Miten kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anonymous
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anonymous

Vieras
Tätä on tosi vaikea näin kertoa tänne,mutta omatuntoani kolkuttaa eräs tosi ikävä salaisuus jota olen pimittänyt nykyiseltä partneriltani,enkä uskalla kertoa sitä.

Olen 21-vuotias nuori nainen ja olemme seurustelleet vähän yli 2 vuotta.Emme ole vielä kihloissa,mutta varmasti sekin aika koittaa vielä joskus.

Nuorena 16-17 iässä kohtasin ensirakkauteni ja hänen kanssa seurustelin noin 9kk.Elämä oli silloin ihanaa ja rakastin häntä, kunnes eräänä päivänä tuli tekstivisti jossa hän kertoi jättävänsä minut.
Menin ihan sekaisin,en tiennyt miten päin olisin koska hän oli kaikkeni.

Muutaman päivän rauhottumisen jälkeen soitin hänelle ja pyysin että hän tulisi minun luokse että jutellaan,hän tuli vaikka vänkäsikin hyvin vahvasti vastaan ettei halua nähdä minua.

Halusin kysyä häneltä syytä,miksi? miksi näin? mikä tuli?
Paljon tuli tekosyitä miksi hän ei enää halua olla kanssani,ihan hölmöjä syitä mistä nyt kukaan ei jättäisi ketään.En saanut oikeaa syytä.

Syy selvisi kun kysyin hänen kaveriltaan jonka mielestä minun kuului tietää asiasta.No tottakai poikaystäväni oli pettänyt minua jo jonkin aikaa.Siitä menin yhä enemmän sekaisin,tunsin vihaa,katkeruutta,koston himoa ym..ja minä kun luotin siihen ihmiseen ja sitten hänestä paljastuukin ihan erilainen ihminen jota en olekaan koskaan tuntenut.

Vihasin koko ihmistä ja myös itseäni kun en huomannut mitään,ja senkin aikana kun hän minua petti olin hänen kanssaan sängyssä monia kertoja.Se vihastutti minua eniten.

Noin puolivuotta eron jälkeen aloin saamaan oireita.Menin lääkäriin,minulla todettiin sukupuoli herpes.Hän tartutti minuun sen taudin pettämällä minua ja sen jälkeen vielä olemalla minun kanssa sängyssä,eikä minulla ollut mitään käsitystä mistään pettämisestä.

Elämäni on ollut tämän jälkeen hyvin vaikeaa,taudista tuli todellinen riesa joka vaivaa melkein joka kuukausi.Lääkärissä olen käynyt ja saanut lääkityksenkin mutta yllätys yllätys estolääkitys vain pahensi tautia,en tiedä miksi.

Eron jälkeen noin vuoden oltuani sinkkuna tapasin baarissa miehen.Aloimme seurustelemaan ja ollaan oltu yhdessä yli 2 vuotta.Tämän koko ajan olen painiskellut omantuntoni kanssa,miten kertoa asiasta.Elän jatkuvassa pelossa että mitäs jos tauti tarttuu häneen ja en ole kertonut hänelle asiasta.Silloin hän saattaa luulla että minä olen pettänyt häntä jos tauti tarttuu häneen.En ole koskaan pettänyt ketään enkä tule koskaan pettämäänkään koska se on väärin.

En syö ehkäisypillereitä koska silloin pelkään vielä enemmän tartuttavani taudin häneen.Kieltäydyn toki aina silloin seksistä jos minulla ilmenee oireita vaikka kumia käytetäänkin,mutta on siinäkin selittämistä että miksi ei halua.Haluttomuutta minulla ei ole koskaan ollut mutta hän saattaa luulla sitä siksi.

Eniten pelottaa silloin kun harrastamma suojaamatonta seksiä ennen ja jälkeen kuukautisien.Todellakaan ei ole tarkoitus tartuttaa tätä kauheaa tautia häneen.
Vihaan vain itseäni että menin luottamaan ensirakkauteeni ja siitä saan palkaksi tämän taudin.Aina kun rakastelemme minua pelottaa,vaikka ei olisikaan mitään oireita,eikä taudin pitäisi edes silloin tarttua kun oireilua ei esiinny.

Olemme vielä muuttamassa yhteen marraskuun aikoihin,ja suhde alkaa olla vakava.En tosiaan tiedä mitä tehdä kun menneisyyden tuska elää jatkuvasti päässäni ja peloissani.

