Miten kertoa raskaudesta läheisille jamuille tuttuille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suuri Salaisuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suuri Salaisuus

Vieras
Miten olette kertoneet raskaudesta esim. omalle äidillenne? Entä anopille?

Olen raskaana kohta 6. kuulla,ja ja asiasta ei tiedä miehen lisäksi muut. Olen lykännyt ja lykännyt vaan kertomista sillä en tiedä mitä sanoa, taihikkas että miten kerthoa tup asia?

Olen yrittänyt tähän asti vaan peitellä pömppistä, mutten voi tehdä varmaankaan niin enään kovin kauaa. Asutaan perheeni ja miehen perheeen kanssa samassa kupungissa ja nään vanhempiani usein, joka viikko.. Eli viikottain.

Mikään ultrakuvien kouraan antaminen äitilleni ei tunnu luonnolliselta.
Mitä keinoj tai tapoja te olette käyttäneet?

Olen saanut keskenmenon kerranaikaisemminkin ja silloin kerroin äidille vasta kun oli kovat tuskat ja pyysin häneltä apua päästä sairaalaan. Otti asian hyvin.
Eli siis tuskin mihinkään kovin suureen shokkiin (toivottavasti) menee tästä perheen lisäyksestä. Anopin mielestä meidän eikannata vielä hankkia lapsia, tai niin hän ainakin asiansa ilmaisi kun sain km. Oli lähes tyytyväinen.. Piti meitä holtittomina. :/

Eniten siis stressaa tuo anopin ja muun mihen perheen reaktio. He ovat melko konservatiivisiä.

Emme ole muutamiaa vauvanvaaaatetta lukuunottamatta hankkineet vielä mitään vauvakamaa ja -tavaraa, jotkä äitini voisi vaikka "sattumalta huomatta" kun tulisi kylään.

En tiedä miksi tämä asia on nyt niin vaikeaa. :( Ennen raskautta ajattelin, että sen kertoo ihan helposti.

no jospa jätät kertomatta ja lopetat vatsan piilottelun. Sitten vaan odotat kuka huomaa ensiksi. :) sitten kun huomaavat toteat että:"no minä jo aattelin ettekö te ollenkaan huomaa! " ;)

Helpoiten pääset hommasta yli kun sanot vaan ihan suoraan. "Meille tulee vauva. Laskettu aika on se-ja-se."
Ei ainakaan jää epäselväksi tai arvailujen varaan. Luulenpa että kaikki käy lopulta helpommin kuin kuvittelet, kunhan vain saat suusi auki :)

Jos et millään pysty kakistamaan sanoja suustasi, niin kirjoita tekstiviesti/sähköposti/kortti? Tai eikö mies voi itse kertoa äidilleen ja sukulaisilleen?

Pianhan tuo asia joka tapauksessa tulee ilmi, ihme etteivät ole jo huomanneet (tai ehkä ovatkin, mutta odottavat että ottaisit itse puheeksi).

Voithan antaa "vihjeitä". Vaikka joku vauva-aiheinen lehti tai mahdollisesti jotain vauvan tarvikkeita tms, josta saavat päätellä. Tai jotain puolihuolimatonta sanallista vihjailua kuten vaikka tuumimista lastenhuoneen sisustuksesta.
Töissä itse kerroin kahvitauolla että kävin lääkärissä. Samalla näytin ultakuvaa ja totesin että mahasta löytyi tällainen.
Ei se kertominen kirpaise kuin hetken, usko vaan.
Puskaradio hoitaa myös kertomista hyvin. Sukulaisille kertomisen hoidin niin, että kerroin hölösuutädilleni joka hoiti lopun. Tuttavapiirin juoruilijat toimivat lienee myös? ;)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä