Hae Anna.fi-sivustolta

Miten kannustaa?

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä Gisella pohtii, 10.01.2007.

1. Gisella pohtii Vierailija

Miten lasta voisi parhaalla mahdollisella tavalla kannustaa harrastuksensa parissa?

Tasapainoilu kannustamisen ja "pakottamisen" välillä on vaikeaa. Omat vanhempani olivat tiukasti sitä mieltä, että harrastukset ovat lapsen itsensä valitsemia ja että vanhemmat eivät millään tavalla saa painostaa. Itse muistan kuitenkin, että olisin toivonut heidän olevan enemmän kiinnostuneita harrastuksistani ja jotenkin kannustaneet jatkamaan. Kun esiteini-iässä ilmoitin "kokeilumielessä", että haluan lopettaa pianotunnit, vanhempani sanoivat heti, että "selvä, ei tarvitse jatkaa". Minä olisin toivonut edes hieman keskustelua asiasta. Olisin halunnut myös harrastaa ratsastusta, mutta äitini hevospelon takia en saanut koskaan minkäänlaista kannustusta asialle (päin vastoin) ja homma lopahtikin muutaman tunnin jälkeen.

Ja sitten taas on näitä vanhempia, jotka vuosi vuoden jälkeen raahaavat lapsensa viulutunnille tai urheilukouluun, vaikka lapsi tai nuori itkisi inhosta. Muistan ala-asteelta erään tytön, joka pakotettiin soittamaan viulua musiikkiopistossa. Tyttö inhosi sitä sydämensä kyllyydestä, lähti viulutunneille aina itkussa silmin, kirjoitti aina ystäväkirjoihinkin, että eniten maailmassa inhoaa viulua ja eniten maailmassa toivoo, että saisi lopettaa viulunsoiton. Lopulta tyttö sairastui todella vakavasti ja vasta sen jälkeen hänen vanhempansa antoivat tytölle luvan lopettaa viulutunnit. Aika sairasta tuollainenkin "tukeminen".

2. HEnna_________ Vierailija

Hei!

Minutkin pakotettiin käymään viulutunneilla ja pianotunneilla, koko teini-iän olin vähän että mennään nyt sitten kun on pakko. OIkeaa omaa halua ei hommaan ollut. Kuitenkin näin jälkeenpäin olen todella onnellinen, että osaan soittaa viulua ja pianoa ja olen harrastanut vaikka mitä.KÄynyt kilpailuissa ja hävinnnyt ja voittanut, onnistunut ja epäonnistunut. Mielestäni vanhempien "pakko"-linja vaikka se silloin pännikin oli minun kohdallani onnistunut. Nyt vanhempana olen sitten harrastellut vaikka mitä ja ihan mukavaaa on ollut, kun on ollut hyvät pohjat aloittaa uusiakin harrastuksia, kiitos nuoruuden harrastusten.

Silti olisi ehkä jollain muulla tavalla voineet myös kannustaa ja osallistua enemmän harrastuksiini. SEllainen tunne on jäänyt. Silti olen hyvin kiitollinen että edes pysyivät tiukkoina ja pakottivat harrastamaan nuorena.

3. Hannamanna Vierailija

Minä olen harrastanut vähän kaikkea viulunsoitosta kaksintaisteluun. Äitini kannusti vain ns. taiteellisissa harrastuksissa, mutta kun ne eivät kiinnostaneet niin hän ei sitten suostunut ostamaan harrastusvälineitä eikä muutenkaan ollut lainkaan kiinnostunut. Muualla asuva isäni sitten jaksoi käydä katsomassa pelejäni ja maksoi harrastukset (ja osti välineet). Isä ei millään tavallaan ns. pakottanut vaan kyseli vaan miten menee ja kävi seuraamassa pelejä. Hänen ansiostaan yhdestä harrastuksesta kehittyi sittemmin ammatti.

Omat lapseni harrastavat soittamista (molemmat), balettia ja ratsastusta (tyttö). Poika ei halua tehdä mitään muuta kuin soittaa pianoa ja hän tekee sitä aina. Tytölle kolme harrastusta on aika paljon, mutta niin kauan kuin hän ei ala itse osoittaa väsymisen merkkejä niin emme halua pakottaa valitsemaan. Olemme itse ottaneet kannustusmetodiksi sen, että kumpikin käy aina katsomassa tytön balettia ja ratsastusta (vuorotellen jompikumpi ja tyttö tykkää erityisesti siitä, että jos isä katsoo niin pääsee sen jälkeen jätskille). Lapset soittavat suzuki-metodille joten siihen kuuluu automaattisesti vanhempien osallistuminen.

4. Lilian äiti Vierailija

Hannamanna etkö pelkää, että pojasta tulee epäsosiaalinen ja hän jää yksinäiseksi jos vaan soittelee pianoa joka päivä? Minusta kuusivuotiaan kyllä pitäisi tehdä jotain muutakin kuin soitella päivät pitkät pianoa, koska juuri tuossa iässä opetellaan sosiaaliseksi ja hankitaa kavereita. Hän jää koulussa tosi yksin jos vaan piano kiinnostaa...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri