Miten kannustaa erityislapsi tekemään läksynsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
Arvasin toki jälleen, kun koulu alkaa, että läksyt ottavat koville. Mutta silti se harmittaa, kun toista ei tahdo millään saada läksyjään tekemään.

Nyt kun lapsi on siis siirtynyt kolmannelle, ovat läksytkin hieman vaikeutuneet. Tyyliin, että pitää lukea jokin teksti (esim; äidinkieli ) ja vastata sitten kysymyksiin.

Lapsesta tuollainen läksy on liian vaikea ja hän ei millään tekisi sitä tai sitten vastaisi kysymykseen pelkällä yhdellä sanalla. Siitä tulikin nyt opelta viestiä, että kysymyksiin on vastattava lauseilla.

En tiedä johtuuko tämä lapsen vastahankaisuus siitä, että hänellä on lievä lukihäiriö (todettu koulupsykologin tekemissä testeissä) ja hän ei siksi oikein ymmärrä tekstin sisältöä + ei sitten tiedä / ymmärrä mitä pitäisi kysymyksiin vastata vai johtuuko vain siitä, että hän sitä tyyppiä, että "siitä mistä aita on matalin" (eli asioista pitäisi päästä eroon mahdollisimman helpolla) vai siitä että keskittyminen on hankalaa ( hällä on myös ADHD ) vai kaikista näistä kolmesta asiasta yhtä aikaa?

Kerran tässä yritin lasta auttaa, että luin hälle tekstin ( ennen lukemista sanoin että kuuntele tarkkaan että osaat vastata sitten kysymyksiin ), mutta ei hän silti kuitekaan hoksannut mitä olisi pitänyt kysymyksiin vastata.

Tuntuu ( ainakin näin koulun alkumetreillä ) työläältä se, että pitää patistamalla patistaa lasta läksyjen pariin. Ja kun toinen vain ärhentelee + raivoaa, ettei hän osaa tehdä läksyjä. Tai sitten tuo, että hän vain jotenkin sinne päin tekee läksynsä eli kirjoittaa vihkoon sutaisemalla sanan.

Vaikuttaa myös hänen käsialansakin taas tosi onnettomalta, kun en koko kesänä käskenyt hänen kirjoittelemaan mitään. Kesällä hän toki - oma-aloitteisesti - jotain pieniä viestejä kirjoitti, mutta ne olivat kyllä ns. täysin hänen omaa käsialaansa. Ei niistä selvää kyllä ottanut.

Meillä sama.Lapsella keskivaikea dysfasia,ja hän käy nyt toista luokkaa.

Ongelmat alkoivat miltei heti koulun alettua,ja kysyin täältä neuvoa. Vastaus oli että erityislasta täytyy käsitellä ihan samalla tavalla kuin ns.normaalia lasta.
Minä aloin VAATIA alsuta asti että läksyt tehdään hetiti koulun jälkeen,ja olen myös läksyjen teossa apuna. Meni pari päivää kunnes poika alkoi läksyt tehdä miltei napisematta.

Ja tosiaan ihan samanlaiset tehtävät tuottavat meillä ongelmia kuin teilläkin! Jos lapsi on epävarma osaamisestaan,niin menee ihan pelleilyksi ja harmittaa?

Ottakaa yhteys kouluun ja pyytäkää erityisopettajalta konkreettisia vinkkejä läksyjen teon auttamiseen. Erk lapsilla on erilaoset kanavat oppimisessa.Lapsi on muös oikeutettu saamaan taritsemansa tukiopetuksen koulussa!!

Meillä ollut sama tilanne. Neuvona ainakin, ettet itse hermostu, vaikka se on ainakin joskus hankalaa. Itse myös joskus lukenut lapselle ääneen koe alueita. Positiivinen asenne auttaa, muuten menee hampaiden kiristelyksi molemmilla. Raskastahan se on vahdata niitä läksyjä ja motivoida jatkuvasti, mutta luulen, että loppujenlopuksi se kannattaa. Nyt kutosella poika jopa lukee kirjoja itse esim. Harry Potter ja läksyt sujuu suht itsenäisesti. Aina joutuu kuitenkin kyttäilee, koska luistaa tilanteen salliessa ja koittaa mennä sieltä mistä aita on matalin.

