Miten lastenne vaihteleviin hakuaikoihin suhtaudutaan päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Ensimmäinen viikko lasten päivähoitoa ja jo tuli noottia, kun hain heidät aiemmin hoidosta :/ Oli merkitty että lapsemme ovat hoidossa klo 17.30 asti, mutta asiakkaani lähti jo aiemmin, joten olin hakemassa heitä jo tuntia ennen. Tästä kuulin sitten itse pk:n johtajalta palopuheen kuinka on hommannut ihmisiä iltavuoroon ja nyt heidät on hälytetty turhaan :/ Olisko minun siis pitänyt vain pitää lapset tappiin asti, vaikka itse pääsin aiemmin töistä???!!! Ja kun näistä en tiedä koskaan aamulla. Joskus päivä venyykin ja siksi olen laittanut tuon varauksen, että emme ainakaan myöhästy. Onko tämä ihan normaali käytäntö vai nipostusta päiväkodin puolesta? Luulis, että ovat iloisia, kun haen lapset ajoissa!

Meillä tuli tarhaan sellainen systeemi, että hoitoajat on ilmoitettava tarhalle ja muutokset pitää ilmoittaa ajoissa. Vaihdetaan yksinkertaisesti tarhaa koska ei voi tietää minuutilleen miten työpäivät menee ja milloin pääsee hakemaan. Mun mielestä jos tarha on auki 6.30-17.00 niin sen ajan on hoitajat paikalla ja mukulat voi olla siellä. Teilläkin on vissiin yksityinen hoitopaikka?

Kaksipiippuinen juttu, ymmärrän molempien harmistuksen. Onhan se kurjaa kun joutuu henkilökuntaa turhaan pyytämään töihin, mutta ymmärtää sen että haluaa hakea lapsensa aikaisemmin kotiin.

Riippuu tietysti monelta päiväkoti menee kiinni. Eli jos menee klo 17 ja joku on varautunut olemaan puolituntia pidempään ja vähentänyt työaikaa vaikka aamusta... Niin, teidä sitten. Jos vaikka on ollut vaikea saada sovittua, kuka on illasta pidempään ja nyt johtaja purki suhun turhautumista.

Tottahan se on, että sinne iltavuoroon on täytynyt hankkia hoitaj(i)a. Itse olen yleensä tehnyt niin, että olen pyörähtänyt kotona tai kaupassa ja hakenut lapsen max. 15min ennen ilmoittamaani aikaa. Toki voit myös päiväkodista kysyä aamulla kun lapset viet, että onko muita jotka on yhtä kauan tai pidempään hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nipotusta niitten puolelta! Haet lapses just kun sulle sopii!

Ei ole nipotusta, jos hankkivat turhaan työntekijöitä noin myöhäiselle hakuajalle. Voit toki ilmoittaa tarhaan, että haet 16.30-17.30 välisenä aikan -ettet tiedä tarkkaa ajankohtaa. Voit myös sopia soittavasi jos tiedät pääseväsi jo 16.30.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No voihan ne sen "ylijääneen" ajan käyttää niihin paperitöihinsä yms, jotka ne muuten tekis päivän aikana!! Eli nipotusta oli!

miten ne osais säästää päivän paperityöt iltapäivään jos lapsi onkin ns.tappiin asti?

meidän pk on auki viiteen ja sitä ennen kun hakee niin hyvä. Tosin aina ovat neljään mennessä haetut, ku mun koulupv on maksimissaan sinne 15:45 saakka.

Itse olen tarhan papeihin kirjoittanut, että meillä hoidon tarve vaihtelee klo. 6.30-17.30 välillä. tietävät, että olen yh, joka opiskelee, tekee välillä töotä kotona ja välillä tekee keikkaduunia. En pysty mitenkään määritelemään tarkasti hoitoaikoja. Ikinään ei ole tullut nurinaa aiheesta. Jos tiedän, että esim. seuraavan päivänä pääsen myöhemmin töistä niin sanon, että saattaa mennä lähelle puolta kuutta hakeminen, mutta SAATAN MYÖS HAKEA AIEMMIN.
Itse olen ollut myös töissä päiväkodissa ja meillä viimeisen vuoron tekijä varautui aina olemaan klo. 17.30 asti töissä, mutta jos muksut haettiin jo ennen viittä niin lähti sitten myös itse kotiin. Ei siinä sen ihmeempää.

