonen on?

Hmm,, mä olen viimeksi saanut 'omaa aikaa' modetapaamisessa kuun vaihteessa, siellä tosin oli tyttö mukana. :xmas:
Kyllä kieltämättä tekis hyvää päästä esim kampaajalle tai ostoksille ihan ilman lapsia, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista joten ei se niin maailman tärkeintä olekaan. Jaksan kyllä odottaa sopivaa saumaa, että pääsisin yksin. =)

Mikä kellekin sitä omaa aikaa on, riippuu siitäkin. Mulla on omaa aikaa, tai parisuhdeaikaa miehen kanssa, joka ilta sen jälkeen kun lapset menee nukkumaan. Halutessani pääsen myös yksin saunaan, aika luksusta viisihenkisessä perheessä tuokin. Omaa aikaa on silloinkin, kun kuopus nukkuu päikkäreitä ja isommat on ulkona tai kavereidensa luona. Ei oman ajan aina tarvitse olla aina harrastuksissa käymistä, shoppailua tai kavereiden tapaamista. Tietenkin näitäkin on hyvä ja tervettä välillä tehdä, mutta rentoutua voi myös kotona, jopa ihan omissa oloissaankin tehden juuri sitä mistä tykkää :)

Omaa aikaa... se on vähän sellanen käsite että kaikki sen omalla tavallaan kokee... aika ilman lapsia ja tekemättä mitään mikä liittyy kotiin/perheeseen on toisille omaa aikaa toisille se on sitä kun saa tehdä vaikka kotihommiin ilman että lapset pyörii jaloissa.. meitä on moneksi.... mä koen oman ajan just tuollai ettei lapset ole samassa tilassa... et ne on vaik isännän kanssa kaupungilla... itte en osaa sitä aikaa käyttää vaik sohvalla makaamiseen teen yleensä jotain sellasta mikä onnistuu vähän heikommin jos poju on kotona.... esim: lakanoiden viikkaus... ilman pojuu se on nopeeta kun hää ei ole hyppimässä lakanan päälle koko aikaa

Meillä useampi lapsi ja nuorin aika pienikin.
Kyllä se on ihan minun omaa aikaani jota heidän kanssaankin vietän...kenenkäs muun?
Lapset isommalla ikäerolla joten todellakin arvostan tätä pikkulapsi aikaa nyt kuopuksen kanssa.
Kaikenlaista minullekin mukavaa voi lasten kanssa tehdä.
Toki on mukavaa joskus laittaa ovi kiinni ja mennä yksin asioille tms. mutta en kuitenkaan jatkuvasti toitota omasta ajasta ja valittele hiekkalaatikolla kun ei ole omaa aikaa.
Tutuissa äideissä paljon jotka jatkuvasti puolustelevat kun lapset ovat alvariinsa siellä täällä hoidossa,että pakko saada omaa aikaa jne.
tympii.
Ei nuo kauan pikkuisia ole nuo lapsukaiset.

Kyl mä tarviin omaa aikaa. Joskus voi mennä kuukauskin, etten edes lenkillä käy yksin, mutta kyllä vähintään kerran vuodessa pitää olla pidempi aika yksin tai kaksin vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
Omaa aikaa... se on vähän sellanen käsite että kaikki sen omalla tavallaan kokee... aika ilman lapsia ja tekemättä mitään mikä liittyy kotiin/perheeseen on toisille omaa aikaa toisille se on sitä kun saa tehdä vaikka kotihommiin ilman että lapset pyörii jaloissa.. meitä on moneksi.... mä koen oman ajan just tuollai ettei lapset ole samassa tilassa... et ne on vaik isännän kanssa kaupungilla... itte en osaa sitä aikaa käyttää vaik sohvalla makaamiseen teen yleensä jotain sellasta mikä onnistuu vähän heikommin jos poju on kotona.... esim: lakanoiden viikkaus... ilman pojuu se on nopeeta kun hää ei ole hyppimässä lakanan päälle koko aikaa

Tuo oli kuin minun suustani !

minä en taas ymmärrä että miksi niitä lapsia pitää tehdä jos haluaa ns. omaa aikaa. Sitä kyllä taas löytyy kun lapset on isoja. Itse en kaipaa, haluan viettää lapsen kanssa aikaa, en yksin

Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:

Kaikilla ei ole sitä isäntää joka tekisi lapsen kanssa jotain jossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maniac:

Kaikilla ei ole sitä isäntää joka tekisi lapsen kanssa jotain jossakin.

