Miten kertoa lapsille isomummon kuolemasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Meidän lasten isomummo(mieheni mummo)on kuollut.Mummo oli 79v.ja käytiin katsomassa mummoa hänen kotonaan sunnuntaina ja lapset näki mummon silloin,oli tosi heikossa kunnossa jo.Mutta mietin että miten kertoa lapsille(6v,4v4kk ja 1v10kk)että mummo onnyt kuollut?Nuorin ei tietysti vielä ymmärräkään mutta esikoinen on tosi paljon kysellyt kuolemasta kun toisen mummon koira kuoli reilu 2v sitten..ja sitäkinmietin että onko hyvä ottaa laspet hautajaisiin?Lähinnä esikoista ajattelin että "järkyttyykö" liikaa?Ja toinen ihan käytännön asia että lapsemme ovat hyvin vilkkaita ja en tiedä jaksavatko olla hiljaa kirkossa(nuorimmainen siis).

no kannatta kertoa jotenkin pehmeällä tavalla, tavalla joka sopii teille, mutta hautajaisiin mun mielestä voi tuoda kaikki lapset. kuolema on kuitenkin luonteva osa elämää, musta siitä ei kannata tehdä tabua olemalla viemättä hautajaisiin. siellä lapsi voi hyvästellä mummin tavallaan =)

Otan osaa suruunne

Isompi varmasti ymmärtää että isomummo oli huonossakunnossa, ehkä.
Ja neljävuotiaskin ymmärtää että isomummo oli kipeä.

Siitä ehkä kannattaisi lähteä liikkeelle, en tiedä sitten kuinka suoraan asian voi sanoa.
"Nukkui pois" on ehkä huonoin tapa, siinä mielessä ettei lapset ala pelkäämään että itse tai vanhemmat nukkuu pois vaikkei mitään sairautta olisikaan.

"Isomummo oli niin kipeä että hän kuoli" onkohan liian suoraan sanottu?

Ei kai hautajaiset niin järkyttäviä ole että lapset järkyttyisi. Eikä kirkossakaan hiljaa tarvitse olla.

Kerro asioista niiden oikeilla nimillä eli isomummo on kuollut. Lapset kyllä kyselevät lisää ja vastailet asiallisesti. Minä en itse hyväksy näitä pilven päällä-juttuja lapsille. Minä olen miettinyt samaa kun meidän isomummo on jo 80v ja lapsille aivan hirveän tärkeä ja läheinen ihminen. Miten kertoa kun joskus aika jättää hänestä.

Hautajaisiin kannattaa osallistua koko perhe.

Ilman muuta kannattaa ottaa mukaan hautajaisiin. Kerro lapsille, miten itse uskot kuolemassa tapahtuvan, oman vakaumuksesi mukaisesti. Itse kerroin vastaavassa tilanteessa isomummin menneen Taivaan Isän luo, koska itse uskon ja toivon niin käyneen. Ja otan osaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Tällipaju:
Ilman muuta kannattaa ottaa mukaan hautajaisiin. Kerro lapsille, miten itse uskot kuolemassa tapahtuvan, oman vakaumuksesi mukaisesti. Itse kerroin vastaavassa tilanteessa isomummin menneen Taivaan Isän luo, koska itse uskon ja toivon niin käyneen. Ja otan osaa!

Jos mä olisin tehnyt saman ja kertonut oman vakaumukseni mukaan, niin siitä vasta soppa olisi syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Tällipaju:

Mun äiti kuoli äskettäin syöpään. Kerroin lapsille, että mummilla oli niin paha sairaus, että siihen ei lääkkeet ja lääkärit enää auttaneet. Sanoin, että mummi on nyt taivaassa Taivaan Isin luona, ei oo enää sairas jne...
Äitini oli uskis, siksikin uskon näin.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
"Nukkui pois" on ehkä huonoin tapa, siinä mielessä ettei lapset ala pelkäämään että itse tai vanhemmat nukkuu pois vaikkei mitään sairautta olisikaan.

Peesi. Asioista pitää kertoa oikeilla nimillä. Eiväthän kuolleet kuitenkaan herää kuten unesta... :|

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Imperial, mitäs sulle tapahtuu kuolemassa? Katoatko maan alle? Onko sulla sielua, tapahtuuko sille mitään? ;)

I sold my soul to rock´n´roll

Heh, heh. Sä et oo tainnut funtsia näitä asioita kovinkaan vakavasti ;)

Ei se funtsimalla mikskään muutu. rock !! B)

Yhteistyössä