Miten lapsivedet meni?

  • Viestiketjun aloittaja söpö2
  • Ensimmäinen viesti
söpö2
Vähän galluppia, miten vedet meni, enteilikö jo aiemmin supistuksilla tai pissahädän tunteella? Loiskahtiko kerralla vai miten? Olitteko varautuneet autossa/sängyssä jollain ylimääräisillä pyyhkeillä tms.

Tää on hassua mut mulla on yhtenä "pelkona" se että lapsivedet menee yllättäen yleisellä paikalla? En pelkää nolostuvani, mutta jotenkin kun on sanottu että siitä sitten heti sairaalaan niin asia kummastuttaa ja jännittää.
 
craviz..
No minun helpotuksekseni mulla meni vedet vasta sairaalassa.
Ensin noin puoli desiä limatulpan kera ja sitten puhkaistiin kalvot jotta tuli loput ja sitä meinaan sitten tulee...Olisi kyllä kaupan tädeillä moppaamista :D
 
lapsi 1vee
Mulla se ensin lirahti pöksyihin ja kun menin vessaan, sitä lirahti lisää. Ei tullut mitenkään veden paisumuksena vaan sellaisina lirahduksina. Laitoin siteen housuihin ja itse ajoin autolla jonkun matkaa sairaalaan. MIes tuli kuskaamaan välietapista. Siitä, kun ekan kerran lirahti, noin viiden tunnin kuluttua oli käärö sylissä :)
 
MaMa13.
Meni aamuyöstä sängyssä. Ja aika reilusti sitä alkoi tulla. Pidin loppuraskaudesta käsilaukussa yhtä yösidettä aina mukana. Niitähän tarvitaan kuitenkin sitten jälkivuotoonkin eli kannattaa hankkia etukäteen niin jos vedet menevät julkisilla paikoilla niin voi mennä lähimpään vessaan tai sovituskoppiin käymään!
 
jene
Mullakin vasta kalvojen puhkaisussa sairaalassa, mutta luulin jo että osa vesistä meni kun synnytystä edeltävänä päivänä olimme mäkkärissä...tuli pöksyihin lämmin ja märkä tunne, ja siitä sitten salamana vessaan asiaa tarkistamaan. Se olikin sitten se limatulppa ja ihan reippaasti vertakin tuli samalla! Yöllä sitten mentiinkin synnyttelemään :)
 
hilti
Hyppäsin keskellä yötä sängystä pystyyn ja siihen ne meni suoraan lattialle, olin ihan unen poppurassa joten en heti edes tajunnut mistä on kyse. Auto matkaa varten otin pyyhkeen ettei penkki kastunut.
 
Aurora Vee
1. synnytyssalissa kalvot puhkaisemalla
2. käynnistyksen seurauksena, ilman ennakkovaroituksia. Tuntui kova napsahdus vatsasta, ja vaaleanpunaista vettä alkoi hieman lirahtelemaan. Heti alkoivat supistukset. En muista missä vaiheessa tuli "vedenpaisumus" vai tuliko sitä lainkaan... Ei ainakaan kovin nopeasti.
 
rinkeli06
Ap:lle tuskin menevät ihan yllättäen ilman suht säännöllisiä supistuksia! Että aika epävarmaa, että julkisella paikalla menisi. Kannattaa siirtyä kotimaisemiin jos supistelee siihen malliin. Mulla meni 6 tunnin säännöllisen - tosin kivuttoman -supistelun jälkeen purkauksena sänkyyn kun olin juuri mennyt nukkumaan. Vettä tulee yllättävän paljon, joten kannattaa tosiaan ottaa pyyhkeitä housuun automatkalle. Mulle ei ainakaan mitkään paksuimmatkaan siteet riittäneet. Naurattaa vieläkin kun muistelee sitä valumisen tunnetta pyyhe housuissa... :)
 
MaMa13.
Nimimerkille rinkeli06: synnytys voi alkaa kahdella tavalla; supistuksilla tai vesien menolla. Ja jos jälkimmäisellä alkaa niin voivat kyllä mennä ihan yllättäen. Kun supistuksilla alkaa vedet menevät toki sen jälkeen josain vaiheessa, viimeistään jos kalvot täytyy puhkaista synnytyksessä. Mutta siis jos vedet menevät ensin, menevät kyllä ihan ykskaks. Sen jälkeen mennään sairaalaan ja jos supistukset eivät ala 24h kuluessa, synnytys käynnistetään tulehdusvaaran vuoksi (ainakin Naistenklinikalla Hgissä).
 
