Miten käy kotihoidontuen/ansiosidonnaisen päivärahan, kun..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "gee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"gee"

Vieras
.. mies irtisanoo itsensä ja menee työvoimapoliittiseen koulutukseen saaden ansiosidonnaista ja nainen nautiskelee kotihoidontuesta ja käy tekemässä iltaisin keikkatyötä? Eli, vaikka mies saakin työttömyyskorvausta, niin hän ei kuitenkaan olisi kotona päiväsaikaan hoitamassa lasta, vähennetäänkö silti ansiosidonnaisesta kotihoidontuki?

meillä päinvastainen tilanne, eli minä työtön, mies olisi nostanut kotihoidontukea, mutta mun työttömyyskassa olisi sen vähentänyt mun päivärahasta. Kannattaa kysyä miehesi kassasta mitä tekevät teidän tilanteessa.

[QUOTE="luru";24596695]meillä päinvastainen tilanne, eli minä työtön, mies olisi nostanut kotihoidontukea, mutta mun työttömyyskassa olisi sen vähentänyt mun päivärahasta. Kannattaa kysyä miehesi kassasta mitä tekevät teidän tilanteessa.[/QUOTE]

Olet kuitenkin itse kotona?

Mä juuri sitä mietin, kun meillä jos kotihoidontuki vähennettäisiin, minun kannattaisi mennä täyspäiväisesti töihin ja lapsi hoitoon, koska tulot tippuisivat liikaa, eikä hoitajaa ole jos menisin kokoaikaiseksi töihin, näin tulemme jokseenkin toimeen.

[QUOTE="luru";24596695]meillä päinvastainen tilanne, eli minä työtön, mies olisi nostanut kotihoidontukea, mutta mun työttömyyskassa olisi sen vähentänyt mun päivärahasta. Kannattaa kysyä miehesi kassasta mitä tekevät teidän tilanteessa.[/QUOTE]

Olisiko mies ollut oikeastikin kotona vai ollut vaan kotihoidontuen saaja?

No niin, ei se nyt niin vaikeaa ole löytää asiaa Kelan sivuilta:

Lasten kotihoidon tuen vaikutus työmarkkinatukeen

Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa.

Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

Kyllä, mies olisi myös ollut kotona, on opiskelija eikä nosta opintotukea. Vastaus oli kassasta hyvin yksiselitteinen, eikä mikään perustelu käynyt laatuun. Kela ei meillä halunnut ottaa kantaa vaan käski kysyä kassasta suoraan, on kuulemma täysin kassasta kiinni.

Yhteistyössä