Miten kauan vauva ollut keltainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Te, joiden vastasyntynyt (täysiaikaisena syntynyt, en tarkoita nyt keskosia) on ollut enemmän tai vähemmän keltainen (bilirubiini siis koholla), niin miten kauan kellerrys on jatkunut?

Oma vauvani oli synnytyssairaalassa jonkin verran keltainen, mutta ei kuitenkaan edes lähellä valohoitorajaa. Nyt ikää on jo 7 viikkoa, mutta kasvojen iho ja silmänvalkuaiset kellertävät edelleen. Kerroin huoleni neuvolassa sekä terveydenhoitajalle että lääkärille. He eivät olleet erityisen huolissaan. Puhuivat "äidinmaitokeltaisuudesta". Laittoivat kuitenkin lähetteen verikokeisiin, koska olin niin paniikissa asiasta. Otettiin bilirubiini, maksa-arvot ja perusverenkuva. Kaikki muu oli normaalia, mutta bilirubiini edelleen koholla (ei vaarallisen korkealla, mutta huomattavasti koholla kuitenkin edelleen). Vastasivat minulle, että kontrolloidaan bilirubiini sitten muutaman viikon päästä, mutta ei pitäisi olla hätää.

En kuitenkaan pääse huolesta eroon. Mietin ja mietin, voiko keltaisuus enää tämän ikäisellä olla mitenkään normaalia. Vauva voi kyllä muuten hyvin: syö hyvin (pelkkää rintamaitoa), kasvaa hyvin, on hyväntuulinen, kakkaa keltaista ja pissaa lähes väritöntä kuten kuuluukin.

Onko teillä muilla ollut tällaisesta kokemuksia?

Kyllähän siinä melko pitkään meni kun keltaisuus lähti, poika syntyi huhtikuussa ja vielä kesälläkin kuulin kommentteja pojasta että "ompas se hyvin ruskettunut"... ja tokihan olin pitänyt alle puolivuotiasta auringossa ruskettumassa. Että kyllä siinä hyvinkin saattoi se pari kuukautta mennä.

Nyt kun on nättiä aurinkoisia päiviä, niin pidä vauvaa ulkona tai esim. ikkunan äärellä niin että valo pääsee kasvoille. Meidän vauvalle tätä kokeiltiin sairaalassa ensimmäisenä, ennen kuin aloitettiin valohoito.
Hyvä, että pääsitte vielä kontrolliin!

Meillä esikoinen oli valohoidossa viikon. Kuopus oli 2 vkoa!!! Tuplavalossa, pohdittiin jo verensiirtoa mutta ei tarvittu. Molemmat oli tooosi kauan keltaisia ja sellaisia ruskettuneen näköisiä. Todella harvoin se bili lähtee enään nousuun jos se kerran on laskenut ja sulla näin kauan pysynyt sallituissa rajoissa niin on kyllä epätodenn. että se enään nousuun lähtee. kaikki on varmasti hyvin. Ajattele nyt vaikka meillä toi kakkonen oli tuplavalossa 2 vkoa, niin heti kun bili laski ekan kerran heti päästettiin kotiin. Seuraavana päivänä oli kontrolli. Eli meidätkin päästettiin kotia heti kun kerran laski. Kyllä teillä on kaikki hyvin. Nyt vaan pidät huolen siitä että vauva saa nestettä hyvin. Ei ne teitä kotona pitäisi jos kaikki ei olisi hyvin:)

Meidän poitsu oli keltainen vielä ristiäisissä, ikää 8 vkoa. Keltainen oli jo laitoksella, mutta bilirubiinit silti alle sen rajan, millä olis joutunu valohoitoon. Äidinmaitokeltaisuus oli diagnoosi, ja lopulta poika oli normivärinen about 3 kk iässä. ;)

Kiitos paljon vastauksistanne! Huojensitte mieltäni. Tämä ei siis olekaan ihan tavatonta...

Jäin vaan miettimään, että onko voinut käydä niin, että vauva onkin synnytyssairaalasta lähdön jälkeen ollut tosi keltainen, mutta en ole sitä itse huomannut. Bili mitattiin synnärillä siis vain kerran ja koska ei ollut lähellä valohoitorajaa, päästettiin kotiin kolmen vuorokauden iässä eikä arvoa enää kontrolloitu kertaakaan (ennen kuin nyt sit 7 vko iässä, kun itse pyysin). Ei siis mitään tietoa siitä, oliko bili-pitoisuus synnärillä mitattaessa nousussa vai laskussa. Asialle ei tietysti enää mitään voi, mutta mieltä painaa...

Yhteistyössä