Miten lapsesi kulkee/kuljetetaan kouluun????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jossu

Vieras
Tuli mieleen tuosta yhdestä ketjusta. Siis ihan asiallisesti kysyn lapsesi ikää ja koulumatkan pituutta. Ja miten hän sinne menee???

Itselläni on neljä lasta. Yksi on datanomi-linjalla, eli kulkee aamulla pyörällä. Sekä 7-8 luokkalaiset tytöt, jotka kulkevat pyörillä, ova aina kulkeneet. Sekä kuopus kolmasluokkalainen, jonka vien aamulla kouluun. Hän myös pyöräilee. Kävelen tai pyöräilen sitten vieressä. Mulla on aikaa, ja matka on 2,5 kilsaa, joten tulee hyvä aamulenkki myös itselle.

Kouluun päästyä huomaan kuinka kauhea katuralli on koulun edustalla. Toiset lapset viedään ihan etuovelle asti, siis päräytetään koulun pihalle. Tai lapsi kipataan kyydistä keskelle ajotietä. Sama peli jatkuu kun lapsi haetaan. Ei vanhemmatkaan jaksa kävellä, vaan silloin ajetaan taas sinne pihaan.

Opettajat sanovat etteivät liikuntapäivisin lapset jaksa enää kävellä. Kuinka jaksaisivatkaan, kun 200 metrin päästä heidät tuodaan autolla. Okei ymmärrän pakkassäät ja sadekelit, ja myös tuon turvallisuuskysymyksen. Itse vien poikaa tasan tuosta syystä, että se koulun piha ja ympäristö ei ole turvallinen noiden vanhmpien takia, keiden lapset ei jaksa parkkipaikalta kävellä, mistä kertyisi peräti 20 askelta enemmän kuin jos lapsi jätetään kaikkien sääntöjen vastaisesti sinne vilkkaalle kadulle tai koulun pihalle.

Ekaluokkalainen tyttö kävelee AINA (mulla ei edes korttia, auto miehellä päivisin) 1,5km matkan kouluun ja takasin. Saman matkan käveli jo eskarivuoden.
Meillä olisi ollut koulu tien toisella puolellakin, mutta halusimme tytön tuonne hieman kauemmas, ihkauuteen kouluun jossa vanhat eskarikaverit.
Mielestäni tuo 3km päivässä on pelkästään hyvä päivittäin.

Meillä koulumatkaa 2km. Ekaluokkalaisena aina käveli,koska ainakin täällä ekaluokkalaiset eivät saa kulkea pyörällä koulumatkoja. Sen jälkeen on kulkenut kävellen tai pyöräillen. Nyt poika neljännellä luokalla.
Tyttö kulkee 1 km:n päiväkotimatkan aina kävellen, luonnollisesti äiti tai isä kaverina.

Taksi hakee tosta parinsadan metrin päästä.

Eskarilaisen ja ekaluokkalaisen yleensä saatan aamulla pysäkille (ja haen samalla lehden) takaisinpäin tulevat itse.

Paitsi tietty talvella liukkailla ja pimeässä on saattoapu tarpeen kolmasluokkalaisellekin...

Meillä noi lapset kulkee bussilla (isoilla matkaa molemmilla n. 25km) ja tokaluokkalainen menee joko bussilla tai taksilla, riippuu kulkeeko bussi.

Eilen vanhempainillassa rehtori muuten juur puuttui tohon että vanhemmat "tunkee" autoineen ihan rappujen eteen (ja osa takseista). Pyysi että omalla kyydillä kulkevat lapset haettaisiin hiukan kauempaa, pihalla kun kauhea ryysis...

Meillä on onneksi aina ollut lyhyt ja turvallinen koulutie, joten 1 luokasta lähtien ovat voineet turvallisesti kävellä yksin tai kaksin tai kavereiden kanssa. Ihan ensimmäisinä päivinä olen saattanut (vielä tänäkin syksynä kun 3 ja 4 luokka alkoi).

Meillä ei nyt vielä likka ole koulussa, mutta tuo eskari matka on sama mikä tulee olemaan sitten koulumatkakin... Nyt mennään niin että likka menee pyörällä ja minä pikkusen kanssa kävellen... Talvella sitte kävellen menee likkakin... Sitten kun koulu alkaa niin likka osaakin matkan hyvin ja kävellä pitää täälläkin, ei saa mennä pyörällä... Ekana viikkona saatan kävellä mukana, mutta sitten saapikin jo mennä ja tulla ihan itekseen... Matkaa on joku pari kilsaa...

7-vuotias, koulumatkan pituus 1,5 kilometriä, polkupyörällä saatettuna kulkee eli siis pyöräilen hänen kanssaan koululle ja haen koululta takaisin kun koulu loppuu, ekaluokkalaisilta on kielletty yksin pyöräily.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuutäpläpirkko:
Meillä noi lapset kulkee bussilla (isoilla matkaa molemmilla n. 25km) ja tokaluokkalainen menee joko bussilla tai taksilla, riippuu kulkeeko bussi.

Eilen vanhempainillassa rehtori muuten juur puuttui tohon että vanhemmat "tunkee" autoineen ihan rappujen eteen (ja osa takseista). Pyysi että omalla kyydillä kulkevat lapset haettaisiin hiukan kauempaa, pihalla kun kauhea ryysis...

Juu tuohon on syytä puuttuakin. Mutta meillä on koulu nostanut kädet pystyyn, ja kauhea ralli on lasten viemisten ja hakemisten aikaan. Se piha ja ympäristö on mustanaan autoja.

Tytto 16 v lukiossa ja kulkee kauungin toiselle puolen koulubussilla. Matka kestaa n 30 min.

Poika 14,yla-asteella ja koulubussilla kulkee n 15 min

tuplat tokaluokkalaiset ja mina kavellaan koulumatkat. Yksin eivat paase kavelemaan kotiin vaikka lahella asutaan. 10 min alamakeen ja 15 ylamakeen iltapaivalla.

Onneksi ensi vuonna valmistuu uusi koulu ja kaikki ovat sitten saman katon alla.

Meidän eka luokkalainen kävelee kahtena aamuna viikossa kouluun ja joka päivä kotiin, matkaa 1,2km suuntaansa. Eli kolmena aamuna viikossa viedään autolla, koska tuntuis hölmöltä että neiti lähtee kävelemään varttia aiemmin kuin itse lähden töihin sitten mä ohittaisin sen juuri siinä koulun kohdalla. Mutta mä ajan auton aina koulun parkkipaikalle, en siihen oven eteen enkä jätä kadulle.

Yhteistyössä