Miten kesyttää lastenhuoneiden kaaos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Mä en käsitä miten lapset saa huoneensa niin sekaisin hetkessä! Kaikki lelut lattioilla, palapelien palat hukassa jne. Ja siivous ei tietenkään huvita.
Lapset melkein 6v, 4v ja 3v. Keskimmäisellä oma huone, ison ja pienin jakaa huoneen, josta puolet n ison ja puolet pienen käytössä. Haluisin jonkun tilanjakajan siihen, mutta ei valitettavasti oo varaa ostaa mitään hyllyä.
Ainoat keint jotka oon keksiny tohon sotkun välttämiseen on, että joko seison koko ajan vahtimassa lasten leikkejä, tai sitten vien lelut pois. Kumpikaan vaihtoehto ei kuulosta hyvälle...

Ideoita otetaan vastaan! Aattelin ostaa pahvilaatikoita ja ladata lelut niihin, että edes pikkasen ois järkeä tässä touhussa...

Meillä on pidetty vaan sen verran leluja, mitkä itse jaksavat siivota pois. Ei minusta olisi ollut vahtimaan jokaista leikkihetkeä, enkä usko sen tekevän hyvää lapsillekaan, sillä katsoja on mahdollinen häiriötekijä. Leluja voi sitten vaihdella niin, että välillä otetaan kaapista "uudet" lelut ja laitetaan vanhoja pois. Toisaalta, jos lapset itse mielivät pitää enemmän leluja esillä, ehkä se motivaatio siivoukseenkin alkaa hiljalleen löytyä.

Meillä lelut ovat sänkyjen alla, pienissä muovilaatikoissa, joissa myös kannet.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Meillä on pidetty vaan sen verran leluja, mitkä itse jaksavat siivota pois. Ei minusta olisi ollut vahtimaan jokaista leikkihetkeä, enkä usko sen tekevän hyvää lapsillekaan, sillä katsoja on mahdollinen häiriötekijä. Leluja voi sitten vaihdella niin, että välillä otetaan kaapista "uudet" lelut ja laitetaan vanhoja pois. Toisaalta, jos lapset itse mielivät pitää enemmän leluja esillä, ehkä se motivaatio siivoukseenkin alkaa hiljalleen löytyä.

Nuo osaa avata kaikki kannelliset laatikot... Ja avaavatkin heti kun selkäni käännän. Jos oiski tila jonne nuo ylimääräset lelut laittaa, mutta ei oikeestaan ole.
Eniten kiukuttaa se että kaikki lelut heitellään sekasin miten sattuu, ja seuraavassa leikkihetkessä ne onkin pakko kaataa kaikki lattialle kun ei löydy tarpeeksi rekvisiittaa...

Tekis mieli viskoo kaikki pukinkin tuomat lelut pois, kun ei niitä osata arvostaa... Kaikki vaan viskotaan minne sattuu. Pienimmältä sen tajuan, isoimmilta en.

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:

Nuo osaa avata kaikki kannelliset laatikot... Ja avaavatkin heti kun selkäni käännän. Jos oiski tila jonne nuo ylimääräset lelut laittaa, mutta ei oikeestaan ole.
Eniten kiukuttaa se että kaikki lelut heitellään sekasin miten sattuu, ja seuraavassa leikkihetkessä ne onkin pakko kaataa kaikki lattialle kun ei löydy tarpeeksi rekvisiittaa...

Tekis mieli viskoo kaikki pukinkin tuomat lelut pois, kun ei niitä osata arvostaa... Kaikki vaan viskotaan minne sattuu. Pienimmältä sen tajuan, isoimmilta en.

Noh, meillä nuo kannet ovat siksi, etteivät lelut keräisi pölyä. Eivät siksi, etteivät levittäisi leluja. Ei ole mitään varastoa, vanhempien sängynalusta tms.? Jos leluja yksinkertaisesti on liikaa, kannattaa karsiminen aloittaa rikkinäisistä ja ikätasolle liian "vauvamaisista" tms.

peesaan non compos mentisiä siinä, että leluja sen verran mitä jaksavat siivotakkin. toinen vaihtoehtohan on ostaa tarpeeksi iso matto, jonka alle voi puskutraktorilla työntää rojut iltasin :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:

Noh, meillä nuo kannet ovat siksi, etteivät lelut keräisi pölyä. Eivät siksi, etteivät levittäisi leluja. Ei ole mitään varastoa, vanhempien sängynalusta tms.? Jos leluja yksinkertaisesti on liikaa, kannattaa karsiminen aloittaa rikkinäisistä ja ikätasolle liian "vauvamaisista" tms.

Ei oikeestaan ole... Meillä ei ole kellarikoppia, jotan kaikki kausivaatteet yms kellarisälä on vaatehuoneessa, jonne ei sit mahdu mitän. Kaappitila on olematn, ja mun sänynalus on varattu kankaille...
Leluja karsittiin ennen joulua isolla kädellä. Ei noita mun mielestä liikaa ole, mutta tää kämppä on niin p*ska ettei tänne mahdu säilyttämään mitään. Siis täällä on vaan yks vaatekaappi, mun huoneessa, ja vaatehuone. Ja meitä siis on neljä...

Meillä auttoi kun karsin kaikki turhat lelut pois.Sitten otin kaikki sellaiset lelut jotka tuovat paljon sälää(pelit,palapelit ym)pois ja laitoin ne kaappiin.Yhdessä tehdään niitä sitten :)
Pikkusälälelut gormiitit ,pikkuponit ym kaikella oma laatikko.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä auttoi kun karsin kaikki turhat lelut pois.Sitten otin kaikki sellaiset lelut jotka tuovat paljon sälää(pelit,palapelit ym)pois ja laitoin ne kaappiin.Yhdessä tehdään niitä sitten :)
Pikkusälälelut gormiitit ,pikkuponit ym kaikella oma laatikko.