Santtu..
Autossa turvavuonalentimen alle (siis sen päällä situtaan) oli äippäpakkauksen muovifrotee ja sänkyssä myös muovifrotee jonka päällä pyyhe estämässä hiostavuutta.
Esikoisella vedet meni sairaalassa lääkärin tutkiessa ja toisella vettä alkoi vähitellen tiputella aamuyöllä vessassa käynnin yhteydessä. Tiputteli sitten koko päivän. Edellisenä iltana oli ollut pientä supistelua, aiemmin ei mitään.
 
Äiti75
Mulla rykäsi vedet kertaheitolla yöllä sänkyyn, ja hulutteli koko matkan vielä sairaalaan. Sänkyjä en mitenkään suojannu, jälkeenpäin mies sitte niitä pyykkäs :) autoon otin pyyhkeen penkin suojaks, ja kastu sekin.
Mua supisteli aika kunnolla jo monta viikkoa ennen tätä, sinä yönä ai mitenkään extra kummallisesti.
 
Pahvi-76
Kotona, aamuyöstä.
Kävin pissalla ja sitten tuli tunne kun menkat olisi lorahtanut housuun. Ihmettelin, että enkös ollutkaan pissannut ja painelin takaisin sinne veskiin. Veskin lattialle lorisi heti useampi desi sitä vettä. Ja sitä sitten tuli ja tuli jatkuvasti ainakin iltaan asti. Supparit alkoi vasta seuraavana yönä. Eli ilman mitään ennakkovaroitusta.
 
R
Alkuperäinen kirjoittaja söpö2:
Vähän galluppia, miten vedet meni, enteilikö jo aiemmin supistuksilla tai pissahädän tunteella? Loiskahtiko kerralla vai miten? Olitteko varautuneet autossa/sängyssä jollain ylimääräisillä pyyhkeillä tms.

Tää on hassua mut mulla on yhtenä "pelkona" se että lapsivedet menee yllättäen yleisellä paikalla? En pelkää nolostuvani, mutta jotenkin kun on sanottu että siitä sitten heti sairaalaan niin asia kummastuttaa ja jännittää.
Mulla meni yöllä heti kohta nukkumaanmenon jälkeen. Krkesin varmaan just vaan nukahtaa. Viikon oli ollut jo kivuttomia suppareita tosi tiheesti joka päivä, muttei sen kummempaa. En ollut varautunut mitenkään pyyhkeellä nukkuessa siis, mutta vasta sitten ku veskiin kerkesin sängystä oikein lorahti. Side oli pöksyissä sit sairaalamatkalla tietty.

Ei siitä ny ihan heti tartte sairaalaan lähteä, mutta toki ainahan täytyy mennä näytille, ku vedet menee. Ite kävin ainaki suihkussa ja sitten lähettiin ihan rauhassa. Mulla kipeet supparit tosin alkoikin vasta sairaalassa. Usein kai alkavat aika lailla heit vesien menon jälkeen. Mulla synnytys lopuslta tipalla käynnistettiin, että en noista pahoista suppareista ennen tippaa tai kiireestä tiedäkään mitään! ;o)
 
I
Alkuperäinen kirjoittaja rinkeli06:
Ap:lle tuskin menevät ihan yllättäen ilman suht säännöllisiä supistuksia! Että aika epävarmaa, että julkisella paikalla menisi.
Minulla ei ollut minkäänlaista merkkiä synnytyksen alkamisesta tai lähestymisestä. Supistuksia ei ollut ollut. Lapsivedet menivät rv 38+5 kotona sohvalla maatessa iltamyöhään. Tunnin päästä alkoi supistukset ja 4 tuntia myöhemmin vauva sylissä. Että kyllä ne vedet vaan voivat mennä ihan ilman mitään varoitusta :) Nyt odotan toista ja hieman kauhulla jo mietin ehdinkö sairaalaan asti ennen kuin vauva syntyy jos samaa vauhtia tulee...

 
heinis07
Yheksän tunnin säännöllisten suppareitten jälkeen, ku puhkastiin kalvot. Lorahti tietysti sängylle ja kaarimaljaan ja aina veskiin mennessä lorahteli lattialle vihertävää lapsivettä. Sehän on uusiutuva luonnonvara, et ei välttämättä tuu litraa kerralla niinku elokuvissa. Sitä tihkuu (ainaki mulla) synnytykseen asti.
 
Miukkis
Mulla irtos limatulppa la-iltana (40+3), niin pidin sen jälkeen sidettä pöksyissä. Su-aamuna lähdettiin kirppikselle, jossa n.1h kävelyn jälkeen tuli kipeä supistus ja lapsivettä lirahti siteeseen. Sen jälkeen vettä tuli lirahtamalla 1-30 min.välein. Vauva syntyi ma-iltana 32 tuntia ensimmäisen lirahduksen jälkeen. Säännöllisiä supistuksia oli n.5 tuntia.
 
tiipii...
ei mulla mennyt ollenkaan. Supistuksilla alkoi synnytys ja sairaalassa puhkaistiin kalvot, mutta sittenkään ei tullut vettä juuri lainkaan. Kätilö meinas, että on vauvan "takana" vedet ja tulee sit kun vauva syntyy. Mut ei tullut sitkään. Et oli kai aika vähän sitä vettä tai jotaa....
 
