Miten lapsivedet meni?

  • Viestiketjun aloittaja söpö2
  • Ensimmäinen viesti
Helkama
Minun täytyy nyt "mää vaalle" tarkentaa tuota omaa synnytystä.

Mulla siis vedet todellakin meni klo 16 iltapäivällä ihan yhtäkkiä. Vettä tuli ihan reippaasti. lätäkkö. Ei nyt ehkä litra tolkulla, mutta yleisellä paikalla olisin ollut kauniisti sanottuna "liemessä".

Soitin sairaalaan. Sieltä sanottiin, että saa tulla heti kun haluaa. Ajattelin, että kyllä tämä vielä kestää, joten enpäs hoppuile. N. 15 min tästä ajatuksesta tajusin, että olo onkin aika huono. Vielä meni aikaa koiran lenkitykseen sun muuhun, ennen kuin oltiin miehen kanssa matkalla. Onneksi matkaa sairaalalle vain 5 min. Synnärillä en ehtinyt vaa`alle tai suihkuun. Sain juuri sairaalan vaatteet päälle kun oli pakko ponnistaa. Puudutteilla hiukan koitettiin synnytystä hidastaa, mutta silti lapsi oli käsissä klo 18.15. Kyseessä eka lapsi.

Ensi kerralla, jos menee vedet ekaksi, lähden heti heti heti sairaalaan. No, piipaa autoa en varmaan tarvitse.
 
äippä*
Olin sairaalassa ka käynnistys oli aloitettu.Kalvot puhkesivat itsekseen kun olin sydänkäyrässä sängyllä synnytysosastolla.Kun pääsin käyrästä tuli tunne tää täytyy päästä vessaan.Samantien kun nousin holahti oikein kunnolla ja sitten sen jälkeen vielä pieniä määriä.
 
äippä*
Olin sairaalassa kun käynnistys oli aloitettu.Kalvot puhkesivat itsekseen kun olin sydänkäyrässä sängyllä synnytysosastolla.Kun pääsin käyrästä tuli tunne täytyy päästä vessaan.Samantien kun nousin holahti oikein kunnolla ja sitten sen jälkeen vielä pieniä määriä.Ja heti siitä alkoivat säännölliset supistukset ja niitä sitten kestikin n.16 tuntia.Päädyin lopuujen lopuksi kiireelliseen sektioon synnytyksen pyshtymisen ja vauvan viiston asennon vuoksi.Koko synnytys kesti 17 tuntia 41 minuuttia.
 
tyttö82:)
Mulla limatulppa irtos illast 22...menin nukkumaan heräilin vessaan 1 2 3 ja sit seuraavaks kun heräsin tuntu et tuli kova potku ja lirahti nousun sängystä ja vedet meni sänkyyn ja sitä oli PALJON...soitin kättärille ja sanoivat et tule 2h sisään ku vedet menny ettei mitää tulehdusta tule...oltii sit kotona viel mul oli jotai yö siteitä joita kastu litimäräks pari jo kotona...lähettiin taksilla kättärille ja laitoin matkalle TODELLA ISON MUMMOJEN VAIPAN sellasen mikä tulee mahaan asti ylös ja seläst tosi korkealle ja pyyhe otettiin varmuuden vuoksi alle jot ei taksi kastu jos viel tulis jotai...no matka suju hyvin kunnes nousin kättärin pihalla ylös ni johan taas lurahti niin et JÄTTIVAIPPA kastu litimäräks ja mun pitkät housut ihan märäks myös,siellä sit tepastelin housut ihoon liimautuneina pitkin käytäviä:)synnytyksessä aika loppuvaiheillakin viel oikein lorisi lapsivettä ja hoitajat oikein ihmettelivät et kuinka paljon sitä oikein onkaan....et tällainen oli mun vesien meno jos noi vedet ois menny jossai yleisel paikal ni huh hei ois kai uimapuvun jo tarvinut:)se vedenkin määrä on niin yksilöllistä.Mulla sitä oli paljon ja toisil taas liian vähän.
 
