Miten kertoa 5-vuotiaalle ja 3-vuotiaalle naapurin koiran kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2pojanäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2pojanäiti

Vieras
Naapurissamme on koira, jolla on joku sairaus ja se joudutaan lopettamaan. Koira on läheinen lapsillemme, melkein joka päivä näkevät sitä. Nyt mietin, että miten kertoisin tuon asian pojilleni. Ainakin vanhempi poika on ottanut kovin raskaasti muutaman tuntemamme vanhan ihmisen kuoleman.

Vaikka olenkin ateisti, niin olen kertonut että he ovat menneet taivaaseen. Se on vanhempaa poikaani lohduttanut ja kenties nuorempaakin.

Mitä muuta olette ajatelleet kuoleman kertomisesta lapsille?

Kuolema on yhtä luonnollinen osa elämää kuin syntymäkin, joten ei sitä kannata kaunistella tai pelätä. Kertoo vaan, että naapurin koira sairastui niin pahasti että kuoli ja valmistautuu vastaamaan lasten kysymyksiin realistisesti. Lapset ei osaa luontaisesti pelätä tuollaista, mutta jos itse dramatisoit suuresti, kuolemasta tulee lapsille jokin kamala peikko

• Tykkää
Reactions: Pinki
No mun mielestä jos oot ateisti niin sää et saa "käyttää" Taivasta selityksenä. Että sun pitäis sitten vaan selittyä, että "siellähän se maatuu maan sisällä ja mullaksi muuttuu". Mun mielestä ei uskosta voi ottaa niitä parhaita paloja. Joku uskot tai sit oot uskomatta. Mut jos et kerran ite usko Taivaaseen niin et sä saa käyttää elämässäs kristinuskon hyviä puolia.

Mä kertoisin ihan totuudenmukaisesti: Koira oli niin sairas että kuoli. Lopettamisesta en välttämättä tuon ikäisille kertoisi. Itse kuolemisen selittäminen on hankalaa jos lapsi haluaa tarkemmin siitä tietää, mutta oon yrittäny vastata parhaani mukaan ja välillä joutunut sanomaan etten tiedä. Mitään taivasjuttuja en oo kertonut mutta en nyt nää että siitä mitään haittaakaan olis?
Tosi hyödyllinen vastaus tääki :D.

No mun mielestä jos oot ateisti niin sää et saa "käyttää" Taivasta selityksenä. Että sun pitäis sitten vaan selittyä, että "siellähän se maatuu maan sisällä ja mullaksi muuttuu". Mun mielestä ei uskosta voi ottaa niitä parhaita paloja. Joku uskot tai sit oot uskomatta. Mut jos et kerran ite usko Taivaaseen niin et sä saa käyttää elämässäs kristinuskon hyviä puolia.

Mä oon tästä samaa mieltä. Mua ärsyttää kun nykyään ihmiset ei usko, mutta sitten otetaan uskosta kivat jutut. Mulla on yks naapuri, jonka näin käyvän kirkossa lastensa kanssa (ei jumalanpalveluksessa vaan kattomassa) vaikkei kuulu kirkkoon.

Miksei kirkollisveroa vois laittaa samalla tavalla kuin tuo tv-vero. Eli tulis verojen kanssa, niin ei olis näitä vapaamatkustajia.

Toisaalta, tällä tavalla se lapsi kuulee Taivaasta ja voi ehkä itse kääntyä uskoon joku päivä. Eikö sen pitäisi olla uskovaisten mielestä hyvä juttu?

Itse en kyllä lapselle sellaista kertoisi, mihin en usko. Vähän arveluttavaa mun mielestä.

JA sitten sanotaan, että uskovaiset ovat suvaitsevaisia? :D

No noin pienet lapset suhtautuvat siihen todennäköisesti ihan hyvin. Tyyliin "ahah, okei!" Ja muutamia kysymyksiä saattaa tulla, ei muuta.

Minun piti kertoa meidän oman koiran lopetuksesta ja meidän 10-vee totesi silmät pyöreänä "hirveää eläinrääkkäystä!". Minun piti aika juurta jaksain selittää, että koira oli kipeä ja sille oli parempi näin. Ei se näyttänyt kipeältä, kun se peitteli niitä kipuja, ollen suorastaan ylivilkas, niin eihän lapsi ymmärrä, että se koira oli oikeasti tosi pahasti sairas. : /

Höh, miksi ei saisi lapselle kertoa taivaasta? Eihän kukaan sitä oikeasti tiedä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.
Itse olen meidän 4 vuotiaalle kertonut että jotkut uskoo taivaaseen kuoleman jälkeen ja ja jotkut johonkin muuhun. Kukaan ei oikeasti tiedä. Sen verran olen kaunistellut totuutta, että sanoin kuoleman jälkeen kaikkien pääsevän sinne "omaan kivaan paikkaan", sellaiseen missä tykkää olla ja on niitä itselle tärkeitä asioita.
Poika sanoi siihen " mä meen sitten ainakin puistoon" :)

No noin pienet lapset suhtautuvat siihen todennäköisesti ihan hyvin. Tyyliin "ahah, okei!" Ja muutamia kysymyksiä saattaa tulla, ei muuta.

