Miten kovaa synnytyssupistusten kuuluu sattua? Olikohan nää niitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Olen viikolla 37 ja viime yönä oli tällaisia oireita (sori ällö kuvaus):

heräsin kovaan vatsakipuun, ajattelin että johtuu pissahädästä ja menin vessaan. Pissaaminen ei auttanut ja alkoi sattua enemmän ja enemmän ja menin kylpyhuoneen lattialle kontalleen kun en pystynyt seisoa tai istua (oikeastaan en voinut olla kontallaankaan mutta jossain asennossa oli pakko olla) ja huusin miehen hätiin. Kipu oli niin kovaa etten pystynyt puhua enkä liikkua ja vaikka oli kova jano, en pystynyt juomaan ja tuli tuskanhiki. Konttasin vaatteet päällä kylmään suihkuun ja kipu vaan jatkui ja sitten alkoi tuntua että suolisto kouristelee. Metrin matka pöntölle oli niin mahdoton ajatus että olin valmis paskomaan alleni mutta kipu hellitti hetkeksi vähän otetta ja pääsin pöntölle, ja maha olikin aivan kuralla. Istuin pitkään pöntöllä ja sitten kipu alkoi helpottaa sen verran että pääsin takaisin suihkuun istumaan ja lopulta sänkyyn.

Kipu oli niin kovaa että toivoin kuolevani, ikinä en ole tuntenut noin kovaa kipua ennen. Kuuluuko synnytyssupistusten sattua noin kovaa ja onkohan tällaista kipua odotettavissa synnytyksen avautumisvaiheessa? :(

En nyt osaa sanoa, mitä kipuja sinulla oli. Omat avautumiskivut olivat sellaisia pitkiä tuskakohtauksia, jotka selkeästi tunsin sisuskaluissa :-D Teki mieli mennä kippuraan halvaannuttavan kivun aikana

Kuullostaa sellaiselta,mutta supistuksissa tulee yleensä tauko ja hetken päästä se tulee uudestaan. Alussa siis esim:10min välein...sitten kun synnytys on kunnolla käynnissä saattaa supistuksia tulla ihan putkessa. Auttoiko lämmin suihku? pystyit kuitenkin olemaan makuullaan? Itsellä ainakin viime synnytyksessä oli semmoiset supparit että piti todella keskittyä hengittämään ja pitämään itsensä kasassa ettei menettänyt hallintaa kivulle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 3:lle;28645978:
Kuullostaa sellaiselta,mutta supistuksissa tulee yleensä tauko ja hetken päästä se tulee uudestaan. Alussa siis esim:10min välein...sitten kun synnytys on kunnolla käynnissä saattaa supistuksia tulla ihan putkessa. Auttoiko lämmin suihku? pystyit kuitenkin olemaan makuullaan? Itsellä ainakin viime synnytyksessä oli semmoiset supparit että piti todella keskittyä hengittämään ja pitämään itsensä kasassa ettei menettänyt hallintaa kivulle.

Tässä kivussa ei tullut taukoa mutta kipu aaltoili, välillä oli lamaannuttavaa ja välillä vielä kovempaa. En voinut tuskanhiessä kuvitellakaan kuumaa suihkua vaan menin kylmään suihkuun ja hetken päästä haaleaan suihkuun.

En voinut olla makuullaan enkä missään muussakaan asennossa, mutta kontallaan olin. Toivoin vaan että olisin päässyt pois kehostani :/

Vaikuttais enemmän joltain suolistoperäiseltä. Mulla on tosin mennyt vatsa sekaisin ennen synnytystä, joten voi se siihenkin liittyä. Mutta veikkaan että vauva jotenkin painoi sun suolistoa kun nukuit (makuuasento).

Mulla meni niiin synnytyksen alku, että heräsin yöllä kovaan selän puolella tuntuvaan kipuun (supistuskipu) ja myös maha ihan kuralla. Vessassa jouduin ramppaamaan muutamaan otteeseen, hirveet kurat joka kerta pönttään. Nuo kivut sitten pikkuhiljaa paheni, ja kolmisen tuntia niiden alkamisesta lähdettiinkin sairaalaan, silloin olin jo 4cm auki ja synnytys täydessä vauhdissa. Mutta mulla nuo kivut kyllä meni tosi selkeästi niin, että välissä tuli muutaman min tauko ja sitten taas uusi tuskan aalto.

