Hae Anna.fi-sivustolta

Miten kieltää lapset juhlasta kauniisti?

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Morsmaikku, 10.03.2011.

1. phoenixx Vierailija

Siis listoilla on pelkästään 300e lahjatoiveita? Aika hurjaa, eipä tulis itsellenikään mieleen tuollaisia ostaa kellekään, vaikka kuinka listoilla lukisi. Omien kokemusten mukaan listat on olleet ihan kohtuullisia, osa toiveista tosi halpoja ja osa vähän kalliimpia, siitä jokainen sitten valitsee omaan budjettiinsa sopivat. Mukavan helppo systeemi.

Sellaisiakin juttuja kuulee (en tosin ole törmännyt) että jotkut ohittaa lahjalistat ja tuo tilalla jotain aivan typerää ja tarpeetonta, ties vaikka kierrättäisivät itse saamiaan epätoivottuja lahjoja. Tämä on jo törkeää - hääparin kustantamat ruuat ja juomat kyllä kelpaa, mutta senvertaa ei heidän toiveitaan voi ottaa huomioon että toisi edes toivotun lahjan mukanaan!

Miksi se muuten on hankalaa keksiä selityksiä, jos aikoo jäädä pois häistä? Minulla on ainakin toiminut aina se, että harmittelen miten juuri sille viikolle/viikonlopulle on jo lomamatka varattu tai jokin muu tärkeä meno sovittuna. Ehkei tuo menisi läpi ihan lähimpien ystävien/sukulaisten kohdalla, mutta niiden häistä sitä ei haluaisikaan olla pois, ja kaukaisemmat tuttavat eivät ole ikinä alkaneet asiasta inttämään.

2. joopa joo Vierailija

aika hankala niitä halpoja lahjoja on ostella kun joku toinen on jo ne varannut.
    Ei väliä vaikka samana päivänä kun kutsu tulee, kysyisit ne on jo varattu, sanoo lahjalistan ylläpitäjä.

Itse en yleensä anna enää minkäänlaista tavaraa. Annan sen 50€ rahana. Onpahan maksu siitä ruuasta, juomaksi näet riittää pelkkä vesi. Tervetuliaismaljasta juon pari tippaa.

Viimeksi olin nyyttärihäissä. Pariskunta oli pitkään yhdessä olleita, mutta erittäin pienellä rahamäärällä toimeentulevia. Morsiamen sisar toimi koordinaattorina. Lahjoja ei saanut tuoda, vain ruokaa ja juotavaa. Mieluummin itsetehtyä tarjottavaa. Paikalla oli 52 hlöä ja jokainen toi omia pravuuriruokiaan ja leivonnaisia. Oli todella hauskaa, meni aamuun saakka. Ja kaikki tarjottavat olivat todella maukkaita. Mukana oli mm. afrikkalaisia, italialaisia ja tunisialaisia herkkuja supisuomalaisten lisäksi.

3. vaimo2007 Vierailija

Häissä mielestäni kuuluu morsiamelle ja sulhaselle pääosa. Kenet olisi pitänyt jättää kutsumatta minun häihini, että näin olisi ollut? Vanhemmat ja sukulaiset. Muita ei juuri ollutkaan, oli pienet häät. Mutta kyllä siellä oli hääpari sivuosassa, kun vanhukset jaarittelivat keskenään kovaan ääneen muita huomioimatta. Ihan kuin lapsena, kun kotona oli vanhemmilla aikuisvieraita! Lapset (=hääpari) ei häiritse vanhempien keskusteluja. Ei siinä suunvuoroa saanut eikä tehnyt mielikään.

Lapsia ei valitettavasti ollutkaan kellään. Tervetulleita olisivat olleet tunnelmaa keventämään, mutta hyvin ymmärrän aikuisten juhlatkin. Ja mikä minusta nyt yhdet omat hääni kokeneena olisi tärkeää: ei höpsähätneitä, kovaäänisiä vanhuksia, jotka eivät esim. osaa olla saarnaamatta (eri puolueen) politiikkaa ja kotikylänsä kuulumisia toisten häissä.