Tiiikeri
Mua supisteli ensin tunnin verran lievästi. Sit yks kaks meni vedet ja vartin päästä ehkä alko kunnon supistukset. Istuin miehen kanssa sängyllä ja mietittiin että mennäänkö nukkuun vai mitähän tapahtuu, sit mies kysy että onko se liikkunu. Kunnes kuulu kova napsahdus, nousin ylös ja vedet tuli lattialle. Sitä tuli niin että kaikki housut kastu ja länttejä lattialle. Tyhmänä laitoin vain pikkuhousun suojan ja seurauksena taas housut märät, jollon tajusin laittaa vähän isompaa rättiä housuun =)

Vettä sitten tuli koko ajan sairaalassa olo ajan, siihen asti kun synty. Elimistöhän tuottaa sitä kokoajan lisää.
 
minni06
Olimme äitini kanssa ostoksilla ostoskeskuksessa, kun minua alkoi yhtäkkiä supistelemaan kassajonossa. (koko raskauden aikana ei ollut kertaakaan supistellut!)
Siitä sitten penkille istumaan ja ihmettelemään tilannetta, kunnes n. 10 minuutin päästä lorahti ikäänkuin pissat housuun . Olin täältä palstalta onneksi saanut vihiä, että loppuraskaudesta kannattaa pitää paksua sidettä housuissa ja se todella pelasti tilanteen!! Siitä juoksin kahvilan vessaan putsailemaan itseäni ja soittamaan miehelle parturiin jossa hän oli värit päässä! vettä vuosi siitä eteenpäin lähes joka supistuksen yhteydessä.

Siitä äiti lähti kyydittämään äitiyspolille, ja supistuksia tuli heti jatkuvasti viiden minuutin välein! Poika syntyi noin yhdeksän tuntia myöhemmin terveenä rv39:lla!
eli loppu hyvin kaikki hyvin... Lattiat eivät missään kastuneet mutta housut kylläkin.:)
 
punatulkku
Mulla ei sitten tullut vettä ollenkaan, ei kalvojen puhkaisun yhteydessä eikä sitä ollut kun vauva otettiin pois keisarileikkauksella. Oli vaan kaikki vedet kadonneet loppuraskauden aikana. Sitä tosin myös seurattiin ja olin tietoinen asiasta.. Mutta niin kuin tyttö82 sanoi, niin määrä on yksilöllistä. Onnea synnytykseen ja vesienmenolle! :)
 
jemma29
esikoisesta meni vedet yöllä nukkumaan menon jälkeen ilman supistuksia, loput sitten autossa matkalla sairaalaan aina pieninä annoksina kerrallaan..kakkosesta vedet alkoi mennä vasta sairaalassa kalvojen puhkaisun jälkeen, vaikka supistukset olivat säännöllisiä ja kohdunsuu senttiä vaille täysin auki..onnea synnytykseen!
 
Anni62
Ensimmäisestä tuli kotona. Se oli 1 juhannuspäiväniltana joskus yhdeksän aikaan illalla. Housut meni märäksi ja kun mies lähti viemään sairaalaan oli auton penkkikin märkänä. Tyttö syntyi kylläkin vasta maanantai aamuna, ne supistukset kun alkoivat vasta maanantai aamuyöllä. Eka synnytys ja kesto 6 h 45 min.
Kolmesta muusta onkin puhkaistu käynnistysten yhteydessä.
 
mää vaan
Helkama: en mitenkään sanonut, että koskaan ei tarvitse lähteä pillit soiden sairaalaan jos vedet menee, mutta että niin ei aina todellakaan ole.

