Miten kertoa lapsille erosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milli"

Vieras
Eli kuuden vuoden avoliitto on tainnut tulla tiensä päähän. En ole eroamassa lasteni isästä, vaan isäpuolesta. Isäpuoli on kuitenkin ollut pitkään kuvioissa. Lapset ovat nyt 7 ja 8 -vuotiaat. Lapsilla ei mikään erityisen läheinen suhde ole isäpuoleensa. Tulevat toimeen ok, mutta suhde on ollut pintapuoleinen ja "saman katon alla asumista". Siitä huolimatta ero voi olla, ja varmaan onkin, kova paikka lapsille.

Arkemme sujuu varsin rauhaisasti, ilman draamoja / riitoja. Humalassa mies on kuitenkin osoittautunut vuosien mittaan enenevästi väkivaltaiseksi. Ja tämän vuoksi siis nyt olen eroamassa. Vaikka puolisoni kovin yrittää muuttua, niin en usko tähän, enkä siis halua tuhlata kummankaan elämää. Rakkauteni lopahti ensimmäiseen mustelmaan.

Nyt pohdin, että miten kertoa lapsille? Pitäisikö pysyä hiljaa "oikeista" syistä? En kuitenkaan haluaisi, että lapset kuvittelevat minun syyttä mullistavan heidän elämänsä.

Onko kellään kokemuksia / vinkkejä miten selittää ko ikäisille lapsille?

Selitätte lapsille yhdessä, että olette päätyneet yhdessä eroon ja että näin on kaikkien kannalta parempi. Ei ole tarpeen kertoa että isäpuoli on väkivaltainen tai etsiä syyllisiä. Näin lapset ottavat sen parhaiten.

Mun mielestä pitää kertoa, että eroatte, mutta ei ole hyvä kertoa noista syistä. Voisko vaan sanoa, että ne syyt on aikuisten juttuja. Itse en ainakaan haluaisi valehdella syistä, vaan mielummin sitten sanoo, että ei halua puhua niistä syistä.

Ehkä tosiaan parempi jättää syyt omaan tietoon. Tokihan lapsilla voi alitajuinen tieto olla, muutamaa väkivaltaista tempausta ovat olleet, ikävä kyllä, todistamassa. Ehkä lapset aikuisena kysyvät jos jotain jää kaivelemaan.

Yhteistyössä