--katriina--
Mulla oli pientä supistelua ollut vähän enemmän - mutta jonkin verran supisteli jo rv27 alkaen, joten en tiedä, oliko suppareilla mitään osaa tai arpaa vesienmenossa? Limatulppaa irtosi edellisenä aamuna vähäsen. Illalla menivät vedet, vähän tuli tunne kuin runsaat menkat ois alkaneet. Vettä tuli RUNSAASTI, vessan lattia lainehti... Autossa oli paksu pyyhe penkinsuojana ja tietty yöside. Aika vähällä lorinalla pääsin onneksi sairaalaan :) Supistuksia tuli ja meni, synnytys ei kuitenkaan käynnistynyt vaan käynnistettiin 1,5vrk vesienmenosta. Tai sitä vettähän valui koko ajan, itse en jotenkaan ollut tajunnut, että sitä vettä vaan riittää ja riittää, ja sairaalasiteitä kului.
 
Mulla näin
Aamuyöstä meni vedet sänkyyn, kun olin lukemassa. Eli ei mitään rankkoja ponnistuksia ollut ennen vesien menoa. Eikä ollut vielä koskaan supistellutkaan. Kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa kuljin kartsalla suurin kaupasta löytynyt yöside pöksyissä. Ei sitä sidettä nimittäin enää siinä vaiheessa minnekään sovituskoppiin tai vessaan ehdi laittamaan, jos vedet on kunnolla tullakseen!!! Osasin odottaa vesine tulemista, koska laskettu aika oli ylitetty kahdella päivällä, joten mulla oli pyyhe sängyssä, ja torppasin pyyhkeen heti jalkoväliin, kun tunsin lämpimän veden hulahtavan. Joten varaudu vain siihen, että vettä voi tulla aivan yhtäkkiä täysin varoittamatta ja paljon!! :)))
 
tigi
Ilman mitään ennakkovaroituksia alkoi ropisemaan lattialle kun suihkun jälkeen käppäilin kylpytakissa. Menin vessaan ja pönttöön "hulahteli" koko ajan vettä ja limaa mukana. Sairaalamatkalle laitoin vauvan vaipan housuun. Supistukset alkoivat automatkalla ja tunnin kuluttua olivat jo melkoisen kipeitä, auki olin tuolloin jo 4cm. Eli melko nopeasti lähti etenemään vesien menon jälkeen, mutta ennen sitä ei siis merkkiäkään. Vauva syntyi (esikoinen) 7h vesien menosta.
 
Thelmis
Kotona rappusissa kun tulin yläkerrasta laittamasta pyykkiä. Tuli kerralla lätäkkö. Supistuksia ei ollut ollut muutamaan päivään. Sitä ennen oli supistellut n. kuukauden.
 
mää vaan
Minulla vauva oli jo tosi alhaalla ja kiinnittynyt, kävely tuntui jo aika raskaalta ja supisteli aika paljon kävellessäkin (vatsa meni kovaksi, joskus lievää kipua, ei siis 'oikeita' supistuksia vielä). Rv 39+5 olin päiväunilla alkuillasta ja menin vessaan. Kun kävelin vessaan ja olin laskeutumassa pöntölle, lapsivettä lirahti lattialle. Huusin miehelle, että taisi vedet mennä! Vettä tuli ehkä puoli desiä jos sitäkään, lähinnä jalkaa pitkin valui, tuntui kuin olisi tosi runsaat kuukautiset.

Soitin synnärille ja käskivät laittaa siteen housuihin ja tarkkailla veden väriä - jos vihreää niin heti sairaalaan, mutta minulla oli ihan kirkasta. Koska minulla ei alkaneet supistukset heti eikä muutakaan ongelmaa ollut niin sanoivat että voin tulla näytille jos haluan mutta että muussa tapauksessa odotetaan supistuksia ja viimeistään 12 h laosiveden menosta sairaalaan. Supistukset alkoivat vähitellen n. 5 h vesien menon jälkeen ja lopulta lähdimme aamuyöllä sairaalaan. Lapsivettä tuli usein supistusten mukana ja muutenkin lorahteli vähän housuihin, minulla oli iso terveysside housuissa ja automatkalla käsipyyhe. Kunnon synnytyssupistukset alkoivat vasta aamulla sairaalassa ja vauva syntyi lopulta viideltä iltapäivällä.

Eli vesien meno ei aina todellakaan ole sitä mitä elokuvissa, että litratolkulla vettä lorisee lattialle ja sitten mennään pilit ulvoen sairaalaan ;)
 

Yhteistyössä