No mulla oli semmonen homma, että sovin lasten olevan päiväkodissa 17.30 asti eräänä perjantaina. Olin sen viikon itsekin toisessa päiväkodissa töissä, iltavuoro viiteen asti ja matkaa yll 20 km. Viimeinen lapsi joka minulta työpaikalta haettiin, oli taas toisen päiväkodin hoitajan lapsi. Tämä äiti tuli hakemaan lapsensa puoli viiden jälkeen joten pääsinkin hakemaan omat lapseni jo viideltä. kyllä meillä ainakin omien lasteni hoitaja oli vain tyytyväinen kun pääsi aiemmin kotiin. Kyllä niitä työaikoja tasataan tarvittaessa. Ja kokemukseni mukaan kaikki päiväkodin normaalin aukioloajan ylittävät ajat ovat ylityötunteja, en usko että niitä hirveästi etukäteen tasataan..?

Oli merkitty että lapsemme ovat hoidossa klo 17.30 asti, mutta asiakkaani lähti jo aiemmin, joten olin hakemassa heitä jo tuntia ennen. Tästä kuulin sitten itse pk:n johtajalta palopuheen kuinka on hommannut ihmisiä iltavuoroon ja nyt heidät on hälytetty turhaan

Tämä varmaankin johtuu siitä että tuon päiväkodin normaali aukioloaika on klo 17.00 asti. Mikäli vanhemmilla on tarvetta, niin sitten päiväkoti on pakotettu pitämään ovensa auki 17.30 asti.

Tämä siis tuotaa vuoronmuutoksia ja varmaan siksi tuo johtaja on kiukkuinen, ihan "turhaan" on jouduttu tekemään tällainen muutos.

Meillä ainakin on näin. Eli tarha on periaatteesa auki 07-17.00 mutta jos joku vaatii pidemmän aukioloajan niin sitten tuo 17.30 on mahdollisuus

Menee sen verran ohi aiheen, että lapseni on kunnallisessa pph:ssa. Hoitajalle itselleen on ok, että lapsen päivittäinen hoitoaika vaihtelee, mutta kunnassa jokin pph:n alueohjaaja tms. muuttui, niin ettei se enää olekaan ok. Hoitopäivien pitää olla pituudeltaan ennalta tiedossa ja samanmittaisia.(!) Olen sopinut hoitajan kanssa, että hän saa listoihinsa merkitä lapseni tulleen ja lähteneen joka päivä samaan aikaan (8-17). Tiedän, että hoitajan saamat pienet ateriakorvaukset ovat riippuvaisia tästä, mutta se ei ole meiltä millään lailla pois.

Mutta ihmeellistä on touhu tässäkin tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ensimmäinen viikko lasten päivähoitoa ja jo tuli noottia, kun hain heidät aiemmin hoidosta :/ Oli merkitty että lapsemme ovat hoidossa klo 17.30 asti, mutta asiakkaani lähti jo aiemmin, joten olin hakemassa heitä jo tuntia ennen. Tästä kuulin sitten itse pk:n johtajalta palopuheen kuinka on hommannut ihmisiä iltavuoroon ja nyt heidät on hälytetty turhaan :/ Olisko minun siis pitänyt vain pitää lapset tappiin asti, vaikka itse pääsin aiemmin töistä???!!! Ja kun näistä en tiedä koskaan aamulla. Joskus päivä venyykin ja siksi olen laittanut tuon varauksen, että emme ainakaan myöhästy. Onko tämä ihan normaali käytäntö vai nipostusta päiväkodin puolesta? Luulis, että ovat iloisia, kun haen lapset ajoissa!

Ei lapsia turhaan päiväkodissa pidä pitää. Lapsen etu tässä asioita pitäisi määrätä. Jos odottamatta pääset aikaisemmin töistä, ilman muuta on lapsen etu että hänet päiväkodista haet. Se miten päiväkoti asiat hoitaa ja sumplii ei todellakaan ole sinun päänvaivasi. Ihmeellinen ajatuskin että tärkeämpää on hoitajan työssäolo kun lapsen hyvinvointi! Ehkä sille hoitajalle voisi keksiä jotain muuta tehtävää siellä p.kodissa jos tällainen tilanne. Tai sitten yrittää työaikoja muutella. Mielestäni pidä ihmeessä kiinni tästä lapsen edusta (se on myös velvollisuutesi vanhempana). Tietenkin teet parhaasi että ilmoitat etukäteen jos mahdollista, mutta jos ei niin kyllä lapsen etu menee edellä (Suomessa jopa laki joka tätä edellyttää!)

Yhteistyössä