Monesti itken hänen sylissään kertoen jonkin muun syyn surkeeseen olooni vaikka oikeesti itken sitä,miksi minulle juuri kävi näin ja miten vaikeaa on elää tälläisen asian kanssa.Rakastan häntä enkä halua menettää häntä.Mitä tehdä?

Vastaan, koska minuunkin on tartutettu ko. tauti ja yksi toinenkin yhtä hankala, vaikka itse olen aina ollut uskollinen ja varovainen. Olen katkera siitä, että minulla on käynyt huono tuuri ja se on minusta epäoikeudenmukaista.

Olet lykännyt kertomista tosi pitkälle ja varsinkin jos suojaamatontakin on harrastettu. Olet jo nyt ollut epärehellinen ja saattanut toisen taudin vaaraan. Kärsit myös itse valtavasti, kun pelkäät jatkuvasti.

Ainakin sinun varmaan kannattaisi hankkia taudista tietoa. Tartuntatavasta tiedätkin jo, että riski on pahimmillaan rakkulavaiheessa. Entä mikä on arvio siitä, kuinka monella prosentilla väestöstä on ko. virus, joillakin tietämättään? Eikö se kuitenkin ole yllättävän yleinen?

Tietenkin kerrot tunnontuskistasi ja että se on ollut itkujen syy ja että et ole kertonut, koska rakastat niin paljon ja olet pelännyt että hän jättää.

Jos kerrot että oireet ovat tulleet vasta nyt (sehän voi olla myös piilevänä) eli siis valehtelet, lähdet mielestäni vaarallisille vesille. Rehellisyys kannattaa pitkän päälle. Moni varmaan suosittelee, ettet kerro. Sitten kun miehellesi tulee oireita, ihmettelet vaan ja vähän ajan päästä kerrot että nyt se on sinullakin. Mutta pystytkö rakentamaan elämäsi valheelle ja entä jos jäät kiinni ?

Miten luulet partnerisi suhtautuvan ?

Olen pahoillani, että sinulla on tuollainen murhe. Minulle tartunta tuli vasta nelikymppisenä, joten murheet ovat vähän erilaisia.

""Eniten pelottaa silloin kun harrastamma suojaamatonta seksiä ennen ja jälkeen kuukautisien."" Ai miksi tuolloin pitää olla suojaamattomasti? Haluatteko lapsia?

Voisit miettiä miltä itsestäsi tuntui kun exäsi tartutti sinuun taudin. Siinä valossa ei luulisi olevan kauhean vaikeaa päätellä että olet itse ollut myös aika epäluotettava kumppani.

Tässä on ehkä pahinta se, että petät koko ajan nykyistä kumppaniasi - petät hänen luottamustaan siihen, että et ole kertonut hänelle noin tärkeää asiaa. Kyllä sukupuoliherpeksestä tulisi aina kertoa seksikumppanille ja varsinkin oikealle kumppanille. Ehkä sinun pitäisi vain kertoa koko juttu hänelle ja kertoa myös syyt miksi et ole tätä herpes asiaa hänelle aikaisemmin kertonut. Pelkäsitkö että hän jättää sinut jos tietäisi että sinulla on herpes?

Joka tapauksessa teidän on puhuttava tästä. Et voi elää jatkuvassa valhessa, sillä asia painaa mieltäsi jatkuvasti. Toiseksi miehesi olis viimeinkin aika saada tietää tästä asiasta. Jos miehesi todella rakastaa sinua, hän yrittää ymmärtää sinua ja yrittää antaa anteeksi tämän kertomattajättämisen ja toivotaan niin. Itse en tiedä miten reagoisin jos oma kumppanini kertoisi tälläisesta asiasta vasta kahden vuoden jälkeen. Sitä tuntisi itsensä petetyksi ja tulisi olo, että toinen koko ajan tiennyt että voi tartuttaa tälläisen taudin minuun eikä kertonut siitä vaan kierteli. Toiseksi minä ajattelisin että hän on myös käynyt vieraissa.

Joka tapauksessa tsemppiä keskusteluun, toivottavasti asiat menevät hyvin. Ja muista kondomi ei suojaa herpekseltä - se voi tarttua silti.