Omista häistä (syystä silloin vaatimattomista) jäi vahvasti olo, että voisi pitää toiset: kunnon juhlat hauskalle porukalle joskus toiste. Onnistuiskohan kakkoshäät pelkille ystäville? Meidän häissä kun piti ottaa huomioon "pakollisten" häävieraiden sairaudet niin, että esim. musiikki jäi pois... Sitten se vieras (sukulainen) ei tullutkaan eikä edes ilmoittanut etukäteen, vaan ilmoitteli pitkin päivää, että tulisi myöhemmin juhliin. Ei tullut eikä ollut musiikkia hänen takiaan. Suosittelen siis, että kannattaa miettiä tarkkaan, kenet HALUAA omiin häihinsä. Miten on itsellä hauskinta. Minä keskityin häämatkaan ja ajattelin pääseväni itse häistä vähällä (tilanne vaati), mutta hauskaa ei kyllä ollut. Vanhusten käytös nolottaa ja harmittaa edelleen. Mutta kai se niin on, että ei se nyt yhtäkkiä häissä muutu siitä, mitä on aina ollut. Suoraan sanoen.

Lahjoista sen verran, että me toivoimme: ei lahjoja. Ollaan oltu yhdessä vuosia, olemme huonoja kuluttajia, ekologisia emmekä keräile mammonaa eivätkä monet ymmärrä makuamme. Mutta kuinkas kävi: tuli purkkia ja purnukkaa, ylimääräistä (epämieluisaa) astiastoa jne. Turhat kamat kiertoon, niin olokin kevenee

4. ??? Vierailija

Mielenkiinnosta, vaikka off-topicia tälle ketjulle... Miksi kutsuit häihisi sukulaisesi, kun et heistä selvästikään pidä?

5. vaimo 2007 Vierailija

Kiitos kysymästä! Mieheni halusta kutsuttiin hänen lähisukulaisensa ja kutsuin sitten minäkin äitini miehineen. Ei minulla enempää olekaan sukulaisia. Nämä lähimmät halusivatkin olla juhlassa läsnä. Vähitellen olen joutunut myöntämään sen, minkä sanoin: en todellakaan heistä pidä. Vielä häissäni halusin pitää ja luulin onnistuvani. Itse olisin lähtenyt suoraan vihkimisen jälkeen häämatkalle, jos ei olisi tarvinnut ajatella muita. Mutta sitten ei kai olisi pitänyt mennä naimisiinkaan, jos vain itseään ajattelisi. Normaalia kai kutsua edes lähisukulaiset. Meillä reilu 10 häävierasta. Ehkä lento suoraan vihkiäisistä olisi ollut paras vaihtoeho, mutta koneet eivät juuri silloin vieneet sinne, mihin halusimme. Sitten päätimme syödä yhdessä juhla-aterian vanhempiemme kanssa. Nepä puuhasivat häitä pöljine kakunleikkausleikkeineen jne. puolväkisin itse tilaisuudessa. Jälkiviisaana kirjoitinkin tänne kokemukseni muille neuvoksi. Virheen tein, ei mitään voi.

6. vaimo 2007 Vierailija

Anteeksi lyöntivirheet. Piti olla mm. että olen joutunut myöntämään itselleni sen, minkä sanoit: en pidä sukulaisistani. Oikeastaan en siedä heitä ollenkaan. Pakko tunnustaa edes itselleen, vaikka ei haluaisi. Syitä on, ei mikään hetken oikku vaan pitkän pohdinnan eitoivottu tulos.

7. vierailijaMosse Vierailija

8. vierailijaMosse Vierailija

Ei lapsia pidä sulkea pois mistään juhlista. KUvastaa nykyaikaista hyvin minäkeskeistä ajattelua.
    Toivon että kun olet oikein iäkäs lapsesi ja muut nuoremmat jättävät sinut rauhaan jotta saat olla rauhassa ja miettiä veretseisautavaa itsekkyytäsi!.

9. vierailija Vierailija

Et ole nyt oikein ymmärtänyt mistä on kysymys; hääleikeistä ja dingeldongeleista. Elämä on ihanaa ja onnellista ja upeaa ja kivaa ja mahtavaa eikä siihen saa varsinkaan häähöpötyksessä (eräänlaiset huippubileet) tuoda mitään vieheliäisiä pentuja pilaamaan tai muistuttamaan arjesta, yök.
    Se on ihan toinen juttu kun sitten leikitään vauvaleikkiä, jota kaikki pääsevät seuraamaan ja peukuttamaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri