Miten määrittelette "kotiruoan" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7thHeaven
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7thHeaven

Vieras
Tuli tuosta wokkimainoksesta mieleen, että kaikki ainekset tulee siitä samasta purkista kastiketta myöten, ja silti sitä kutsutaan kotiruoaksi. Tuli vain mietittyä, että mikä oikeastaan sitten on sitä? Onko se jokin 'perusruoka', kuten makaroonilaatikko, onko kotiruoka sitä että se on tehty alusta loppuun itse vai onko kaikkien talouksissa omat sellaisensa..

Miten mielestäsi?

Minun mielestäni kunnon ruokaa on esimerkiksi itsetehdyt lihapullat ja perunamuusi :)
Siis kaikki tuollainen pitkälti ja paljon itse tehty!

esim. jos teen italianpataa en miellä sitä kotiruuaksi vaan einekseksi tai pikaruuaksi

[QUOTE="vieras";25730995]Minun mielestäni kunnon ruokaa on esimerkiksi itsetehdyt lihapullat ja perunamuusi :)

esim. jos teen italianpataa en miellä sitä kotiruuaksi vaan einekseksi tai pikaruuaksi[/QUOTE]

* siis kunnon kotiruokaa

Mulla on kotiruokaan oikeastaan kaksikin määritelmää. Se ensimmäinen on ruokaa, jota kodeissa usein syödään. Siis ruokaa, jota ei tilata ravintolassa. Nykyisin kuitenkin ihmiset syövät kodeissaan mitä erilaisimpia ruokia. Mun lapsuudessani 60-luvulla kaikki söivät aika samalla tavalla: lihakeittoa, silakkalaatikkoa, kaalilaatikkoa, hernekeittoa, lihapullia, läskisoosia, kaalikeittoa, makaroonilaatikkoa jne. Eli ruokia, joiden raaka-aineita oli kulloinkin kaupoista saatavilla. Nykyisin kaikkea saa ympäri vuoden, joten samanlaista "kunnon kotiruokaa" -ajattelua ei enää ole. Toinen määritelmä mulle on, että se on ruokaa, joka pääasiassa käsittelemättömistä raaka-aineista valmistetaan itse. Edelleenkin miellän sen kuitenkin ruuaksi, jota ei tilata ravintolassa. Kotiruoka, arkiruoka.... ruokaa, jota luultavasti tehdään useamman kerran vuodessa. Eli ei mitään erikoisuuksia tai juhlaruokaa, muttei myöskään valmisruokia. Puolivalmisteiden käyttö on vähän siinä ja siinä, mutta ainakin maustaa pitää ruoka itse, jotta se olisi kotiruokaa.

Itse alusta loppuun tehty perusruoka. No, jos makkarakeitossa on pakasteesta noukittu keittojuurespussi, niin musta se on silti kotiruokaa. Mutta kuitenkin, oikeita vihanneksia, juureksia, lihaa jne. Mahdollisimman vähän prosessoituja.

[QUOTE="Vieras";25731784]Tyhmä kysymys, mutta mitä ovat puolivalmisteet?[/QUOTE]
Elintarvikkeita, jotka on jonkin verran käsitelty, mutta joita ei ole tarkoitus syödä sellaisenaan. Esimerkiksi peruna-sipulisekoitus tai tomaattimurska.

No mun mielestä kotiruokaan voi käyttää myös puolieineksiä, kuten peruna-sipulisekoitus tai tomaattimurska. Mutta esim. lisää vesi italianpataa en kutsuisi kotiruoaksi.

[QUOTE="vieras";25730995]Minun mielestäni kunnon ruokaa on esimerkiksi itsetehdyt lihapullat ja perunamuusi :)

esim. jos teen italianpataa en miellä sitä kotiruuaksi vaan einekseksi tai pikaruuaksi[/QUOTE]

Teetkö italianpadan siis valmiista pussista? Siitä on aika helppoa tehdä myös "kotiruokaversio":
Paistetaan jauhelihaa ja sipulia + haluttaessa valkosipulia
Heitetään päälle tölkki tomaattimurskaa ja vettä
Kun vesi kiehuu, lisätään rakettispagettia
Kun spagetti on kypsää, lisätään 1-2 pussia hernemaissipaprikaa.
Minä maustan pikkuhippusella chiliä, kasvisliemijauheella ja oreganolla, jotka lisään nesteiden kanssa, ja valmiiseen ruokaan lurautan vielä sopivasti soijaa.
Helppoa ja nopeaa + bonuksena ei tarvi tiskata kuin yksi kattila...

Tämän laskisin siis kotiruuaksi kyllä, vaikka siinä onkin tomaattimurskaa, hemapaa sekä tota kasvisliemijauhetta.

Yhteistyössä