Miten lapsen saa oppimaan pukemaan itse? Missä iässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja simpukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

simpukka

Vieras
2,5v ei osoita minkäänlaista kiinnostusta pukeutumiseen, joskus saattaa laittaa leikin tiimellyksessä saappaat jalkoihinsa. Esim. kylvyn jälkeen ei mitään intoa pukea vaatteita päälle, juoksentelisi muutenkin mieluiten alasti.

Mitenhän lasta vois innostaa pukemiseen? Vai onko liian pieni vielä? Vai tuleva naturalisti?

Missä iässä teidän lapset ovat oppineet pukemaan itse?

Meidän typy oppi laittamaan sisävaatteet 2vuotiaana. Nyt täyttää 3v eikä vielä osaa ulkovaatteita laittaa (luulen että laiskuutta). Meillä isompia siskoja josta ottanut mallia ja kovasti kehuttiin kun yritti itse. Yksi vaihtoehto on aloittaa siitä että lapsi pukee ensin osan vaatteista, esim pikkuhousut itse ja siitä sitten homma etenee.

Ei meidän 2v vielä ole kovin kiinnostunut pukemisesta tai riisuutumisesta, eikä vielä ainakaan se minä itse -vaihe ole puskenut pintaan. Riisuutumista ollaan harjoiteltu nyt hieman ulkovaatteiden kanssa, eli minun avustuksella on riisuttu kintaita, avattu vetskaria, otettu kypärämyssyä ja pipoa pois päästä. Hidasta on, mutta alkaa jo jokseenkin sujua. Pukemista ei olla vielä edes kokeiltu.

Meillä liki 5v poika, tosi laiska itse pukemaan, osaa kyllä, ei ole koskaa osoittanut kiinostusta pukemista kohtaan, ainoastaan kenkiä laittoi 1v jalkaan. Se on niin luonteesta kiinni. Meiädn 2v kuopuspoika osaa laittaa itse housut, kengät käsineeyt, lakin, on kiinnostunut siitä :) Tytöt oppii tosi aikaisin puekmaan ja riisumaan.

Meillä tarvitsee auttaa vieä 9v. poikaa laittamaan kalsarit kunnolla, pitkät kalsarit sukkien alla ym. Osaa siis kyllä pukea mutta sitä ei haittaisi vaikka housut roikkuisi puolessa tangossa.

Yhteistyössä