Miten kala kuuluu tähän ohjeeseen kypsentää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mulla on siis raaka lohifileenpala...miten mä sen kypsennän, kun ohjeessa lukee että sen pitää olla kypsää?

Mä olen siis vain kerran elämässäni tehnyt ennen kalaa, joten mulla ei ole niin mitään hajua nyt tästä.

Riisi- lohilaatikko

2½dl riisiä
1l vettä
1rkl suolaa
½l maitoa
2 munaa
250g lohta (kypsää )
½tl valkopippuria
½tl suolaa
korppujauhoja ja voinokareita

Keitä riisejä suolavedessä n. 15min ja valuta hyvin. Kinkkukuutiot tai lohipalat sekoitetaan riisin joukkoon ja seos kaadetaan uunivuokaan. Maustettu munamaito kaadetaan seoksen päälle ja korppujauhot ripotellaan pinnalle. Paistetaan uunissa 180 asteessa n. 60min.

ei sun tartte kalaa erikseen kypsentää.
Nyt vähän vaan yleisesti. Kala kypsyy nopeasti, n. 20 min file uunissa niin kala on kypsää. Kala ei tykkää kuumasta uunista, eli mieto lämpö 175-180 C hyvä. Monet paistaa kalan pannullakin, tulee hyvää niinkin. Mutta melko usein se on paistettu kuivaksi asti, kun luullaan kalan kypsyttämisen kestävän pitkään.

Joten kalasuikaleet/palat raakana seokseen ja uuniin. Tulee varmasti hyvää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Tuo tunti uunissa kyllä kypsentää sen kalan vaikka pilkkoisit raakana joukkoon:)

No tää ois toki kätevintä :)

Mutta miksiköhän siinä sitten on tuo että kypsä?! :/

Voishan ajatella että toi kypsä tarkoittaa että jos sulla on leftoverseja, esim lämminsavukalaa/kylmäsavua tms.
En tiedä, mutta älä välitä, anna mennä raakana joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
ei sun tartte kalaa erikseen kypsentää.
Nyt vähän vaan yleisesti. Kala kypsyy nopeasti, n. 20 min file uunissa niin kala on kypsää. Kala ei tykkää kuumasta uunista, eli mieto lämpö 175-180 C hyvä. Monet paistaa kalan pannullakin, tulee hyvää niinkin. Mutta melko usein se on paistettu kuivaksi asti, kun luullaan kalan kypsyttämisen kestävän pitkään.

Joten kalasuikaleet/palat raakana seokseen ja uuniin. Tulee varmasti hyvää ruokaa.

Kiitos, laitan tämän itselleni ylös :)

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
Sä olet, chef, niin ihana, kun jaksat kokeilla uusia ruokia :heart:

No pakko se on ainakin yrittää, että nää pienet sais tasapainosta ja terveellistä pöperöä jotta kasvavat hyvin. Mun kun on tarkoitus heidät kotona sinne 3-4 ikävuoteen pitää, niin ei kaiketi voida olla koko sitä aikaa makkaralinjalla :ashamed: :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Mites se sun kauppasäästöprojekti?Miten sujuu?

Tosi hyvin :)

1. kuun aikana meni kauppaan 525? ja 2. kauppaan meni 555?. Toisen kuun kohdalla syntyi vauva, eli hänenkin kulunsa nostaa tuota kuukausisummaa jonkin verran.

Ennen meni siis 700? kuussa eikä meillä ollut tuolloin vielä tuota pienintä.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Mites se sun kauppasäästöprojekti?Miten sujuu?

Tosi hyvin :)

1. kuun aikana meni kauppaan 525? ja 2. kauppaan meni 555?. Toisen kuun kohdalla syntyi vauva, eli hänenkin kulunsa nostaa tuota kuukausisummaa jonkin verran.

Ennen meni siis 700? kuussa eikä meillä ollut tuolloin vielä tuota pienintä.

Kiva =) Tuo on kannustavaa,kaikkien pitäisi kokeillla =) Säästö on teillä tosi iso!

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
Totta, pitäisi kokeilla itsekin, paljonko oikeasti menee ruokaan rahaa ja miten hyvin sen käyttää.

Ei se vaatinut juuri muuta, kuin einesten poisjätön lähes kokonaan (mikä on lasten kannalta paljon parempi) ja herkkujen karsimisen rankalla kädellä.

Lisäksi tietenkin ihan perus hintavertailut...extran jauhot on puolet halvempia kuin sunnuntain jauhot joten nykyään saan 4 kg 2 kg hinnalla :whistle:

Yhteistyössä