Miten lisätä maidon tuloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epäonnistunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epäonnistunut"

Vieras
Elikkäs meillä on se tilanne, että olen joutunut alusta asti pumppaamaan kaiken maidon ja syöttämään vauvalle pullosta. Vauva on nyt kuukauden ikäinen ja olen jo luopunut ajatuksesta että imetys onnituisi. Tarkoitus oli kuitenkin jatkaa pumppailua niin pitkään kuin mahdollista. Mutta nyt maidon tulo on alkanut hiipumaan. Vielä noin viikko sitten sitä tuli yhdellä pumppauksella noin 150 - 200 ml. Nyt juuri ja juuri 40 ml. Olen nyt maidon tulon vähennyttyä pumpannut kahden tunnin välein päivällä ja illalla pumppaan juuri ennen nukkumaan menoa, yöllä pumppaan kerran ja aamulla taas heti kun vauva on syötetty.

Olen siis jo joutunut antamaan korviketta pikkuiselle, koska maito ei millään riitä. Vauva on selvästi saanut mahavaivoja korvikkeesta ja tahtoisinkin siitä eroon, mutta saako tuota maidon tuloa millään lisättyä vai hiipuuko se nyt lopullisesti?

Miksi imetys ei ole onnistunut, ts. miksei vauva ole voinut imeä rintaa?

Enpä muita konsteja keksi, kuin että antaa vauvan imeä mahdollisimman paljon ja usein, plus tuo kotikaljavinkki.

[QUOTE="jeep";29133208]Alkoholiton olut[/QUOTE]

Tätä olenkin ajatellut kokeilla, mutta kuinka paljon sitä pitää juoda? Joka päivä yksi vai pitkin päivää monta?

hei ap, itse oli muutama kk sitten samassa tilanteessa. tosin yritin sitkeästi imetystä, ja onnistuin siinä rintakumin kanssa :) lopulta pääsin siitäkin eroon.

muuta neuvoa minulla ei ole maitomäärän nostamiseen, minäkin sain aluksi joka kerta sen 150-200 ml mutta väheni pikku hiljaa. imetys vasta lisäsi maitomäärää

[QUOTE="äitee";29133216]Miksi imetys ei ole onnistunut, ts. miksei vauva ole voinut imeä rintaa?

Enpä muita konsteja keksi, kuin että antaa vauvan imeä mahdollisimman paljon ja usein, plus tuo kotikaljavinkki.[/QUOTE]

Vauva syntyi niin pienipainoisena ettei jaksanut imeä. Nyt tottunut pulloon eikä ota minkäänlaista otetta rinnasta vaikka päivittäin kokeilen. Olen kokeillut myös rintakumien kanssa, mutta eipä ole auttanut.

[QUOTE="epäonnistunut";29133224]Tätä olenkin ajatellut kokeilla, mutta kuinka paljon sitä pitää juoda? Joka päivä yksi vai pitkin päivää monta?[/QUOTE]
Jokapäivä monta, puhutaan kymmenistä pulloista päivässä.

[QUOTE="vieras";29133225]hei ap, itse oli muutama kk sitten samassa tilanteessa. tosin yritin sitkeästi imetystä, ja onnistuin siinä rintakumin kanssa :) lopulta pääsin siitäkin eroon.

muuta neuvoa minulla ei ole maitomäärän nostamiseen, minäkin sain aluksi joka kerta sen 150-200 ml mutta väheni pikku hiljaa. imetys vasta lisäsi maitomäärää[/QUOTE]

Kyllä itsekin olen vielä yrittänyt imetystä, mutta toivo on jo heittetty kun ei se vain suju. Rintakumien kanssa vauva jopa joskus tarraa rintaan ja saattaa muutaman imunkin ottaa mutta luovuttaa sitten.

[QUOTE="epäonnistunut";29133261]Kyllä itsekin olen vielä yrittänyt imetystä, mutta toivo on jo heittetty kun ei se vain suju. Rintakumien kanssa vauva jopa joskus tarraa rintaan ja saattaa muutaman imunkin ottaa mutta luovuttaa sitten.[/QUOTE]

minullakin vauva syntyi keskosena, eikä jaksanut ensimmäiseen kuukauteen edes imaista rintaa. ekat viikot oli nenämahaletku + pullo. rintakumiin jouduin käsin lypsämään ensin maitoa sisälle, muuten vauva ei olisi imenyt ollenkaan. tottui että pullosta tuli heti maitoa, rinnasta ei. vaati kyllä paljon aikaa ja kärsivällisyyttä. toivottavasti teilläkin imetys vielä onnistuu!

[QUOTE="vieras";29133266]Onko sinulla pienet nännit, tai pienet tissit. Sekin voi vaikuttaa maidontuloon.[/QUOTE]

rintojen koolla ei ole mitään tekemistä maidon tulon kanssa. itellä on tosi pienet rinnat (a-kuppi) ja silti imettäessä tulee päivässä litra ylimääräistäkin

Onko asuin paikassa imetystuki henkilöä? Jos haluat tukea, kannattaa soittaa imetystuki puhelimeen jos et saa muuten henk.koht apua.

Äkkiseltään tulee mieleen et, pidä vauvaa paljon ihokontaktissa, eli vaippasilteen viereen nukkumaan. Sit vauvalle ei kannata tarjota välttis rintaa silloin kun hän on todella nälkäinen, silloin menee herkästi hermo vauvalla ja äidillä. Ottaako vauva ollenkaan rinnasta kiinni?

Hyvä maidontulon stimulointi olisi juuri tuo imetys joten sehän siihen hommaan auttais, mutta tietenkin se voi olla haasteellista ja vaati todella pitkäjänteisyyttä.

Sinuna yrittäisin soittaa vaikka imetystukeen :)

Ota tosiaan vauva vaippasilteen viereen yöksi (ja itsekin tietysti ilman paitaa) ja tuikkaa nänni joka välissä suuhun vaikka koko yön ajan. Minä olen tällä tavalla opettamalla opettanut vauvani syömään, eikä ole haitannut, vaikkei maitoa paljon silloin vielä herunut; kun tilaaja-tuottaja-malli on kunnossa, niin maitoa alkaa kyllä tulla ja vauva pääsee rinnan makuun. Pumppu ei korvaa pulloa: esmes minulla toisesta rinnasta heruu hulppeasti myötätuntomaitoa vauvan imiessä, mutta pumpatessa ei irtoa mitään.
Juo paljon, vaikka vedellä jatkettua tuoremehua ja yritä olla stressaamatta.

Ihokontakti ontärkeä, mutta myös sitä yöllä pumppausta kannattaisi lisätä, koska nimen omaan yösyötöt lisäävät maidon eritystä. Yksi mitä voit kokeilla on imetystee. Mutta valitettavasti jos et saa vauvaa imemään rintaa, maidon erityskin luultavasti loppuu, koska pumppaus ei ole se luonnollinen tapa tyhjentää rintoja.

Kannattaa kokeilla imetysteetä. Sitä saa luontaistuotekaupoista.
Itse käytin sitä kuopuksen vauva-aikana. Kerran yksi kaveri, joka oli lopettanyt imetyksen (maidon "loppumisen" takia n. 4 kk tätä ennen) joi kupillisen tätä teetä ja oli joutunut seuraavana yönä vaihtamaan paitaa monta kertaa, kun maito oli suihkunnut rinnoista.

Googleta sarviapila tai fenugreek englanniksi :) Toisekseen osta pumppu jolla voit pumpata molemmat rinnat yhtä aikaa. Tee iltaisin tehopumppaus eli tunnin ajan 10 min pumppaus + 10 min tauko. Jatka tunti vaikka maitoa ei tulisi yhtään.

Myös pumpulla voi lisätä maidontuloa, mitä enemmän rinta on tyhjänä maidosta, sitä enemmän maitoa tulee. Pinkeä rinta taas antaa viestin maidon vähentämiseen, joten älä päästä rintaa pinkeäksi.

Otahan yhteys imetystukihenkilöön, mahdollisesti löytyy neuvolan tai synnytysosaston kautta tai sitten netistä etsit luotettavilta sivuilta. Oikeanlaisen imuotteen löytämisessä voi mennä kauan ja ihan pientä vauvaa voi joutua "opastamaan" rinnalle käymiseen, ihan ilman mitään pullonantoakin.
Yritä edes saada vauva rinnalle vaikka voi alku ollakin hankala.
Ihokontakti, imetystee, alkoholiton olut, tuore fenkoli, fenkolinsiementee, aprikoosit, kalkkuna ja tiheään imettäminen ovat olleet mun keinoja lisätä maidon määrää.
Ja jos et onnistu yrittämisestä huolimatta niin älä ruoski itseäsi. Vauva kasvaa ihan yhtälailla korvikkeen voimin vaikka rintamaito olisikin se ensisijainen ja parempi vaihtoehto. Et ole yhtään sen huonompi äiti kuin imettävät äidit :) Tärkeintä on, että lapsesi saa ruokaa tarvittavat määrät sekä kasvaa ja kehittyy normaalisti.

Sitä vaan läksin sanomaa, että korviikkeella kasvaa ihan yhtä hyvin se vauva.. Jos sitä maitoa ei meinaa tulla niin älä ystävä hyvä stressaa :) Anna korviketta vaan.

Yhteistyössä