Miten katkaista siististi välit kaveriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mulla on yksi ripustautuva kaveri, jonka kanssa ei ole enää mitään yhteistä. Ei ole pitkään aikaan ollut. Tää tyyppi puhuu jatkuvasti vain itsestään ja vähättelee minun saavutuksia, unelmia, haluja ja elämäntyyliäni. Sen näkeminen syö kaiken energian ja pilaa koko loppupäivän. Nyt olisi vihdoinkin hyvä hetki katkaista välit, kun ei ole tavaroita toisten luona jne. Harmi vain kun olen sen ainoa kaveri, eli pikkuhiljaa pois hivuttautuminen ei ole vaihtoehto. Kuinka olette toimineet vastaavanlaisessa tilanteessa? En haluaisi kuitenkaan loukata häntä. Hän on itsetuhoinen (ja käyttää sitä myös aseena minua vastaan).

No sanot sille että sun näkökulmasta teillä ei oo enää mitään yhteistä ja että koet teidän kaveruuden enää rasitteena. Ripustautuvaa tyyppiä ei valitettavasti saa nätisti karistettua vaan on sanottava suoraan.
Jos se alkaa itsarilla uhkailla niin sanot että toivot ettei hän tekisi niin mutta ettet ole vastuussa hänen päätöksistään.

No sanot sille että sun näkökulmasta teillä ei oo enää mitään yhteistä ja että koet teidän kaveruuden enää rasitteena. Ripustautuvaa tyyppiä ei valitettavasti saa nätisti karistettua vaan on sanottava suoraan.
Jos se alkaa itsarilla uhkailla niin sanot että toivot ettei hän tekisi niin mutta ettet ole vastuussa hänen päätöksistään.
Tämä kuulostaa järkevältä, mutta itse en varmaan uskaltaisi/kehtaisi, vaan turvautuisin väsytystaktiikkaan. Eli en itse ottaisi mitään yhteyttä, vastailisin harvakseltaan ja lyhyesti viesteihin, lopettaisin puhelut jollain tekosyyllä nopeasti ja keksisin muita menoja, jos ehdottaa tapaamista. Ei ehkä yhtä reilua kun yllä esitetty vaihtoehto, mutta näin sille kaverille jäisi enemmön aikaa sopeutua tilanteeseen, eikä tulisi niin äkkinäisenä shokkina.

En ilkeäisi sanoa kenellekään noin ilkeästi mitä on ehdotettu. Keksisin mieluummin jonkun sopivan tekosyyn, mutta sen pitäisi olla riittävä pitkäaikainen tms, ettei toinen ala odottamaan, että ehkä ensi viikolla. Nyt kun on kesä tulossa, niin voisin sanoa, että en ehdi tapaamaan toistaiseksi, koska aion aloittaa elämäntaparemontin ja päivät tulevat olemaan tarkkaan ohjelmoidut. Ehkä toinen tekee siitä omat johtopäätöksensä, mutta en ainakaan ole millään tavalla kritisoinut tai moittinut toista, mikä saattaisi aiheuttaa itselle ikävää oloa myöhemmin.

En ilkeäisi sanoa kenellekään noin ilkeästi mitä on ehdotettu. Keksisin mieluummin jonkun sopivan tekosyyn, mutta sen pitäisi olla riittävä pitkäaikainen tms, ettei toinen ala odottamaan, että ehkä ensi viikolla. Nyt kun on kesä tulossa, niin voisin sanoa, että en ehdi tapaamaan toistaiseksi, koska aion aloittaa elämäntaparemontin ja päivät tulevat olemaan tarkkaan ohjelmoidut. Ehkä toinen tekee siitä omat johtopäätöksensä, mutta en ainakaan ole millään tavalla kritisoinut tai moittinut toista, mikä saattaisi aiheuttaa itselle ikävää oloa myöhemmin.

Niin ja sit sama homma on viimeistään syksyllä taas edessä. Ei ripustautuva ihminen tajua jos ei sille sano suoraan. Tokihan sitä voi vaikka vuosikausia roikottaa itseään löysässä hirressä tollasen tyypin kanssa jos haluaa.

Yhteistyössä