Miten lävistyskoru voi aiheuttaa allergiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Olen vuosien varrella ostanut lävistyskoruja monista eri paikoista, yleensä lävistys/tatuointiliikkeestä. Olen kuvitellut, että joka paikassa myydään koruja jotka ovat mm. nikkelitestattuja. Noh, tein mokan ja ostin huulikoruun kuulan kauppakeskuksen korukaupasta - jossa myyjänä oli kyllä hyvin lävistetty henkilö. Koru oli sellainen kullanvärinen, jossa kirkas kivi. Muutaman kerran sitä kokeilin ja lävistyksen ympärille tuli ihottumaa ja jotain märkiviä rakkuloita. Hävisivät heti kun otin korun pois. Myös väri lähti kuulasta noina kokeilukertoina irti eli nyt se on sellanen haalistuneen hopean värinen.

Mulla on siinä nyt jostain toisaalta aikoinaan ostettu kullanvärinen kuula, joka ollut ihan ok. Mitähän sekundaa noitten myymät korut ovat!? Ajattelin kyllä käydä paikan päälläkin kysymässä asiaa, että kannattaako heiltä ostaa yhtään mitään jatkossa ja ottaa korun mukaan, että hyvin kesti käyttöä ja allergisoiminenkin vielä kaupan päälle..

Kokemukset kiinnostaisi :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Favorina:
Mullekin käyny. Selitti että oli just alle sen raja-arvon. Voi vaihdella kovastikin. Toinen on sitten ne päällystetyt. Toivottavasti ei satu kohdalle :kieh:

Se mua ihmetyttää kun mulla on näitä päällystettyjä korujakin mutta jotenkinhan materiaalit poikkeaa kun vain tuolta liikkeestä ostetuista koruista haalistui väri ja tuli oireita :kieh:

Siis mikä raja-arvo..?

Titaani, kirurginteräs ja erilaiset "muovit" on ne joita niissä yleensä käytetään. Mikään näistä harvemmin allergisoi ketään. Kysy sieltä mistä ostit että mitä siinä oli niin tiedät välttää jatkossa..

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Favorina:
Mullekin käyny. Selitti että oli just alle sen raja-arvon. Voi vaihdella kovastikin. Toinen on sitten ne päällystetyt. Toivottavasti ei satu kohdalle :kieh:

Se mua ihmetyttää kun mulla on näitä päällystettyjä korujakin mutta jotenkinhan materiaalit poikkeaa kun vain tuolta liikkeestä ostetuista koruista haalistui väri ja tuli oireita :kieh:

Siis mikä raja-arvo..?

Nikkeliä kun on ns.nikkelittömässäkin eri määriä.( Sama meininki kun hyla tuotteissa) Sain kirurginteräksestäkin oireita :o Silti nyt naama ihan terässä vaikka samanlainen mut eri paikasta :laugh:

Nikkelitestattu on eri asia kuin nikkeli vapaa... Itellä niin paha allergia, että noi testatut ei käy ( ne on vaan vähänikkelisiä, testaus tarkottaa, että alittavat jotkut raja-arvot... :( ) Nikkelivapaa kyllä käy, ja lävistyskorut kannattaa ostaa joko alan liikkeestä tai kultasepänliikkeestä. Silloin laatu yleensä kohdallaan... :)

Mä olen vuosien aikana huomannut kanssa saman ilmiön, että mikään rihkamakoru ei käy. Saattaa käydä muutaman päivän, mutta sitten tulee ihottumaa tai tulehtuu. Joskus olen huomannut saman halvan hopean kanssa, vaikka on kultasepältä ostettu. Mä olen luovuttanut jo pitkän aikaa sitten enkä käytä rihkamaa/halppis hopeaa.

Paketin päällä lukee NIKKELITÖN. Ja silti ihottumaa. Oikasti taitaa mennä niin että kaikissa voi lukea yhtä sun toista :( Ja just tosta valitin ja raja-arvoon vedottiin. Ei aina jaksais tapella :ashamed: Taidan silti mennä vinkumaan vielä kerran :D

Emilynille: Täytyy ensinnäkin todeta, että nikkelitestausta tekee hyvin harva lävistys-ja muiden korujen myyjät. Toinen ongelma on testin luotettavuus. Tullilaboratorion tekemät DMG-pikatestit voi huoletta jättää omaan arvoonsa. Menetelmä on halpa ja paljastaa vain erityisen suuria pitoisuuksia. Atomiabsorptiospektrofotometrinen tutkimus tarkka (ja kallis).

Kuvauksesi perusteella olet ostanut kullan värisen anodisoidun kirurginteräksisen pallon. Anodisointi teräskorulle voidaan tehdä vain sen jälkeen, kun teräskoru on käsitelty kemiallisella nikkelillä. Pinta on siis täyttä nikkeliä. Itse kirurginteräksessä on 8-14% nikkeliä. EU lainsäädännön mukaanhan ei noita koruja saisi edes myydä.

Mikäli haluat pysyvän pinnoitteen (kullanvärisen) ja turvallisen materiaalin, on PVD-pinnoitettu titaani oikea vaihtoehto.

Se, että korua mainostetaan "nikkelitestatuksi", ei kerro tuotteen sisältämästä nikkelipitoisuudesta vielä mitään. Kunhan nyt ollaan testattu...

Aina kannattaa kysyä, onko testin tulos saatavilla luettavaksi. Menee muuten moni myyjä vaikeaksi ja selitysten tulva on melkoinen. Olen itse todennut sen usein ;)

Mulla tulehtuu samantein ja alkaa mätii kun laitan kirurgin terästä olevan korun,ainoastaan käy ne bioflex muoviset tapit mun huulikoruun.Ne ei aiheuta mitään tulehduksia..Tai sanotaan että ainut tappi on tuo bioflex mitä voin käyttää,mitään muuta en.

Yhteistyössä