Minun piti kertoa meidän oman koiran lopetuksesta ja meidän 10-vee totesi silmät pyöreänä "hirveää eläinrääkkäystä!". Minun piti aika juurta jaksain selittää, että koira oli kipeä ja sille oli parempi näin. Ei se näyttänyt kipeältä, kun se peitteli niitä kipuja, ollen suorastaan ylivilkas, niin eihän lapsi ymmärrä, että se koira oli oikeasti tosi pahasti sairas. : /

Ei välttämättä. Meiltä kuoli hamsteri ku likka oli joku 6-7v. Siitäpä riitti surua ja itkua moneksi päivää. Vielä parin vuoden päästäki saatto yhtäkkiä ruveta itkemään ku muisti sen hamsterin.
Puhumattakaan sitte siitä että likan isomummu (jonka likka oli nähny vain 4 kertaa) kuoli kun likka oli 5. Siitä surusta ja itkusta ei meinannu tulla loppua ollenkaan.

[QUOTE="vieras";29103773]No niinpä. Ihmeellistä uskon "omimista". Seuraavaksi varmasti kielletään joulun ja pääsisäisen viettokin ei-uskovaisilta, koska ne ovat alkuaan uskonnollisperäisiä juhlia.[/QUOTE]

No kyllähän niitäkin jotkut ovat täällä kristityille omineet. Vaikka näitä juhlia on vietetty jo iät ja ajat ennen kristinuskoakin hieman eri muodoissa.

Mut uskovaisia on moneen lähtöön. Ei pidä yleistää huonossa eikä hyvässä.

Itse olen ateisti, mutta uskon kumminkin että tuolla ylhäällä on joku joka meitä ohjaa. asiallehan on olemassa monta nimeä joista kaikki on yhtä oikein. Samaa kumarretaan eri nimillä! Suvaitsevaisuutta kehiin nyt! Niinhän se raamattukkin opettaa!
Itse olen kertonnut lapselleni kun oli pieni että ruumis haudataan mutta sielu siirtyy taivaaseen. Katselee ja vilkuttaa sieltä sinua leikkien lomassa. Poika halusi lähettää koirallemme ilmapallon sinne leluksi ja näin tehtiin. Hyvä mieli oli molemmilla jälkikäteen!
Uskonnoista turha näiussäkin jutuissa käydä kinaamaan. Huono aihe näihin keskusteluihin. Kaikki uskonnolliset kirjat kehoittavat kunnioittamaan lähimmäistään. Onko uskovan tätä vaikea suvaita...

• Tykkää
Reactions: Pinki
No mä kertoisin totuuden, eli koira on sairas ja koira joudutaan sen takia lopettamaan. Eläimien kohdalla toimitaan näin, koska ne kärsivät muuten. Ja että kuolema on osa elämää. Jos lapsilta tulee lisäkysymyksiä, niin vastaisin niihin sitten totuuden mukaisesti.

p.s. ei siellä taivaassa vielä kukaan ole kuolleista, vasta sitten sinne saattaa päästä kun tulee tuomion päivä, jolloin kunkin kohtalosta päätetään.

Meillä lapset on kohdanneet kuolemaa jo nuorempina, eikä siitä ole tehty mitään isoa numeroa. Kuolema on luonnollinen asia ja siitä voi kertoa tuon ikäisille lapsille ihan niinkuin se oikeasti tapahtuu. Lapset katsoo mielellään tiedeohjelmia, samaan tyyliin se menee kuolemankin selittäminen.

Muistan aina kun oltiin ekaa kertaa hirvipeijaisissa niin poika, silloin 4 v., julisti isoon ääneen soppaa lusikoidessaan: " On tämä kyllä hyvää tämä kuollut hirvi!"

[QUOTE="Yksvaan";29103711]Mä oon tästä samaa mieltä. Mua ärsyttää kun nykyään ihmiset ei usko, mutta sitten otetaan uskosta kivat jutut. Mulla on yks naapuri, jonka näin käyvän kirkossa lastensa kanssa (ei jumalanpalveluksessa vaan kattomassa) vaikkei kuulu kirkkoon.

Miksei kirkollisveroa vois laittaa samalla tavalla kuin tuo tv-vero. Eli tulis verojen kanssa, niin ei olis näitä vapaamatkustajia.[/QUOTE]

Miten sitten, jos ei kuulu kirkkoon? Onko kirkon ovella joku kontrolli?

Jos matkustan vaikka kaukoitään ja siellä vietetään jotain hauskaa uskonnollista juhlaa, iloitaan ja herkutellaan, enkö saa osallistua, kun olen ev.lut? Lanne ei saa keinahtaa, kun juhla ei ole minulle tarkoitettu.

Saavatkos kristityt kertoa lapsille joulupukista, vai pitääkö pitäytyä tarkkaan Jeesus-aiheessa, jotta kehtaa viettää joulua?

[QUOTE="Yksvaan";29103711]

Miksei kirkollisveroa vois laittaa samalla tavalla kuin tuo tv-vero. Eli tulis verojen kanssa, niin ei olis näitä vapaamatkustajia.[/QUOTE]

Jaa, no mitäs mieltä olisit jos sun pitäisi maksaa vaikka muslimi-veroa tai mormooni-veroa tai hindu-veroa Siitäkin huolimatta vaikka et uskoisi niihin. Olisko kiva?

Yhteistyössä