Olen lukenut tästä taudista ja tiedän siitä kaiken ja että se voi olla piilevänä useita vuosiakin.Onneksi itselläni tämä ei ole ensi kerran jälkeen enää niin paha.Se ei esiinny rakkuloina vaan pieninä haavoina,jotka eivät ole kovin kipeitä ja välillä kamalana kutinana.Mutta silti tauti on kamala riesa.

En yhtään osaa sanoa miten partnerini suhtautuu tähän,olemme kumminkin kasvaneet hyvin riippuvaisiksi toisiamme kohtaan.Eilenkin hän soitti ja sanoi rakastavansa minua,minä puhkesin itkuun.

Se tuntuu etenkin kamalan pahalta kun ollaan puhuttu keskenämme että parisuhteessa pitää osata puhua asioista ja olla rehellinen.Mutta sitä minä en ole ollut.

Vähän ennen ja jälkeen menkkojen ei voi tulla raskaaksi jos osaa laskea päivät oikein.Me molemmat haluamme välillä nauttia kumittomasta seksistä.Jos en siihen suostuisi niin veisin häneltä sen vähäisemmänkin nautinnon,kun en pillereitäkään suostu syömään.

Itse en ole koskaan ollut mikään pettäjä,minulle sattui huono säkä,enkä sille voi mitään.Nuorena piti vain olla niin hölmö ja sinisilmäinen.

En edelleenkään tiedä mitä tehdä,tämä on niin vaikeaa minulle,enkä kestäisi sitä että menettäisin hänet.En ole pettänyt häntä vaikka tiedän hänen luonteensa että ekaksi hän sitä epäileekin.

Mitä pidempään pimität tietoa, sitä suurempi loukkaus se on kumppanillesi, kun hän saa sen tietää. Ja voi olla, että jos hän saa tartunnan ennen kuin ehdit kertoa, että suurempi helvetti repeää silloin kaikkine pettämisepäilyineen yms.

Olet toiminut hyvin lapsellisesti jo alusta alkaen. Tiedän, ettei tuollaisen asian kertominen ole helppoa, mutta yritä nyt mahdollisimman pian tehdä asia selväksi hänelle. Voithan kertoa syynkin siihen miksi et ole kertonut hänelle ja ehkä hyvä olisikin.

Ja mitä myöhäisemmäksi siirrät kertomista, sitä vaikeampaa se on. Olisi ollut reilua kertoa heti alkuun, tai viimeistään siinä vaiheessa kun rakastelitte ilman kumia... Et voi vedota siihen, ettet ole ehkä alkuun ajatellut hänen olevan ""Se Oikea"", ja sinua ei olisi ""haitannut"" vaikka hän olisi tartunnan saanutkin. On vastuutonta levittää sukupuolitautia eteenpäin! Ja asian voi ajatella niinkin, että kenties oma sisko/ystävä/muu tuttu rakastuu/sekstailee jonkun entisen panosi kanssa ja saa tartunnan... Eli silloin olet tavallaan ""tartuttanut"" taudin sinulle läheiseen ihmiseen...
Muta alkuperäiseen kysymykseen kommentoin vielä sen verran, että oletko ajatellut jos miehesi saa joku päivä tartunnan? Hän loukkaantunee verisesti siitä, että olet salannut häneltä taudin ja evännyt mahdollisuuden antaa HÄNEN päättää, haluaako hän olla kanssasi ilman suojausta ja mahdollisesti saada taudin. Ja mikä pahempaa, hän saattaa alkaa uskomaan, että sinä olet pettänyt häntä. Itsekkin sait taudin pettävän poikakaverin ""tuliaisena"". Kun vielä itkeskelet surkeana hänen kainalossaan salaisuuttasi(=herpestä), saattaa hän yhditää väärin ja ajatella itkusi olevan seurausta huonosta omatunnosta, joka on seurausta siitä että olet pettänyt häntä. En minä ainakaan tiedä, uskoisinko poikaystävääni jos hän nyt 3vuoden seurustelun jälkeen paljastaisi sairastavansa herpestä...! Ensimmäisenä suuttuisin hänelle ettei ole kertonut, ja sen jälkeen alkaisin epäillä, että onko tauti muka saatu jo vuosia sitten... Ja valitettavasti, tuskin uskoisin häntä:(
Sinun olisi jo pitänyt kertoa taudista miehellesi, et ole sitä tehnyt. Tee se nyt, heti tänään! Vaikeaa se varmasti on, mutta aika tekee siitä aina vaan vaikeampaa. Jos et pysty kasvotusten kertomaan,(pelkäät että hän alkaa huutamaan, ei kuuntele sinua tmv.) kirjoita hänelle vaikka kirje. Saat varmasti kerrottua kaiken ko. aiheesta hänelle. Voit vaikka liittää mukaan tietoa herpeksestä ja sen tarttumis tavasta ymv., esim. jokin esite vaikkapa terveyskeskuksesta.

