Miten kertoa skitsofreniasta läheiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meinaatko, että mielisairaus on tabu ja sen takia siitä pitäisi kertoa jotenkin erilailla kuin muista sairauksista? Valitettavasti ei ole mitään muuta tapaa kuin vain kertoa. Nyt on vakava sairaus kyseessä, mutta hoitoa saa. Jää kuulijan oman ymmärryksen varaan miten asian käsittelee. Yleensä hyvin, jos kerran läheinen ihminen.

Meinaatko, että mielisairaus on tabu ja sen takia siitä pitäisi kertoa jotenkin erilailla kuin muista sairauksista? Valitettavasti ei ole mitään muuta tapaa kuin vain kertoa. Nyt on vakava sairaus kyseessä, mutta hoitoa saa. Jää kuulijan oman ymmärryksen varaan miten asian käsittelee. Yleensä hyvin, jos kerran läheinen ihminen.
Kyllä ne vielä nykyään on, varsinkin nää mihin liittyy psykooseja. Kokemuksesta tiedän että ei se helppoa ole, itse olen yrittänyt mahdollisimman arkipäiväisesti puhua aiheesta jotta ei itse ainakaan tuo lisää negatiivista stigmas siihen, vaan käsittelee sitä niinkuin mitä tahansa sairautta. Välillä on todennäköisesti parempia ja välillä huonompia vaiheita.

Siis eikö tuossa vaiheessa jo tiedä? Meinaan, että aika useinhan sairaus puhkeaa nuorena aikuisena. Mutta toki voi tapahtua myöhemminkin. Miksei itse kerro äidillesi?

Yhteistyössä