No sovitte hyvän kohdan läksyjen tekemuseen. Heti koulun jälkeen voi olla liian väsynyt, samoin illalla. Ulkoilun jälkeen ehkä jaksaisi parhaiten keskittyä.
Jos lapsi oppii kuulemalla paremmin kuin itsekseen lukemalla niin hän voi lukea sinulle ääneen niitä tekstejä. samoin kysymyksiin voi vastata sanallisesti ja sitten muotoilla siitä sen paperille kirjoitettavan vastauksen.

varmaan juttelisin lapsen kanssa siitä mikä läksyjen tarkoitus on ja mitä seuraa jos hän ei itse ole halukas harjoittelemaan asioita. Tekisin myös selväksi, että läksyt ovat hänen vastuullaan ja hänen velvollisuutensa tehdä ne myös kunnolla. Sovittaisiin tietty aika, milloin lapsi tekee läksyjä ja tarvittaessa saa apua. Eli vaatisin, mutta sitten kuitenkin selittäisin ja olisin apuna, mut jos ei oma-aloitteisesti läksyt onnistu, niin peliaikaa tms pois. Jossain vaiheessa se vastuu on siirryttävä vanhemmalta lapselle näissäkin asioissa. Ja jos äiti aina huolehtii, niin miksei lapsi menisi siitä mistä aita on matalin.

Meillä kans vaikeuksia läksyjen teossa, tytöllä lievä adhd/add mutta läksyasiasta ollaan juteltu paljon ja oon koittanut saada tytön ensin rauhottumaan ennen kuin alkaa edes kirjoja aukomaan.
Väittää helposti olevansa tyhmä ja alkaa riehumaan/raivoamaan jos ei kerralla meinaa onnistua, sitten vaan uudelleen juttelemaan ja rauhoittamaan että pystyy jatkamaan.

Joskus sitten menee helpommin, joskus vaikeammin...tsemppiä!

Meilläkin kolmasluokkalainen dysfaatikko ja olen noissa auttanut. Hänellä tuntuu aina olevn kiire saada läksyt pois alta ja ei siinä sitten ole hirveän kauan mietitty, pientä vinkkiä annan että saa järkevän lauseen vastaukseksi. Ihan kivoja tehtäviä muuten.

Nostan vielä kerran.

Onneksi sain kuitekin lapsen läksynsä tekemään, mutta silti ei kirjoittanut vastauksia kokonaisin lausein, vain pelkästään yhdellä sanalla per kysymys. Sanoin kyllä, että ope käski kirjoittamaan vastaukset kokonaisin lausein, mutta lapsi ei halunnut alkaa tehtävää paremmaksi korjaamaan.

[QUOTE="äitee";28905753]Nostan vielä kerran.

Onneksi sain kuitekin lapsen läksynsä tekemään, mutta silti ei kirjoittanut vastauksia kokonaisin lausein, vain pelkästään yhdellä sanalla per kysymys. Sanoin kyllä, että ope käski kirjoittamaan vastaukset kokonaisin lausein, mutta lapsi ei halunnut alkaa tehtävää paremmaksi korjaamaan.[/QUOTE]

Tunnostaa, että päästät lapsesi nyt liian helpolla. Eihän hän tee ikäviä asioita jos hän huomaa, että voi helposti jättää ne tekemättäkin.

Istu lapsen kanssa läksyjen ajan ja vaadi tekemään ne. Ei pelkkä sanominen auta.

Erityisopettajalta ehkä kannattaa kysyä asiasta. Jos lukeminen (ja varmaan kirjoittaminenkin?) on vaikeaa lukihäiriön takia ja käsialan kanssa ongelmaa, niin läksyjen tekeminen vaatii kyllä ponnisteluja. Lisäksi vielä adhd, joka vaikeuttaa keskittymistä ja aiheuttaa pitkäjänteisyyden puutetta. Läksyjen tekeminen vaatii siis pojaltasi paljon enemmän kuin ns. normaalilta lapselta. Sinällään ymmärrän, että hän tahtoo vastata yhdellä sanalla: jos lukemiseen ja ymmärtämiseen joutuu käyttämään paljon energiaa ja keskittymistä, niin ei sitä enää riitä vastaamiseen niin paljon, kun kirjoittaminenkin vaatii ponnisteluja. Sitten vielä se, että mielessä koko ajan pyörii, että en osaa, on vaikeaa.

Yhteistyössä