""Vähän ennen ja jälkeen menkkojen ei voi tulla raskaaksi jos osaa laskea päivät oikein.""

Kuulostaa todella naiivilta tuo sinun ajatuksesi. Raskaaksi voit tulla koska vain, älä luota mihinkään ""varmoihin päiviin"". Ja sukupuolitauti voi tarttua vaikkei oireita juuri silloin olisikaan. Piilevänä se voi jo miehelläsi olla. Anna hänelle mahdollisuus hoitoon! Pakkohan sinun on asia kertoa jossain vaiheessa. Mieti, jos joskus haluaisitte lapsia yhdessä! Miten voisit silloin rakastella hänen kanssaan kertomatta taudista? Saatikka nyt... Rehellisyys on paras keino. Jos mies rakastaa sinua, hän ymmärtää kyllä. Toivottavasti vain et ole odottanut liian kauan!

Ymmärrän että asia on todella kipeä ja vaikea. Jos et pysty naamasta naamaan kertomaan niin kirjoita viesti jossa kerrot asian. Pahoittele, kerro tunteesi ja jätä ratkaisu suhteen jatkamisesta miehelle. Voi mennä pari päivää/viikkoa ennen yhteydenottoa, on toi sen verran rankka juttu, mutta tiedoksi: ystävättäreni on herpeksestä huolimatta saanut keisarinleikkauksella kaksi aivan ihanaa lasta eikä tauti taatusti vaivaa parisuhdetta.

Et sinä voi mennä yhteen asumaan ja elää valheessa rakastamasi miehen kanssa, tee peli selväksi ja katso miten mies suhtautuu. Rakkautta ei voi rakentaa valheen päälle.

Mitäpä, jos printtaat meille kertomasi omalle kullallesi. Sellaisenaan, kun se on jo valmiiksi kerrottu.

Siitä miehesi näkee, että todella ajattelet häntä ja asiaa vaivaa sinua suunnattomasti.

Tai muutat kirjoitusta henkilökohtaisemmaksi ja lyhennät exäsi osuutta huomattavasti (kirjoitat vain, että hän petti ja sait häneltä taudin )

Sitten annat miehellesi aikaa miettiä !

Mielestäni sinun tulee kertoa hyvissä ajoin ennen yhteenmuuttoa, jotta miehelläsi on oikeus valita, haluaako hän ottaa riskin sairastua.

Totta on se, että jos hän sinusta välittää paljon, hän haluaa ottaa sen riskin. Mutta muista myös, että kaikki ne vuoden, kun et ole kertonut, ovat loukanneet miestäsi ja suhteenne voi kaatua salailuun, eikä siihen tautiin.

Kuten joku sanoikin, mieti, miltä itsestäsi on tuntunut, kun sinuun tahallaan tartutettiin tauti ja sinä et voinut valita asiaa !

Kerro hänelle, näytä todellakin vaikka tämä viestiketju !

Itselleni vuosia sitten petollinen poikaystävä tartutti taudin tahallaan jo hiipumassa olevan suhteemme loppumetreillä, aiheuttaen minulle vuosien katekruuden ja pelon, etten koskaan voisi enää seurustella, saada lapsia jne...

Sittemmin tauti rauhoittui, löysin poikaystävän, jolle kerroin asian suoraan ja hän ymmärsi, mietimme miten toimimme, ettei tarttuisi häneen (eikä ole tarttunut).

Ethän itse ole tehnyt mitään pahaa, miksi panttaat asian kertomista ?

Itse en todellakaan ole tehnyt mitään pahaa.En ole koskaan pettänyt ketään niin kuin aiemmin jo kerroinkin.Pelottaa vain niin hemmetisti miten hän suhtautuu.

Hän on monesti sanonut minulle miten paljon minusta välittää,käy saattamassa joka ilta kotiovelle saakka,pitää joka päivä hyvänä ja hellyyttelee minua.Hän todella on minulle se oikea.Näitä kommentteja lueskellessa tuntuu vain entistä pahemmalta salata asiaa häneltä,en saa unta öisin ja itken yksin.

