Miten komennatte lapsianne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laura

Vieras
Siinä tilanteessa kun on jo kerran tai kaksi kertaa asiasta sanottu? esim. ruokailu tilanteessa tai kiipeilyssä tms. tilanteessa kun komennatte sanotteko heti kovalla äänellä?monta kertaa jaksatte kieltää nätisti ennen kuin "kovennatte otteita"? Itse olen huomannut että kun olen tarpeeksi monta kertaa sanonut,niin lyön kädet yhteen ja sanon tiukasti? jos ei auta niin sitt vien pois "tilanteesta" ,joskus olen myös ottanut lapsesta tiukasti kädestä kiinni,jos ei ole saanut johonkin koskea..miten te toimitte?

mä otan pois tilanteesta jos vaikuttaa ettei aio totella. otan kii syliin ja se ärsyttää sitä suunnattomasti. ja sit tilanne rauhoittuu ja palataan lähtötilanteen esim syömisen jatkamiseen. lapsi 2v7kk.
2-3 kertaa sanon ns nätisti,sit aika kovaa ja sit kovaa ja sit pois heilumasta.

mua ihan hirveesti ärsyttää ku esim muskarissa ja perhekerhossa pari äitii on semmosii että ne vaan sanoo ja sanoo ja antaa häirinnän jatkua.

En kyllä ala montaa kertaa sanomaan. Kerran sanon nätisti, toisen kerran kovemmin rangaistuksella uhaten ja sitten lähtee nurkkaan tai huoneeseen tai mihin nyt sillä kertaa olen uhannut.

sanon kaksikertaa ja jos ei uskota niin vien hetkeksi "jäähylle". Meillä toiminut hyvin, varsinkin ruokailut rauhoittuneet kun joutunut seuraamaan muiden syömistä sivusta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja wb:
mä otan pois tilanteesta jos vaikuttaa ettei aio totella. otan kii syliin ja se ärsyttää sitä suunnattomasti. ja sit tilanne rauhoittuu ja palataan lähtötilanteen esim syömisen jatkamiseen. lapsi 2v7kk.

mua ihan hirveesti ärsyttää ku esim muskarissa ja perhekerhossa pari äitii on semmosii että ne vaan sanoo ja sanoo ja antaa häirinnän jatkua.

sitä varten kukaan ei enää uskalla edes komentaa toisten kuullen lapsia kun heti ollaan soittamassa sossuun

Meidän neljävuotiaalle (juuri täyttänyt) pitää sanoa pari-kolme kertaa, kovalla äänellä, jos ei usko joutuu nurkkaan. Jos ei pysy siinä vien takaisin ja sanon tiukasti että pysyt siinä! Välistä auttaa jos uhkaan esim. ettei saa katsoa telkkaria tms.

Se riippuu lapsesta, ja lapsen iästä... ja asiasta, josta pitää kieltää.
Isompien lasten ihan silkasta hölmöilystä ja / tai kiusanteosta sanon kerran... mielentilastani riippuen tiukemmin tai hillitymmin... he kuitenkin tietävät jo ne pelisäännöt, joilla meillä mennään.

Pienemmille pitää jaksaa vaan selittää "ei saa, menee rikki muuten" ja / tai ohjata pois tilanteesta... vaikka joskus se onkin niin tuskaa sadannenkolmannentoista kerran jälkeen tunnin sisällä ohjata pientä pois esim. DVD-laitteen nappuloita säätämästä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja seri:
Alkuperäinen kirjoittaja wb:

sitä varten kukaan ei enää uskalla edes komentaa toisten kuullen lapsia kun heti ollaan soittamassa sossuun

Mä en koskaan häpeile, soittakoon jos siltä tuntuu. Minkä kuvan se antaa lapselle jos ei muiden nähden uskalla komentaa...

Sanon että "oleppas kunnolla, seli seli" ja katson jäbään. Toisella kerralla kysyn, että haluaako jäähylle. Joskus jaksan huomauttaa pari kertaa enemmän ja sitten pääsee vasta jäähylle. Yleensä uhkaus riittää. Tämä on ollut tapana 2v->

Kun muksu oli 1v, niin toistokertoja oli enemmän ja yleensä siirto toiseen paikkaan/tavaran poisottaminen riitti. Ja samaa tietty tehtiin päivästä toiseen tästä huolimatta, mutta hetkeksi se aina auttoi. Sanaa "ei" oppi kyllä kohtuu hyvin tottelemaan jo ennen 1v, mutta olihan niitä ilkikurisiakin hetkiä usein...

Mun lapset on jo niin isoja, ettei tarvitse komentaa mitenkään....keskustelemalla. Enkä nyt muista olisiko pöydässä ikinä tarvinnut komentaa pienenäkään. Poikaa piti komentaa kun söi kukkamultaa....tais joutua monesti kieltämään ennen kuin meni perille lopultaan :D

Pari kertaa sanon nätisti, sit kovempaa, ja lopulta meillä joutuu jäähyportaalle istumaan ja miettimään mitä on töppäilty. niin ja siinä portaalla niin kauan kun on ikää eli vanhin 4minsaa, keskimmäinen 3minsaa jne.
Ainakin tähän asti toiminut hyvin.

Yhteistyössä