Sellaisetkin vuodet koettu,mutta yhden lapsen kanssa oli helpompi järkätäkin asiat.

Kaikenlaiseen tottuu... Ja jos/kun on hyväksynyt sen ettei omaa aikaa ole, ei sen puute ahdista samalla lailla.

Ja oikeasti ihmiset on erilaisia. Jotkut vaan viihtyy paremmin kotona lasten kanssa, on seuraa naapurustosta ja löytyy aktiviteettia päiviin muutenkin. Voi olla ihan rentouttavaakin päästä hektisestä työelämästä hetkeksi huilimaan ihan vain oman perheen ja lasten kanssa. Ja onhan nuo lapsetkin erilaisia. Jollain arki lasten kanssa sujuu saumattomammin ja niin että välissä saa itsekin levätä, samalla kun toiselle se voi olla täyttä työtä josta kaipaa todella lepotaukoja.

itse kaipaan välillä omaa aikaa ja olen onnelinen että sitä saan. Edes näin päivisin kun yökyläilypaikkoja noille ei ole.

Sellaisetkin vuodet koettu,mutta yhden lapsen kanssa oli helpompi järkätäkin asiat.

Miten niin helpompi järkätä?

No, onhan se nyt selvää,että on esimerkiksi helpompi lähteä mihin tahansa yhden lapsen kanssa kuin neljän.
Jos imetät yhtä ja kolme touhuaa kotona niin toki ne kotityötkin ovat hieman hankalampi tehdä kuin yhden kanssa.
Lista loputon...
Kysyjällä lapsia 1 vai ei ollenkaan...niin oli outo kysymys?

Miten niin helpompi järkätä?

Varmaan niin että sille yhdelle lapselle on helpompi löytää ulkopuolinenkin hoitaja kuin useammalle.

Ja se yksi lapsi kulkee muutenkin helpommin mukana jne.

Mä ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuutta omaan aikaan. Mä en todellakaan itse jaksaisi ilman omaa aikaa. Meillä on kaksi pientä lasta ja mä olen kotiäitinä. Käyn esim. n. 5 kertaa viikossa salilla/vast. Sen lisäksi omia menoja on vaihtelevasti. Hyvin paljon olen poissa kotoa alkuiltasin. Mä todella myös tarvitsen jotakin vastapainoa tuohon lasten hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Onko töissäkäynti omaa aikaa?

Jaa-a. Riippuu kuka tuota laskee.

Itse lasken osin. Siis omassa työyössäni jää niitä hiljaisia tunteja jolloin voin pyöriä netissä, kahvitella rauhassa, lueskella, tehdä käsitöitä, juoruta työkavereiden kanssa jne. Ne lasken ehdottomasti omaksi ajakseni. Ja yleisesti lasken työajan muutenkin.

Joku toinen taas ei laske.

Työssäkäynti on minulle myös omaa aikaa, mutta oma vapaa-aika on sitten jotain ihan muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivi:
Meillä useampi lapsi ja nuorin aika pienikin.
Kyllä se on ihan minun omaa aikaani jota heidän kanssaankin vietän...kenenkäs muun?
Lapset isommalla ikäerolla joten todellakin arvostan tätä pikkulapsi aikaa nyt kuopuksen kanssa.
Kaikenlaista minullekin mukavaa voi lasten kanssa tehdä.
Toki on mukavaa joskus laittaa ovi kiinni ja mennä yksin asioille tms. mutta en kuitenkaan jatkuvasti toitota omasta ajasta ja valittele hiekkalaatikolla kun ei ole omaa aikaa.
Tutuissa äideissä paljon jotka jatkuvasti puolustelevat kun lapset ovat alvariinsa siellä täällä hoidossa,että pakko saada omaa aikaa jne.
tympii.
Ei nuo kauan pikkuisia ole nuo lapsukaiset.

Ei mun tarvitse puolustella sitä,että lapset on hoidossa..se on ihan normaalia.

Yhteistyössä