Miten kakkupohja tehdään? NOLOA, mut en tiä missä järjestyksessä tehään!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA

Vieras
Siis vatkataanko munat ja sokeri vaahdoksi, johon sitten lisätään kuivat aineet? Vai tuleeko tuossa järjestyksessä pohjasta silkkaa marenkia? Auttakaa tätä uusavutonta tumpeloa, joka ei ole oikeasti eläissään kakkupohjaa itse tehnyt :ashamed:

Juuri noin eli sokeri ja munat vatkataan vaahdoksi. Sitten lisätään jauhot. Ja sitä sokeri-munavaahtoa saa sitten vatkata tarpeeksi kauan, niin että on lähes valkoista.

Munat ja sokeri (joita yhtä paljon, esim. lasiin munat ja samanlaiseen saman verran sokeria, kolmanteen jauhoja + vähän leivinjauhetta) kunnolla vatkaten sekaisin. Sen parempi mitä kauemmin viitsit kuohkeuttaa, että jää vispilöitä nostettaessa vähäksi aikaa rantuja pinnalle. Sit jauhot ja niitä puolestaan vatkaat vain sen verran ettei seokseen jää möykkyjä, eikä täysillä vaan hiljaisimmalla teholla. Pitäis onnistua :)

Alkuperäinen kirjoittaja goggi:
Munat ja sokeri (joita yhtä paljon, esim. lasiin munat ja samanlaiseen saman verran sokeria, kolmanteen jauhoja + vähän leivinjauhetta) kunnolla vatkaten sekaisin. Sen parempi mitä kauemmin viitsit kuohkeuttaa, että jää vispilöitä nostettaessa vähäksi aikaa rantuja pinnalle. Sit jauhot ja niitä puolestaan vatkaat vain sen verran ettei seokseen jää möykkyjä, eikä täysillä vaan hiljaisimmalla teholla. Pitäis onnistua :)

Mun kakkupohjaohjeessa on 7 munaa ja 2,5 desiä sokeria, kuulostaako se ihan normaalilta? :D

vaahdota munat ja sokeri hyvin.sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne varovasti sekoittaen muna-sokeri vaahtoon..eli ei kannata sähkövatkaimella sekoittaa noita jauhoja vaahtoon =)

muista voidella vuoka kunnolla ja toiset laittaa sit siihen vielä korppujauhoja reunoille ja pohjalle et irtoaa paremmin vuuasta mutta minä oon vaan voidellut sen hyvin juoksevalla margariinilla ja hyvin on irronnut =)

Talouskoulun oppeja aikoinaan: munasokerivaahto on tarpeeksi vatkattu, kun siihen pintaan voi vispilöillä "piirtää" kahdeksikon ja se jää siihen. Eli tosi kauan saa vatkata ja kun alkaa jo tympäistä niin vielä hetki silti vatkataan... Varovasti jauhot sekaan; tässä vaiheessa ei enää vatkata vaan nopeesti vaan sekotetaan jauhot sekaan. Voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan ja 175C, oliskohan ollu 30 min. Uunia ei sitten saa avata paistamisen välillä; muuten kakku läsähtää. Vähän jäähtyneenä vasta kumotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaahdota munat ja sokeri hyvin.sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne varovasti sekoittaen muna-sokeri vaahtoon..eli ei kannata sähkövatkaimella sekoittaa noita jauhoja vaahtoon =)

Juu, sihdin läpi varovasti nostellen joukkoon.

Ja 7 munaa on kyllä aikast iso kakku.

Yhteistyössä