Tuttavapiirissä monella on tullut lapsivettä ekojen supistusten aikana, mutta kukaan ei ole lähtenyt kiireellä sairaalaan vaan ollut ainakin muutaman tunnin, useat, kuten minä, jopa yli 6 tuntia.
 
minä*82
mulla esikoisesta: edellisenä iltana käytiin "kävelyllä" lähikaupassa ja viikkoja oli 41+5. matkaa noin 100-200 metriä ja se kauppareissu kesti varmaan tunnin! supisti koko ajan mutta ei ollut sinänsä kipeitä supistuksia(ainkaan jos ois tiennyt mitä ne todelliset supistukset on) joten kävelin ehkä 2 askelta ja taas huilattiin. no en päätellyt siitä mitään ihmeenpää ja menin nukkuun noin klo.22 ja klo.02 heräsin kun luulin että tuli pissa sänkyyn. nousin ylös ja sitten hulahti! ja koko matkan sitä valui aika ronskin mitoin sairaalaan asti(matka noin 15min) mut sitten kun pääsin synnytys saliin ei sitä vettä enään valunut. synnytyksen kesto 10,5 tuntia. soitin vielä serkulle yöllä kun vedet meni että nyt sitä mennään,ei supista ja muutenkin olo hyvä. kun ois tiennyt... lopetin puhelun ja ensimmäinen supistus tuli,putosin sen voimasta polvilleni ja itkin miehelle että voiko näin kovaa kipua olla, ja siitä sitten 2-5min välein niin kauan että tyttö syntyi.
toisesta: aamulla alkoi supistukset taas tuli ensimmäinen ja siitä heti 5min välein ja kalvot puhkaistiin synnytyssalissa. synnytyksen kesto vajaa 5 tuntia.

nyt kolmatta yritetään ja valmiiksi jo jännitän miten tällä kertaa saa lähteä... vaikka se on niiiiin kamalaa niin on se silti niiiin ihana ja jännä tunne taas!!
mutta enpä ole koskaan ketään kuullut että olis mennyt "kaikki" lapsivedet missään julkisilla paikoilla siis ihan desitolkulla! mutta kai niitäkin voi olla...
 
hellurei1
kotona olin laittanut kylpypyyhkeen sängyssä alle ja siihenhän ne hulahti nukkumaan mennessä (pari minuuttia makuulle menon jälkeen). Reilusti menikin, muttei kuitenkaan pyyhe kastunut. myös sairaalassa tiputteli synnytyksees asti, tosin paljon vähemmän. mulla olikin aika vähän lapsivettä, supistukset alkoi vasta seuraavan päivän iltana ;(. eivät nopeuttanet synnytystä kun molemmilla osapuolilla meni hyvin ja oli just laskettu aikakin...
 
hanne1976
Mulla meni lapsivedet erittäin yleisellä paikalla- LEFFATEATTERISSA!
Eli juuri kun olimme saaneet ostettua mieheni kanssa liput ja kävelimme kohti karkkikauppaa niin rupesi lotisemaan jalkojen välistä. Sitä tuli sitten ihan kunnolla joten ei ollut epäilystäkään. Sitten soitin kättärille ja kun lapsi oli perätilassa, niin pyysivät soittamaan lanssin kun sairaalaan pitää mennä makuuasennossa. Sitten parin minuutin päästä tuli lanssi pillit vinkuen ja meikä siinä makaa täysin "terveenä". Oli vähän kyllä huvittavaa. Että näin....
Jälkeenpäin mietittiin, että samana aamuna multa oli tullut reilusti valkoista vuotoa sänkyyn mikä oli kuulemma (kätilön mukaan) ollut limatulppa. No enhän mä sitä tajunnut. Luulin sitä vaan valkovuodoksi. Sitä ennen (viikko takaperin) taas oli ollut kahdesti aika kovat supistukset mutta menivät myös pian ohi.
 
Mulla...
Mä olenkin ihmetellyt itse moneen kertaan sitä, kun ei mulla tullut vesiä missään vaiheessa, eikä niitä puhkaistu kyllä salissakaan. Oisko sitten tullu kotona suihkussa ollessani, mut en vaan huomannut sitä? no en tiedä..enkä saa koskaan tietääkkään:)
 
heinis07
hellurei1: johan se hanne kertoi miksi lanssi. Jos lapsi on perätilassa ja vedet menee, mennään sairaalaan AINA makuuasennossa. Yleensä siis ambulanssilla. Tämä napanuoran esiinluiskahtamisvaaran takia.
 