Ja enkä todellakaan silloin hänen kanssaan mitään puuhastele jos minulla on pienimpiäkin oireita havaittavissa ei edes kumin kanssa,siitä olen pitänyt huolen jo heti alusta saakka.

sinä olet tehnyt väärin, sinä olet pettänyt luottamuksen.

sinä et voi harrastaa kumitonta seksiä, vaikka se kuinka tuntuisi paremmalta.

vaikka kuinka tuntisit olevasi uhri ja viaton,
nuo tosiseikat eivät muutu.
väärin tekeminen voi olla myös sitä, että jättää jotain tekemättä, jättää kertomatta.

Kuvitelkaapa ittenne tähän samaan tilanteeseen,ei teilläkään luulisi olevan ihan helppoa sylkäistä tollasta juttua yhtäkkiä ulos.

Aioin kyllä kertoa ja odotan siihen sopivaa hetkeä,mutta en tullut tänne kerämään haukkuja,sääliä enkä mitään muutakaan kuin vain asiallisia kommentteja.Kohtalokavereita olisi mukva kuulla,miten he ovat asiansa hoitaneet ja miten on käynyt.

Tiedän että olen toiminut väärin,kylmästi,lapsellisesti ja epärehellisesti ei siitä tarvitse jankuttaa joka viestissä ja se tuntuukin pahalta.

Minulla ei ole kokemusta vastaavasta - mutta luin viestiketjun ja näytti siltä että vilpittömästi toivot kommentteja / apua asiaan mutta sinut heti teilataan pettäjäksi.

Toivotan sinulle jaksamista ja voimia - ja vielä tulee se hetki
että saat asian kerrotuksi. Mitä nopeammin sen parempi. Kaverisi kyllä ymmärtää - ei hänellä ole syytä epäillä sinun
pettäneen. Kerro - se helpottaa ja yhteiselämänne jatkuu
valoisien merkkien alla.

Tsemppiä ja voimia sinulle !

Anna kuulua itsestäsi täällä.

Kerro nykyiselle poikaystävällesi juuri tuo minkä kerroit tänne. Ei hän sinua syytä vaan exääsi eikä tilanteessasi ole mitään salattavaa. Sinä et ole tehnyt mitään väärin mutta nykyiselläsi on tietysti oikeus tietää taudistasi. Vaikuttaa rakastavalta kumppanilta joka varmasti ymmärtää. Sekä suhteenne että sinä voitte paremmin kun kaikki on kerrottu avoimesti etkä joudu enää asian kanssa painimaan.

??? En mä hokannut yhtään viestiä, jossa ap:tä väitettäisiin pettäjäksi.

Pointtihan on siinä, et he ovat jo 2 vuotta seurustelleet eikä neito ole uskaltanut kertoa herpeksestään pojalle. Mietipäs jos jonain päivänä oikeasti poika onkin saanut tartunnan ja jos tietää itse olleensa uskollinen alkaa epäillä, et tyttis on saanut heidän suhteensa aikana herpeksen jostain muualta eli pelkää tytön pettäneen häntä. Hyvällä tuurilla tyttö voi saada pojan vakuutettua jälkikäteen, et hänellä on ollut herpes koko suhteen ajan, mut ei oo viitsinyt kertoa sitä. Mietipäs itsesi siihen tilanteeseen: uskoisitko jos sun mies väittäis sulle pitkän yhdessäolon jälkeen, et juujuu mulla on ollut tää herpes koko ajan... Kyllä siinä epäilys aika nopeesti nostais päätään, kun oishan se kummallista et toinen ei ois kertonut asiasta jo alusta asti...

Ap, koeta nyt tsempata ja kertoa asiasta. Ei ole helppo asia, mut ei se tuosta kyllä helpotu odottamallakaan.

Kiitoksia teille kaikille kommenteista,ne ovat kannustaneet minua yhä enemmän kertomaan asiasta.

Pystyn myös todistamaan miehelleni että en todellakaan ole saanut tautia meidän suhteemme aikana,jos hän alkaa epäilemään pettämistä.
Olen onneksi säilyttänyt lääkärin antamat lääkereseptit ja niissähän on päivämäärät.Näillä saan sen asian todistettua,sitten jääkin enää se että antaako hän anteeksi tämän että en ole kertonut asiasta ja voiko hän tämän jälkeen enää minuun luottaa.

Yhteistyössä