Juu, noin tein ja se toimi viikon... Sit olikin kaikki taas sekasin. No pelit on pysyny kuosissaan, mutta eilen annoin tytöille palapelit, ja pojan kanssa pelattiin uutta pleikkapeliä, niin jo oli yks pala kadnnut, eikä sitä löydy mistään...
Ehkä mä vielä kerran yritän siivota noi, ja jos eivät pidä niitä kuosissa, vien lelut pois.

Miks muuten olohuoneessa on aina leluja, vaikka oon sanonu ettei tänne saa tuoda niitä? Kuleksiiko ne itellään olkkariin, vai mistä on kyse?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä kans kaappitila aivan olematon :( neliöitä huoneita kyllä löytyy mutta ei kaappeja ..

Ihan pyllystä. Eikä ois oikein varaa ostaa kaappeja, ku kierrätyskeskuksen kotiinkuletuski on aika kallis. Jos löytäis kerralla joku 3 kaappia sieltä halvalla, niin sit kannattais... Vaan eihän sieltä koskaan mitään löydä ku ettii...

Lapset levittää aina kaikki lelunsa. Kaaosta voi hallita , vaan ei kesyttää.
Yks vaihtoehto on se , että jaat lelut ( määrästä riippuen ) kahteen , kolmeen tai jopa neljään osaan ja yks osa on leikeissä , loput varastossa. Vaihtelet sit välillä leluja , niin tuntuvat lapsista uusilta.

Sanoohan sanontakin , että talon siivoaminen lasten ollessa pieniä on kuin loisi lunta lumipyryssä. Aikansa kutakin ; nyt on lelut levällään , mutta usko pois , tulee sekin aika kun kaipaat tätä aikaa. Mun muksut on jo teini-iässä , nyt siivoavat itse huoneensa , mutta jatkuva kaaos on siirtynyt lastenhuoneista keittiöön.

Eipä aikaakaan , kun olen ainoa , jonka teemuki jää aamulla tiskipöydälle , veikkaanpa , että siinä vaiheessa mun on ikävä kaikkea - jopa sitä lelusotkua, joka levisi pitkin lattiaa.

Meillä on ainakin tosi helppo siivota kun jokaiselle lelulle on oma paikka. Meillä on isohkoja laatikoita joista yhdessä legot, yhdessä autot, keittiöleikki jne. Kirjahyllyyn on tehty lisähyllyjä jotta pelejä ja palapelejä on hyllylevyillä vain muutama päällekäin sen sijaan että olisi korkea pelipino joka kaatuu alas kun yrittää ottaa alimmaisen pelin.

Aikas jännä, jokin aika sitten tarjosin ilmaiseksi useammalla sivustolla puista sängynaluslaatikkoa pyörillä, kirjahyllyä sekä 1950-luvun senkkiä. Mikään ei kelvannut kellekään. Mutta ehkä jossain vielä toimii jokin annetaan -palsta?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Meillä on ainakin tosi helppo siivota kun jokaiselle lelulle on oma paikka. Meillä on isohkoja laatikoita joista yhdessä legot, yhdessä autot, keittiöleikki jne. Kirjahyllyyn on tehty lisähyllyjä jotta pelejä ja palapelejä on hyllylevyillä vain muutama päällekäin sen sijaan että olisi korkea pelipino joka kaatuu alas kun yrittää ottaa alimmaisen pelin.

Meilläkin on jokaiselle lelulle oma paikka. Mutta ei ne lelut koskaan ole omalla paikallaan! Ainoa tapa saada lelut oikeille paikoilleen on se että seison vieressä ja vahdin tai siivoan itse. Eikä töiden jälkeen oikeasti ehdi, kun on ruuanlaittoa ja muuta siivousta, pyykkihuollosta puhumattakaan!

Aikas jännä, jokin aika sitten tarjosin ilmaiseksi useammalla sivustolla puista sängynaluslaatikkoa pyörillä, kirjahyllyä sekä 1950-luvun senkkiä. Mikään ei kelvannut kellekään. Mutta ehkä jossain vielä toimii jokin annetaan -palsta?

Niin, mule kyllä kelpais. Ei vaan resurssit riitä vahdata annetaan-palstoja, ja sit jos oon niitä katellu niin pitäis aina saada jostain se paku jolla kamat hakis.

Miks musta tuntuu että kaikki asiat on mulle kauheen hankalia? :ashamed:

Tilanjakajan voi tehdä kankaasta. Esim lakanakangas ei ole kallista ja siihen voi koristella kuvioita joko kangasväreillä tai aplikoimalla jostain muusta kankaasta.

Mitä tulee tavaroiden siirtelyyn - aina voi kysyä apua. Pakua ei tartte moneenkaan asiaan, ihan kaverin farkku, tms riittää. Ja korvauksena kaverille kanto- ja kuljetusavusta voit tarjota vaikka siivousta. Facebookissakin on Annetaan/Vaihdetaan ryhmät eri puolille suomea...

Ja mitä tulee sotkuun. Kiristys ja uhkailu käyttöön. Jos sotku ei siivoudu pienen avun kanssa illalla, niin sitten ollaan ilman tavaroita. Ladot ne rojut sitten vaikka jätesäkkiin pannaan. Jos kerran ongelmana ei ole säilytys, vaan tavaroille olisi oikeakin paikka. 3veekin osaa siivota ja laittaa tavarat paikoilleen, kun vähän auttaa.

Uusimmat

Yhteistyössä