VP.
Mulla meni vedet ihan varoittamatta keskellä yötä. Heräsin siihen, kun sänky kastui. Supistukset käynnistyivät saman tien kipeinä ja säännöllisinä ja vajaan viiden tunnin päästä esikoinen oli maailmassa. Synnytys eteni sellaisella rytinällä, että seuraavasta käskettiin lähteä heti sairaalaan.
 
Sirenia*
Mulla meni niin että aamulla aikaisin kävin vessassa, menin takasin sänkyyn ja sitten kuului se kuuluisa napsahdus. Ehdin jopa yläkerran kylppäriin pöntölle istumaan ennenkun sieltä mitään tuli. Kävin suihkussa ja laitoin sellasen yösiteen ja lähettiin sairaalaan. Autossa oli takamuksen alla pyyhe ja pyyhkeen alla vielä muovipussi:) Ei sitä matkalla onneksi vielä paljon tullut, matkaakin oli 60km.
Sitten sairaalassa kun käyrällä makasin niin siihen pedille tuli loputkin ja en tiedä oisko ollut loppujenlopuksi kauheesti apua mistään pyyhkeestäkään jos ois autossa mennyt, niin paljon sitä tuli.
Supisteluja oli enemmän tai vähemmän jostain rv 20 alkaen joten en osaa sanoa oliko jotkut niistä mitenkään ennakoivia. Kuitenkin heti kun ne vedet meni kotona niin säännölliset supistukset alkoi. Tyttö syntyikin sitten 7,5h vesien menosta rv 39+6.
Pelkäsin kans ihan hirveesti että menee vedet jossain julkisella paikalla vaikka näin jälkeenpäin ajatellen, eihän siinä mitään hirmu noloa ois ollut. Ihan normaaliin tapaan kävin kaupassa vielä edellisenä päivänä eikä ollut mitään merkkejä siitä että seuraavana päivänä synnyttäisin:)
 
Nessu.
Alkuperäinen kirjoittaja heinis07:
Jos lapsi on perätilassa ja vedet menee, mennään sairaalaan AINA makuuasennossa. Yleensä siis ambulanssilla. Tämä napanuoran esiinluiskahtamisvaaran takia.
Odotin kaksosia, toinen oli perätilassa.
Lapsivettä alkoi tulla lauantai-iltana kahdeksan maissa, onneksi oltiin kotona. Sitä tuli yöllä kolmeen saakka jolloin irtosi limatulppa. Sitten vasta alkoivat säännölliset supistukset. Lapsivettä tuli koko ajan.
Soitin synnärille kolme kertaa ja joka kerta mun vaan käskettiin olla kotona rauhassa ja tulla sitten sunnuntaina aamupäivästä jos vielä tuntuu siltä.... kunnes kuuden aikaan sunnuntaiaamuna tilasin taksin ja menin sairaalaan (en uskaltanut lähtee ite ajamaan autolla)

Kukaan ei mulle kertonut että ois pitäny maata ja mennä ambulanssilla sairaalaan. Eihän ne edes meinannu huolia mua sinne kun kotona käskivät vaan olla.
Kaksospojat syntyivät sitten sektiolla sunnuntaina klo 14.23.
 
hellurei1
"se hanne kertoi miksi lanssi. Jos lapsi on perätilassa ja vedet menee, mennään sairaalaan AINA makuuasennossa. Yleensä siis ambulanssilla. Tämä napanuoran esiinluiskahtamisvaaran takia."

sori, en tekstistä ymmärtänyt, että perätilan takia makuuasennossa ja ambulanssissa...
ei meilläpäin noin ollut...
 
hannika
No täällä yksi, jolla meni vedet yleisellä paikalla. Olin yksin keskustassa. Mitään supistuksia ei ollut. Siellä ulkona, talvella meni vedet ja sitä tuli paljon. Ei muuta kun hivuttauvuin seinän viereen ja soitin miehelle, että nyt vähän äkkiä tänne. Siellä sit odottelin puolisen tuntia housut märkänä, että herra pääsee mut noutamaan. Kyllä hävetti...
 

Yhteistyössä