[QUOTE="a p";28646025]Kuulostaa mahdolliselta. Ei ole ikinä ennen ollut sellaista mutta kuvailin miehellekin kipua maailman pahimmaksi vatsataudiksi.[/QUOTE]

Sen verran voin lohduttaa, että synnytyskipu ei muistuta vatsakramppikipua. Supistus on aalto, jolla on terävä kärki ja joka antaa levähtää. Vatsakrampissa olen pyörinyt hervottomana lattialla kylmässä hiessä kylpien ja huutanut kivun jatkuessa aina vaan, kunnes se vihdoin antoi periksi maailmanlopun ripulin alettua. Supistus on paljon helpompi kestää.

Mun henk.koht kokemus supistuksista on että vatsa kovenee, vaikea hengittää ja pikkuhiljaa kipu voimistuu ala vatsassa, ala selässä ja takapuolessa kunnes se sitten helpottaa pikkuhiljaa. Ja kun supistusten väli tihenee niin sillon kannattaa soitella synnytysosastolle. Mul lorahti ekassa synnytyksessä lapsivedet pyttyyn ja sen jälkeen alkoi supistukset. Ei ollu kyllä epäilystäkään, että oisko synnytys käynnissä. Maha ei menny kuralle, mutta voihan ne supistukset sitäkin aiheuttaa joskus. Mut joka tapauksessa toivottavasti oot jo käyny lääkärissä.

Mulla synnytyssupistukset ovat olleet kuin kuukautiskipuja, mutta paljon voimakkaammassa muodossa, eli omalla kohdallani synnytyssupistusten aiheuttama kipu on säteillyt myös reisiin ja selän puolelle.

Ei kuulosta kyllä supistukselta vaan suolistosta johtuvasta vatsakrampista, joka johtuu siitä, että suolisto jotenkin tukossa tai muuta vastaavaa. Pahimmillaan tuo kipu voisi liittyä umpilisäkkeeseen, joka pitäisi poistaa, mutta en nyt usko, koska raskaana suolistoongelmat yleisiä, koska kohtu painaa ja vaikeuttaa suoliston toimintaa. Jos jatkuu, kannattaa mennä lääkäriin. Antavat sitten vaikka ulostuslääkettä jos ei muu auta.

Sen verran voin lohduttaa, että synnytyskipu ei muistuta vatsakramppikipua. Supistus on aalto, jolla on terävä kärki ja joka antaa levähtää. Vatsakrampissa olen pyörinyt hervottomana lattialla kylmässä hiessä kylpien ja huutanut kivun jatkuessa aina vaan, kunnes se vihdoin antoi periksi maailmanlopun ripulin alettua. Supistus on paljon helpompi kestää.

Ihanaa kuulla että synnytyskipu ei ehkä ole yhtä tuskaa ainakaan koko aikaa!

Musta tuo vois kuulostaa vaikka sappikohtaukselta. Mulla on itellä niitä silloin tällöin ja silloin ei missään asennossa oo hyvä olla. Kipu aaltoilee, nostaa kylmän tuskanhien pintaan ja saa jopa oksentamaan ja mahan kuralle....

Mun yhdellä tutulla oli kylläkin ollut supistukset semmoista jatkuvaa aaltoilevaa kipua, eikä taukoa juuri ollenkaan. Kyllä sekin on mahdollista, vaikka kaiketi aika harvinaista.

Mulla ekassa raskaudessa ennen ponnistusta supistukset tuli jo niin tiheeseen tahtiin ettei siinä paljon ehtinyt hengähtää, mutta sitten annettiin se ihana epiduraalipuudutus, kun piti alkaa ponnistamaan ja loppu kaikki kivut siihen. Oli ihan luomu supistuksia ettei tarvinnu antaa mitään supistavaa lääkettä, ne tekee hirveen olon joillekkin ja supistukset tuntuu paljon voimakkaammilta.

Yhteistyössä